[ویکی فقه] نسخ متدّرج. نسخ حکم مستفاد از آیه به صورت تدریجی را نسخ متدّرج گویند.
مؤلف کتاب التمهید فی علوم القرآن از نوعی نسخ در قرآن یاد می کند که حکم مستفاد از آیه، در ابتدای امر و به صراحت، نسخ نشده است، اما با فراهم کردن اسبابی، زمینه نسخ تدریجی آن فراهم شده است. نمونه های بارز این نوع نسخ تدریجی را مساله حرمت خمر و زدن زنان توسط همسران (در صورت نشوز ) و مساله برده داری دانسته است. علت عدم لغو دفعی این آداب و رسوم ، ریشه داری آنها در فرهنگ عمومی جامعه عصر نزول است به گونه ای که ابطال فوری آنها مطابق مصلحت نبود.
مؤلف کتاب التمهید فی علوم القرآن از نوعی نسخ در قرآن یاد می کند که حکم مستفاد از آیه، در ابتدای امر و به صراحت، نسخ نشده است، اما با فراهم کردن اسبابی، زمینه نسخ تدریجی آن فراهم شده است. نمونه های بارز این نوع نسخ تدریجی را مساله حرمت خمر و زدن زنان توسط همسران (در صورت نشوز ) و مساله برده داری دانسته است. علت عدم لغو دفعی این آداب و رسوم ، ریشه داری آنها در فرهنگ عمومی جامعه عصر نزول است به گونه ای که ابطال فوری آنها مطابق مصلحت نبود.
[ویکی فقه] نسخ حکم مستفاد از آیه به صورت تدریجی را نسخ متدّرج گویند.
مؤلف کتاب التمهید فی علوم القرآن از نوعی نسخ در قرآن یاد می کند که حکم مستفاد از آیه، در ابتدای امر و به صراحت، نسخ نشده است، اما با فراهم کردن اسبابی، زمینه نسخ تدریجی آن فراهم شده است. نمونه های بارز این نوع نسخ تدریجی را مساله حرمت خمر و زدن زنان توسط همسران (در صورت نشوز ) و مساله برده داری دانسته است. علت عدم لغو دفعی این آداب و رسوم ، ریشه داری آنها در فرهنگ عمومی جامعه عصر نزول است به گونه ای که ابطال فوری آنها مطابق مصلحت نبود.
مؤلف کتاب التمهید فی علوم القرآن از نوعی نسخ در قرآن یاد می کند که حکم مستفاد از آیه، در ابتدای امر و به صراحت، نسخ نشده است، اما با فراهم کردن اسبابی، زمینه نسخ تدریجی آن فراهم شده است. نمونه های بارز این نوع نسخ تدریجی را مساله حرمت خمر و زدن زنان توسط همسران (در صورت نشوز ) و مساله برده داری دانسته است. علت عدم لغو دفعی این آداب و رسوم ، ریشه داری آنها در فرهنگ عمومی جامعه عصر نزول است به گونه ای که ابطال فوری آنها مطابق مصلحت نبود.
wikifeqh: نسخ_متدّرج