[ویکی فقه] نشوار المحاضرة و أخبار المذاکرة (کتاب). «نشوار المحاضرة و اخبار المذاکرة» از مشهورترین تالیفات تنوخی به شمار می رود. این کتاب دارای یازده جلد است که تالیف آن در سال ۳۶۰ ق آغاز و بیست سال بعد به اتمام رسید.
بعضی آن را به نامهای جامع التواریخ، نشاور المحاضرة و نشوان المحاضرة نیز ضبط کرده اند. این کتاب مشتمل بر داستانهایی است و از اهم موضوعات آن اخبار قضات و رفع مظلمه می باشد.در واقع قصص و داستانهایی که در این باره آمده موضوع اصلی کتاب را تشکیل می دهد و این بدان جهت است که مؤلف اطلاع دقیقی نسبت به این منصب داشته است. از لابلای مطالب کتاب تعصب تنوخی نسبت به مذهب اعتزال نیز هویداست، چنانکه علاقه او به علم نجوم نیز بارز و آشکار است. مؤلف دلیل تالیف این کتاب را که به عقیده خودش تاکنون کسی همانند کتاب او کتابی ننوشته و مطالب آن بی همانند است- حفظ اخبار دولتها و ملت ها و بیان فنون آنها و به تمثیل در آوردن آنها به منظور شناخت معاش و معاد و عواقب صلاح و فساد می داند. اینکه کتاب را بدین نام، نامگذاری کرد، از آن روست که «نشوار» به سخن نیکو اطلاق می شود و می گویند: ان لفلان نشوارا حسنا، ای: کلاما حسنا. مؤلف تمامی مطالب کتاب را شفاها دریافت کرده و به ثبت رسانده است نه اینکه از کتب دیگر استفاده کرده باشد چرا که به گفته خود وی این مطالب در هیچ کتابی ضبط نشده است.در این کتاب گزارشاتی درباره پادشاهان، وزرا، بخشندگان، نجیلان، فلاسفه، شعرا و... آمده است.
بعضی آن را به نامهای جامع التواریخ، نشاور المحاضرة و نشوان المحاضرة نیز ضبط کرده اند. این کتاب مشتمل بر داستانهایی است و از اهم موضوعات آن اخبار قضات و رفع مظلمه می باشد.در واقع قصص و داستانهایی که در این باره آمده موضوع اصلی کتاب را تشکیل می دهد و این بدان جهت است که مؤلف اطلاع دقیقی نسبت به این منصب داشته است. از لابلای مطالب کتاب تعصب تنوخی نسبت به مذهب اعتزال نیز هویداست، چنانکه علاقه او به علم نجوم نیز بارز و آشکار است. مؤلف دلیل تالیف این کتاب را که به عقیده خودش تاکنون کسی همانند کتاب او کتابی ننوشته و مطالب آن بی همانند است- حفظ اخبار دولتها و ملت ها و بیان فنون آنها و به تمثیل در آوردن آنها به منظور شناخت معاش و معاد و عواقب صلاح و فساد می داند. اینکه کتاب را بدین نام، نامگذاری کرد، از آن روست که «نشوار» به سخن نیکو اطلاق می شود و می گویند: ان لفلان نشوارا حسنا، ای: کلاما حسنا. مؤلف تمامی مطالب کتاب را شفاها دریافت کرده و به ثبت رسانده است نه اینکه از کتب دیگر استفاده کرده باشد چرا که به گفته خود وی این مطالب در هیچ کتابی ضبط نشده است.در این کتاب گزارشاتی درباره پادشاهان، وزرا، بخشندگان، نجیلان، فلاسفه، شعرا و... آمده است.
[ویکی نور] نشوار المحاضرة و أخبار المذاکرة، از مشهورترین تألیفات قاضی ابن علی المحَسّن بن علی تنوخی و مشتمل بر داستان هایی است که از اهم موضوعات آن، اخبار قضات و رفع مظلمه می باشد.
کتاب به زبان عربی نوشته شده و تألیف آن، در سال 360ق، آغاز و بیست سال بعد به اتمام رسیده است.
