[ویکی نور] نسیم بیداری که نام کامل آن، «نسیم رحمت، پاسخ های اهل سنت به شبهه های وهابیت» است، از آثار حسین (ابوسجاد) اسحاقی می باشد.
آنچه در این کتاب می آید، در حقیقت روشنگری و شناسایی عقاید وهابیت و مخالفت ماهوی آموزه های این فرقه ساختگی با عقاید اصیل اهل سنت و تشیع است
در این کتاب، اختلافات آشکار بین وهابیت و اهل سنت به تصویر کشیده شده و پاسخ وهابیان از مکتوبات علمای اهل سنت داده شده است
مؤلف در مقدمه ای با نام «مشرق سخن» به پیشینه وهابیت و برخورد علمای اهل سنت با این فرقه پرداخته و گفته: باید بگویم مکتب سلفی گری که ریشه اصلی وهابیت است، ابتدا در قرن چهارم به دست احمد بن حنبل و سپس در قرن هشتم به وسیله ابن تیمیه حرانی دمشقی حنبلی گسترش یافت. وی به دلیل افکار انحرافی اش، چهار بار به زندان رفت و بزرگان اهل سنت از مذاهب گوناگون نیز به او انتقاد داشتند و او را تکفیر کردند
سپس به دوستی بین محمد بن عبدالوهاب و مستر همفر انگلیسی و قرارداد و پیمان او با محمد بن سعود اشاره می کند و در ادامه با ذکر مواردی از تفاوت های بین عقاید وهابیت و اهل سنت، این بخش از کتاب را به پایان می برد.
مؤلف نخست مبسوطا «توحید از منظر وهابیت» را بررسی می کند. به نظر ابن تیمیه خداوند، جسم و قابل رؤیت است. وهابیون به پیروی از ابن تیمیه و با استدلال به ظاهر بعضی از آیات و روایات، برای خداوند اعضا و جوارح اثبات می کنند و در این بین، مخالفانی، مانند غزالی و شهرستانی نظراتی مخالف با نظر ابن تیمیه دارند
آنچه در این کتاب می آید، در حقیقت روشنگری و شناسایی عقاید وهابیت و مخالفت ماهوی آموزه های این فرقه ساختگی با عقاید اصیل اهل سنت و تشیع است
در این کتاب، اختلافات آشکار بین وهابیت و اهل سنت به تصویر کشیده شده و پاسخ وهابیان از مکتوبات علمای اهل سنت داده شده است
مؤلف در مقدمه ای با نام «مشرق سخن» به پیشینه وهابیت و برخورد علمای اهل سنت با این فرقه پرداخته و گفته: باید بگویم مکتب سلفی گری که ریشه اصلی وهابیت است، ابتدا در قرن چهارم به دست احمد بن حنبل و سپس در قرن هشتم به وسیله ابن تیمیه حرانی دمشقی حنبلی گسترش یافت. وی به دلیل افکار انحرافی اش، چهار بار به زندان رفت و بزرگان اهل سنت از مذاهب گوناگون نیز به او انتقاد داشتند و او را تکفیر کردند
سپس به دوستی بین محمد بن عبدالوهاب و مستر همفر انگلیسی و قرارداد و پیمان او با محمد بن سعود اشاره می کند و در ادامه با ذکر مواردی از تفاوت های بین عقاید وهابیت و اهل سنت، این بخش از کتاب را به پایان می برد.
مؤلف نخست مبسوطا «توحید از منظر وهابیت» را بررسی می کند. به نظر ابن تیمیه خداوند، جسم و قابل رؤیت است. وهابیون به پیروی از ابن تیمیه و با استدلال به ظاهر بعضی از آیات و روایات، برای خداوند اعضا و جوارح اثبات می کنند و در این بین، مخالفانی، مانند غزالی و شهرستانی نظراتی مخالف با نظر ابن تیمیه دارند
wikinoor: نسیم_بیداری