نظریه بازی فرگشتی

دانشنامه عمومی

نظریه بازی فرگشتی ( انگلیسی: Evolutionary game theory ( EGT ) ) به شاخه ای از نظریه بازی گفته می شود که به بررسی رفتارهای جانداران در جمعیت های در حال فرگشت می پردازد. این زیرشاخه از نظریه بازی ها در واقع مبحثی میان رشته ای است که با کمک ابزارهای ریاضی به مدل سازی مفاهیم رقابت در نظریهٔ داروین و زیست شناسی فرگشتی می پردازد. ایدهٔ کلی نظریه بازی فرگشتی در مقالهٔ سال ۱۹۷۲ جان مینارد اسمیت و جورج آر پرایس متولد می شود. معروف ترین مسئلهٔ بررسی شده در این زمینه، بازی شاهین - قمری یا Hawk - Dove است که معادل بازی جوجه در نظریه بازی کلاسیک می باشد. [ ۱]
تفاوت عمدهٔ نظریه بازی فرگشتی با نظریه بازی کلاسیک در این مسئله است که برخلاف نظریه بازی کلاسیک در اینجا همواره فرض می شود که استراتژی ها توسط بازیکنان به طور آگاهانه انتخاب نمی شوند بلکه به نوعی هر بازیکن نمایانگر یک نوع استراتژی ست که در مثال های زیستی توسط ژن آن گونه مشخص می شود و در هر بازی در واقع تعامل میان دو گونه از جمعیت مدل می شود. هدف بررسی توانایی هر بازیکن یا گونهٔ جانوری در بقا و تولید فرزند است. بررسی فرگشت در بستر نظریه بازی کمک کرده که پدیده هایی مانند رفتارهای همکارانه و نوع دوستانه میان جانداران، حمایت والدین از فرزندان یا گزینش زوج در گونه های جانوری بهتر توضیح داده شوند. این پدیده ها در گذشته همواره با ماهیت نظریه فرگشت داروین که گمان می رفت که بر پایهٔ منفعت شخصی بنا شده است، تناقض داشته اند. [ ۲] [ ۳]
مسئلهٔ دیگری که در زیست شناسی فرگشتی به آن پرداخته می شود، بحث دینامیک تغییرات در یک جمعیت در طول زمان است. به طوری که روند تغییرات در طول زمان در جمعیت مدل می شود. [ ۴]
با توجه به اینکه چارچوب های کلی بنا شده توسط نظریه بازی فرگشتی قابل تعمیم دادن به حوزه های دیگر نیز می باشند، اخیراً شاهد پیشرفت استفاده از نظریه بازی فرگشتی در زمینه هایی از قبیل اقتصاد، جامعه شناسی، انسان شناسی و علوم سیاسی هستیم. یکی از کاربردهای نظریه بازی فرگشتی در این زمینه، بازی جنگ فرسایشی است که برای مدل کردن رقابت های نظامی میان کشورها استفاده می شود.
اوّلین تلاش ها برای استفاده از مدل های نظریه بازی در زیست شناسی به رونالد فیشر نسبت داده می شود. رونالد فیشر در مقالهٔ سال ۱۹۳۰ خود سعی داشت که برابری تقریبی نسبت جمعیت نر و ماده را در گونه های جانوری مختلف توضیح دهد. او مشاهده کرده بود که در جمعیت هایی که نابرابری قابل توجهی در جمعیت نر و ماده وجود داشته باشد، سازوکارهایی منجر به تعدیل نسبت جمعیتی می شوند. نحوهٔ بررسی این مسئله توسط فیشر شباهت های زیادی به چارچوب های نظریه بازی ها دارد ولی او هیچگاه مشخّصاٌ اشاره ای به نظریه بازی نمی کند. [ ۵]
عکس نظریه بازی فرگشتیعکس نظریه بازی فرگشتیعکس نظریه بازی فرگشتیعکس نظریه بازی فرگشتیعکس نظریه بازی فرگشتی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس