لغت نامه دهخدا
- مانحن فیه ؛ آنچه در آنیم. موضوع بحث ما. موضوعی که در آن بحث میکنیم.
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی نَحْنُ: ما
معنی أَفَمَا نَحْنُ: آیا پس نیستیم
معنی مُنتَصِراً: یاری کننده - به یاری طلبنده (عبارت "وَلَمْ تَکُن لَّهُ فِئَةٌ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ ﭐللَّهِ وَمَا کَانَ مُنتَصِراً "یعنی: و برایش گروهی نبود که او را در برابر خدا یاری دهند، و خودش هم قدرت نداشت که عذاب را از خود برطرف کند)- آنانکه یکدیگر را یاری و ...
ریشه کلمه:
نحن (۸۶ بار)
. «نَحْنَ» دلالت بر متکلم مع الغیر دارد. راغب گوید: بعضی از علماء گفتهاند که خداوند کلماتی امثال «نحن» را آنگاه بکار میبرد که فعل بعدی بواسطه بعضی از ملائکه یا اولیاء انجام شده باشد و مراد از «نحن» خدا و واسطه هاست مثل انزال وحی، نصرت مؤمنان و اهلاک کافران و غیره مثل «اِنَّا نَحْنُ نَزَلْنا الذِکْرِ...» و امثال آن. نگارنده گوید: ظاهرا قرآن در این باره معمول عرف را در نظر گرفته که گاهی من و گاهی ما میگویند ولی درعین حال آنچه راغب نقل کرده قابل دقت است که خداوند اختصاصیها را به لفظ « أَنَا الْغَفُورُ الَّرحیمُ - لااِلهَ اِلّا أَنَا - أنْ یا مُوسی اِنی أَنااللهُ رَبَّ الْعالَمینَ» و نظیر آن فرموده است. والله العالم.
معنی أَفَمَا نَحْنُ: آیا پس نیستیم
معنی مُنتَصِراً: یاری کننده - به یاری طلبنده (عبارت "وَلَمْ تَکُن لَّهُ فِئَةٌ یَنصُرُونَهُ مِن دُونِ ﭐللَّهِ وَمَا کَانَ مُنتَصِراً "یعنی: و برایش گروهی نبود که او را در برابر خدا یاری دهند، و خودش هم قدرت نداشت که عذاب را از خود برطرف کند)- آنانکه یکدیگر را یاری و ...
ریشه کلمه:
نحن (۸۶ بار)
. «نَحْنَ» دلالت بر متکلم مع الغیر دارد. راغب گوید: بعضی از علماء گفتهاند که خداوند کلماتی امثال «نحن» را آنگاه بکار میبرد که فعل بعدی بواسطه بعضی از ملائکه یا اولیاء انجام شده باشد و مراد از «نحن» خدا و واسطه هاست مثل انزال وحی، نصرت مؤمنان و اهلاک کافران و غیره مثل «اِنَّا نَحْنُ نَزَلْنا الذِکْرِ...» و امثال آن. نگارنده گوید: ظاهرا قرآن در این باره معمول عرف را در نظر گرفته که گاهی من و گاهی ما میگویند ولی درعین حال آنچه راغب نقل کرده قابل دقت است که خداوند اختصاصیها را به لفظ « أَنَا الْغَفُورُ الَّرحیمُ - لااِلهَ اِلّا أَنَا - أنْ یا مُوسی اِنی أَنااللهُ رَبَّ الْعالَمینَ» و نظیر آن فرموده است. والله العالم.
wikialkb: نَحْن
پیشنهاد کاربران
ضمیر جمع هست اما دقیقا برای کسی ست که مطلب و موضوعی راجع به خودش و همراهش ( همراهانش ) میگوید اما در قرآن به عنوان اصطلاح رایج و سازگار باوزن امده در عین حال که خداوند یگانه ایست که هم واحدو هم کثیر است و لاجرم ضمایر مفرد و جمع بر او سازگار است پس بدین معنا الله تنها نیست که همراه بخواهد که همراهی و تنهایی زاده دنیای مادی مخلوق است .
... [مشاهده متن کامل]
صیرو الی الله نسیب تان شود
... [مشاهده متن کامل]
صیرو الی الله نسیب تان شود
ضمیر اول شخص جمع ( للمتکلم مع الغیر ) در عربی است