بعضی این کتاب را به نام های «جامع التواریخ»، «نشاور المحاضرة» و «نشوان المحاضرة» نیز ضبط کرده اند.
مؤلف دلیل تألیف را که به عقیده خودش تاکنون کسی همانند او، چنین کتابی ننوشته و مطالب آن بی همانند است، حفظ اخبار دولت ها و ملت ها و بیان فنون آن ها و به تمثیل درآوردن آن ها به منظور شناخت معاش و معاد و عواقب صلاح و فساد می داند.
مطالب کتاب، در هشت جلد، بدون فصل بندی یا باب بندی خاصی تنظیم شده و در ابتدای هر جلد، مقدمه ای از محقق پیرامون مطالب آن جلد، آمده است.
کتاب به زبان عربی نوشته شده و تألیف آن، در سال 360ق، آغاز و بیست سال بعد به اتمام رسیده است.
بعضی این کتاب را به نام های «جامع التواریخ»، «نشاور المحاضرة» و «نشوان المحاضرة» نیز ضبط کرده اند.
مؤلف دلیل تألیف را که به عقیده خودش تاکنون کسی همانند او، چنین کتابی ننوشته و مطالب آن بی همانند است، حفظ اخبار دولت ها و ملت ها و بیان فنون آن ها و به تمثیل درآوردن آن ها به منظور شناخت معاش و معاد و عواقب صلاح و فساد می داند.
مطالب کتاب، در هشت جلد، بدون فصل بندی یا باب بندی خاصی تنظیم شده و در ابتدای هر جلد، مقدمه ای از محقق پیرامون مطالب آن جلد، آمده است.
wikinoor: نشوار_المحاضرة_و_أخبار_المذاکرة
[ویکی فقه] نشوار المحاضره و اخبار المذاکره (کتاب). «نشوار المحاضرة و اخبار المذاکرة» از مشهورترین تالیفات تنوخی به شمار می رود. این کتاب دارای یازده جلد است که تالیف آن در سال ۳۶۰ ق آغاز و بیست سال بعد به اتمام رسید.
بعضی آن را به نامهای جامع التواریخ، نشاور المحاضرة و نشوان المحاضرة نیز ضبط کرده اند. این کتاب مشتمل بر داستانهایی است و از اهم موضوعات آن اخبار قضات و رفع مظلمه می باشد.در واقع قصص و داستانهایی که در این باره آمده موضوع اصلی کتاب را تشکیل می دهد و این بدان جهت است که مؤلف اطلاع دقیقی نسبت به این منصب داشته است. از لابلای مطالب کتاب تعصب تنوخی نسبت به مذهب اعتزال نیز هویداست، چنانکه علاقه او به علم نجوم نیز بارز و آشکار است. مؤلف دلیل تالیف این کتاب را که به عقیده خودش تاکنون کسی همانند کتاب او کتابی ننوشته و مطالب آن بی همانند است- حفظ اخبار دولتها و ملت ها و بیان فنون آنها و به تمثیل در آوردن آنها به منظور شناخت معاش و معاد و عواقب صلاح و فساد می داند. اینکه کتاب را بدین نام، نامگذاری کرد، از آن روست که «نشوار» به سخن نیکو اطلاق می شود و می گویند: ان لفلان نشوارا حسنا، ای: کلاما حسنا. مؤلف تمامی مطالب کتاب را شفاها دریافت کرده و به ثبت رسانده است نه اینکه از کتب دیگر استفاده کرده باشد چرا که به گفته خود وی این مطالب در هیچ کتابی ضبط نشده است.در این کتاب گزارشاتی درباره پادشاهان، وزرا، بخشندگان، نجیلان، فلاسفه، شعرا و... آمده است.
