[ویکی نور] نتایج الافکار فی بیان حکم المقیمین فى الاسفار تألیف زین الدین بن على عاملى معروف به شهید ثانى
در این کتاب فروعات فقهى و احکام مسافرى که قصد اقامت ده روز را داشته و تا حد ترخص خارج شده است و قصد برگشتن را داشته است و یا مردد بوده و یا قصد رفتن مسافت را داشته است و همچنین تقسیمات دیگر احکام مسافر بیان شده است.
این رساله یکی از رسائلی است که در مجموعه ای به نام رسائل الشهید الثانی (طبع جدید) آمده است.
مؤلف بیشتر به نظریات شیخ طوسى و علامه حلى پرداخته است و همچنین در مواردى نظریات شهید اوّل (م 786 ق) و سید على طباطبائى، صاحب الریاض (م 1231 ق) نقل و بررسى شده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و از زمان نگارش مورد توجه فقها واقع شده و در کتابهایى همچون مدارک الاحکام سید محمد عاملى (م 1009 ق)، حدائق الناظرة شیخ یوسف بحرانى (م 187 ق)، غنائم الایام محقق قمى (م 1231 ق)، مستند الشیعه شیخ احمد نراقى (م 1245 ق)، جواهر الکلام شیخ حسن نجفى (م 1266 ق)، مصباح الفقیه آقا رضا همدانى (م 1323 ق) و غیر آن به آن استناد و نظریات آن مورد نقد و بررسى واقع شده است.
شهید ثانى دربارۀ ارزش علمى آن مى نویسد: فهذه جملة من الکلام فى تحقیق مسألة فقهیّة شهیره فى الفتوى عامّة البلوى یعجل بجوابها المتفقه القاصر و یعجز عن کشف حجابها الفقیه الماهر
در الذریعة ج 180/11 به نسخه اى به خط محمد صالح بن حسن على باغ سهیل مربوط به 1001ق اشاره شده است.
و در جاى دیگر الذریعة ج 44/24 و 45 به 4 نسخه خطى اشاره شده که عبارتند از نسخه کتابخانه آستان قدس رضوى مربوط به سال 980 ق، نسخه کتابخانه آیت الله شیرازى بزرگ، کتابهاى مولى محمدحسین قمشهى مربوط به 954ق به خط شاگرد شهید، نزد فخرالدین نصیرى مربوط به 1308ق و به خط عبدالحمید بن محمد جواد تبریزى یزدى.
مؤلف بیشتر به نظریات شیخ طوسى و علامه حلى پرداخته است و همچنین در مواردى نظریات شهید اوّل (م 786 ق) و سید على طباطبائى، صاحب الریاض (م 1231 ق) نقل و بررسى شده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و از زمان نگارش مورد توجه فقها واقع شده و در کتابهایى همچون مدارک الاحکام سید محمد عاملى (م 1009 ق)، حدائق الناظرة شیخ یوسف بحرانى (م 187 ق)، غنائم الایام محقق قمى (م 1231 ق)، مستند الشیعه شیخ احمد نراقى (م 1245 ق)، جواهر الکلام شیخ حسن نجفى (م 1266 ق)، مصباح الفقیه آقا رضا همدانى (م 1323 ق) و غیر آن به آن استناد و نظریات آن مورد نقد و بررسى واقع شده است.
شهید ثانى دربارۀ ارزش علمى آن مى نویسد: فهذه جملة من الکلام فى تحقیق مسألة فقهیّة شهیره فى الفتوى عامّة البلوى یعجل بجوابها المتفقه القاصر و یعجز عن کشف حجابها الفقیه الماهر
در الذریعة ج 180/11 به نسخه اى به خط محمد صالح بن حسن على باغ سهیل مربوط به 1001ق اشاره شده است.
و در جاى دیگر الذریعة ج 44/24 و 45 به 4 نسخه خطى اشاره شده که عبارتند از نسخه کتابخانه آستان قدس رضوى مربوط به سال 980 ق، نسخه کتابخانه آیت الله شیرازى بزرگ، کتابهاى مولى محمدحسین قمشهى مربوط به 954ق به خط شاگرد شهید، نزد فخرالدین نصیرى مربوط به 1308ق و به خط عبدالحمید بن محمد جواد تبریزى یزدى.