[ویکی نور] نتائج الأفکار فی حکم المقیم فی الأسفار تألیف زین الدین بن على جبعى عاملى معروف به شهید ثانى (م 966 ق) است.
این رساله یکی از ده رساله از نوشته های شهید ثانی است که توسط انتشارات مکتبة بصیرتی در قم با عنوان رسائل الشهید الثانی (طبع قدیم) به چاپ رسیده است.
در این کتاب فروعات فقهى و احکام مسافرى که قصد اقامت ده روز را داشته و تا حد ترخص خارج شده است و قصد برگشتن را داشته است و یا مردد بوده و یا قصد رفتن مسافت را داشته است و همچنین تقسیمات دیگر احکام مسافر بیان شده است
مؤلف بیشتر به نظریات شیخ طوسى و علامه حلى پرداخته است و همچنین در مواردى نظریات شهید اوّل (م 786 ق) و سید على طباطبائى، صاحب الریاض (م 1231 ق) نقل و بررسى شده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و از زمان نگارش مورد توجه فقها واقع شده و در کتابهایى همچون مدارک الاحکام سید محمد عاملى (م 1009 ق)، حدائق الناظرة شیخ یوسف بحرانى (م 187 ق)، غنائم الایام محقق قمى (م 1231 ق)، مستند الشیعه شیخ احمد نراقى (م 1245 ق)، جواهر الکلام شیخ حسن نجفى (م 1266 ق)، مصباح الفقیه آقا رضا همدانى (م 1323 ق) و غیر آن به آن استناد و نظریات آن مورد نقد و بررسى واقع شده است.
شهید ثانى دربارۀ ارزش علمى آن مى نویسد: فهذه جملة من الکلام فى تحقیق مسألة فقهیّة شهیره فى الفتوى عامّة البلوى یعجل بجوابها المتفقه القاصر و یعجز عن کشف حجابها الفقیه الماهر
این رساله یکی از ده رساله از نوشته های شهید ثانی است که توسط انتشارات مکتبة بصیرتی در قم با عنوان رسائل الشهید الثانی (طبع قدیم) به چاپ رسیده است.
در این کتاب فروعات فقهى و احکام مسافرى که قصد اقامت ده روز را داشته و تا حد ترخص خارج شده است و قصد برگشتن را داشته است و یا مردد بوده و یا قصد رفتن مسافت را داشته است و همچنین تقسیمات دیگر احکام مسافر بیان شده است
مؤلف بیشتر به نظریات شیخ طوسى و علامه حلى پرداخته است و همچنین در مواردى نظریات شهید اوّل (م 786 ق) و سید على طباطبائى، صاحب الریاض (م 1231 ق) نقل و بررسى شده است.
این کتاب به سبک فقه استدلالى نوشته شده است و از زمان نگارش مورد توجه فقها واقع شده و در کتابهایى همچون مدارک الاحکام سید محمد عاملى (م 1009 ق)، حدائق الناظرة شیخ یوسف بحرانى (م 187 ق)، غنائم الایام محقق قمى (م 1231 ق)، مستند الشیعه شیخ احمد نراقى (م 1245 ق)، جواهر الکلام شیخ حسن نجفى (م 1266 ق)، مصباح الفقیه آقا رضا همدانى (م 1323 ق) و غیر آن به آن استناد و نظریات آن مورد نقد و بررسى واقع شده است.
شهید ثانى دربارۀ ارزش علمى آن مى نویسد: فهذه جملة من الکلام فى تحقیق مسألة فقهیّة شهیره فى الفتوى عامّة البلوى یعجل بجوابها المتفقه القاصر و یعجز عن کشف حجابها الفقیه الماهر
wikinoor: نتائج_الأفکار_فی_حکم_المقیم_فی_الأسفار