[ویکی نور] نظرات معاصره فی القرآن الکریم. نظرات معاصرة فی القرآن الکریم نوشته محمد حسین علی صغیر، جزء ششم از مجموعه موسوعة الدراسات القرآنیة است. این کتاب، مجموعه ای از سخنرانی های مؤلف است که در آن به نظریات جدید علوم قرآنی اشاره شده است؛ موضوعاتی چون: ویژگی های اعجاز در قرآن کریم، بعد جهانی قرآن کریم، جایگاه مکتب کوفه در تفسیر قرآن کریم، تأثیر قرآن در محافظت از اصالت لغت عرب، روش روان شناختی برای مبارزه با جرم و جنایت در قرآن کریم، تحریم شرب خمر در قرآن کریم و هدف از خلقت انسان و رسالت آسمان ها.
کتاب دارای یک مقدمه و هفت بخش است؛ در ذیل هرکدام از بخش ها، مباحث مرتبط با آن به همراه نظرات لغت شناسان، دانشمندان علوم قرآنی و مفسرین ارائه شده است.
نویسنده در ابتدای هر بخش زمان و مکان سخنرانی را قید نموده است.
نویسنده در فصل اول، پیرامون ویژگی های اعجاز قرآن کریم سخن به میان آورده و مفهوم اصطلاحی اعجاز را به خرق قوانین طبیعی و تغییر در نظام ثابت جهان معرفی می کند. او می گوید: نظام ثابت همان اصول و قوانین پایداری است که در زندگی بشر جریان دارد و معجزه امری تحول برانگیز است که مغایرت با نظم جهانی و معادلات موجود دارد. قرآن کریم در مثال هایی به این نظام ثابت و تحول در این نظام اشاره کرده است، ازجمله آن کیفیت خلقت انسان است. خداوند که در قرآن، خلقت انسان را مطابق قوانین طبیعی از زوجین می داند و می فرماید: «سُبْحٰانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوٰاجَ کُلَّهٰا مِمّٰا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمّٰا لاٰ یَعْلَمُون»(یس: 36)؛ پاک و منزه آنکه همه زوج ها را آفرید ازآنچه زمین می رویاند و از وجود خودشان و از آنچه نمی دانند؛ و در جایی دیگر تحول در این نظام را این گونه بیان می کند: «إِنَّ مَثَلَ عِیسیٰ عِنْدَ اللّٰهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ قٰالَ لَهُ کُنْ فَیَکُون»(آل عمران: 59)؛ قطعاً داستان عیسی نزد خدا مانند داستان آدم است که پیکر او را از خاک آفرید، سپس به او فرمود: باش؛ پس بی درنگ شد.
در ادامه به ویژگی های قرآن نسبت به سایر معجزات انبیاء اشاره می کند که از جمله آن ها موقت بودن معجزات انبیاء و دائمی بودن معجزه نبی مکرم اسلام(ص) یعنی قرآن است که قرن هاست باقی مانده و ادامه دارد برای همیشه. سپس به انواع اعجاز در قرآن کریم اشاره می کند و هر یک را به اجمال توضیح می دهد:
بخش دوم کتاب پیرامون بعد جهانی قرآن کریم است که در چهار محور به آن پرداخته شده است:
کتاب دارای یک مقدمه و هفت بخش است؛ در ذیل هرکدام از بخش ها، مباحث مرتبط با آن به همراه نظرات لغت شناسان، دانشمندان علوم قرآنی و مفسرین ارائه شده است.
نویسنده در ابتدای هر بخش زمان و مکان سخنرانی را قید نموده است.
نویسنده در فصل اول، پیرامون ویژگی های اعجاز قرآن کریم سخن به میان آورده و مفهوم اصطلاحی اعجاز را به خرق قوانین طبیعی و تغییر در نظام ثابت جهان معرفی می کند. او می گوید: نظام ثابت همان اصول و قوانین پایداری است که در زندگی بشر جریان دارد و معجزه امری تحول برانگیز است که مغایرت با نظم جهانی و معادلات موجود دارد. قرآن کریم در مثال هایی به این نظام ثابت و تحول در این نظام اشاره کرده است، ازجمله آن کیفیت خلقت انسان است. خداوند که در قرآن، خلقت انسان را مطابق قوانین طبیعی از زوجین می داند و می فرماید: «سُبْحٰانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْوٰاجَ کُلَّهٰا مِمّٰا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمّٰا لاٰ یَعْلَمُون»(یس: 36)؛ پاک و منزه آنکه همه زوج ها را آفرید ازآنچه زمین می رویاند و از وجود خودشان و از آنچه نمی دانند؛ و در جایی دیگر تحول در این نظام را این گونه بیان می کند: «إِنَّ مَثَلَ عِیسیٰ عِنْدَ اللّٰهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرٰابٍ ثُمَّ قٰالَ لَهُ کُنْ فَیَکُون»(آل عمران: 59)؛ قطعاً داستان عیسی نزد خدا مانند داستان آدم است که پیکر او را از خاک آفرید، سپس به او فرمود: باش؛ پس بی درنگ شد.
در ادامه به ویژگی های قرآن نسبت به سایر معجزات انبیاء اشاره می کند که از جمله آن ها موقت بودن معجزات انبیاء و دائمی بودن معجزه نبی مکرم اسلام(ص) یعنی قرآن است که قرن هاست باقی مانده و ادامه دارد برای همیشه. سپس به انواع اعجاز در قرآن کریم اشاره می کند و هر یک را به اجمال توضیح می دهد:
بخش دوم کتاب پیرامون بعد جهانی قرآن کریم است که در چهار محور به آن پرداخته شده است:
wikinoor: نظرات_معاصرة_فی_القرآن_الکریم