ویژگی
از ویژگی های این کتاب یکی اینست که مؤلف با طبقات مختلف مردم از پادشاهان و وزرا و امراء و رؤسا و اشراف و فلاسفه گرفته تا جهانگردان و جاسوسان و شکارچیان و دزدان و شطرنج بازان و ملوانان و دلقک ها و آوازه خوانان و... ارتباط برقرار کرده و تمامی اخبار، اشعار و محاورات آنها را شنیده و با بیانی واحد به نگارش در آورده است. ویژگی دیگر آن اینست که مؤلف در نوشتن اثرش از هیچ منبع مکتوبی استفاده نکرده است، بلکه هر آنچه را که گرد آورده از دهان آنان که بدانها اشاره شد شنیده و در دفتر ضبط کرده است.
معایب
از جمله ایراداتی که بر این کتاب می توان گرفت اینست که شاعر در کنار شعر شاعرانی چون ابو فراس حمدانی، اشعاری را ذکر می کند که از ویژگی های شعر چیزی جز نظم و آهنگ را دارا نیستند،و حال آنکه تنوخی کسی نیست که بین شعر خوب و بد نتواند تشخیص دهد. چه بسا ضبط این گونه اشعار از جانب نویسنده به خاطر مدحی باشد که در آن شعر نسبت به وی یا پدرش شده است.
نسخه شناسی
...
بعضی آن را به نامهای جامع التواریخ، نشاور المحاضرة و نشوان المحاضرة نیز ضبط کرده اند. این کتاب مشتمل بر داستانهایی است و از اهم موضوعات آن اخبار قضات و رفع مظلمه می باشد.در واقع قصص و داستانهایی که در این باره آمده موضوع اصلی کتاب را تشکیل می دهد و این بدان جهت است که مؤلف اطلاع دقیقی نسبت به این منصب داشته است. از لابلای مطالب کتاب تعصب تنوخی نسبت به مذهب اعتزال نیز هویداست، چنانکه علاقه او به علم نجوم نیز بارز و آشکار است. مؤلف دلیل تالیف این کتاب را که به عقیده خودش تاکنون کسی همانند کتاب او کتابی ننوشته و مطالب آن بی همانند است- حفظ اخبار دولتها و ملت ها و بیان فنون آنها و به تمثیل در آوردن آنها به منظور شناخت معاش و معاد و عواقب صلاح و فساد می داند. اینکه کتاب را بدین نام، نامگذاری کرد، از آن روست که «نشوار» به سخن نیکو اطلاق می شود و می گویند: ان لفلان نشوارا حسنا، ای: کلاما حسنا. مؤلف تمامی مطالب کتاب را شفاها دریافت کرده و به ثبت رسانده است نه اینکه از کتب دیگر استفاده کرده باشد چرا که به گفته خود وی این مطالب در هیچ کتابی ضبط نشده است.در این کتاب گزارشاتی درباره پادشاهان، وزرا، بخشندگان، نجیلان، فلاسفه، شعرا و... آمده است.
ویژگی
از ویژگی های این کتاب یکی اینست که مؤلف با طبقات مختلف مردم از پادشاهان و وزرا و امراء و رؤسا و اشراف و فلاسفه گرفته تا جهانگردان و جاسوسان و شکارچیان و دزدان و شطرنج بازان و ملوانان و دلقک ها و آوازه خوانان و... ارتباط برقرار کرده و تمامی اخبار، اشعار و محاورات آنها را شنیده و با بیانی واحد به نگارش در آورده است. ویژگی دیگر آن اینست که مؤلف در نوشتن اثرش از هیچ منبع مکتوبی استفاده نکرده است، بلکه هر آنچه را که گرد آورده از دهان آنان که بدانها اشاره شد شنیده و در دفتر ضبط کرده است.
معایب
از جمله ایراداتی که بر این کتاب می توان گرفت اینست که شاعر در کنار شعر شاعرانی چون ابو فراس حمدانی، اشعاری را ذکر می کند که از ویژگی های شعر چیزی جز نظم و آهنگ را دارا نیستند،و حال آنکه تنوخی کسی نیست که بین شعر خوب و بد نتواند تشخیص دهد. چه بسا ضبط این گونه اشعار از جانب نویسنده به خاطر مدحی باشد که در آن شعر نسبت به وی یا پدرش شده است.
نسخه شناسی
...
wikifeqh: نشوار_المحاضرة_و_أخبار_المذاکرة_(کتاب)