[ویکی فقه] پس از آن که با بی اعتبار بودن شرایع قبل از اسلام آشکار شد، مناسب است تا به ادله ی پیامبری پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم پرداخته حقانیت دین اسلام را مورد بحث قرار دهیم. در این مبحث به دو دلیل اشاره شده است که به آن پرداخته می شود.
جریان انبیاء الهی، جریانی پیوسته از هدایتگران الهی بوده است تا بشر را گام به گام به کمالی برتر و تمدنی آبادتر رهنمون شوند. از این رو برای جلوگیری از گمراه شدن مردم توسط مدعیان دروغین نبوت و رسالت و همچنین مسدود نشدن باب هدایت الهی برای مردم، انبیای سابق به معرفی پیامبر یا پیامبران بعدی می پرداختند.علاوه بر آن چه بیان شد، از آنجا که نبوت، منصبی الهی بوده «... الله اعلم حیث یجعل رسالته...» و منوط به ارادهی الهی می باشد و تنها خداوند و کسانی که خداوند آگاه کرده است از ارادهی الهی باخبرند، بنابراین یکی از راه های تشخیص پیامبر صادق از کاذب، خبر دادن پیامبر قبلی از آمدن اوست.از همین جا است که بطلان فرقه های بابیت و بهائیت آشکار میگردد، چرا که در هیچ آیه و روایتی بشارتی به ظهور پیامبر و دینی بعد از دین اسلام نشده است (جهت مطالعه ی کامل جریان بهائیت به کتاب «تاریخ جامع بهائیت» (بهرام افراسیابی) مراجعه کنید. نسخه ی الکترونیک این کتاب در نرمافزار به سوی حقیقت ، نسخه بهائیت، موجود میباشد) بلکه به خاتمیت اسلام و نفی نبوت و رسالت پس از دین اسلام صریحا اشاره شده است.
← چند نمونه از بشارت انبیای سابق
منظور از بینه و برهان (منظور از برهان در اینجا فقط برهان های عقلی نیست بلکه به هر امر باهر و آشکاری اطلاق می شود) در اثبات نبوت پیامبران، هر امری است که به روشنی دلالت بر نبوت آن پیامبر دارد. بینات اتمام حجت و دعوت به خداوند: (۱) گاه از طریق طرح مباحث عقلی، استدلالی و حکمت آمیز، (۲) گاه از طریق موعظه و (۳) گاه از طریق مجادله ی احسن با منکرین و شکاکین بوده است. ( «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین.» ) (۴) بعضی اوقات نیز بینات و برهان های ثابت کننده ی نبوت، در واقع خرق عادت ها و معجزاتی بودهاند که نبی الهی متناسب با شرایط تاثیرگذاری، برای قوم خود ارائه می نموده است. به شهادت قرآن کریم و تاریخ پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلّم بینات متعددی از ۴ دسته ی فوق الذکر داشتهاند. (نمونه ای کامل از مجادله احسن پیامبر با مشرکین مکه در «الاحتجاج علی اهل اللجاج» اثر علامه طبرسی، ذکر شده است. و قرآن کریم نمونه های متعددی از حکمت ها، مواعظ و مجادله های پیامبر اسلام و معجزات آن حضرت را نقل کرده است (از جمله معجزاتی که قرآن برای پیامبر نقل کرده است: شق القمر، معراج جسمانی و روحانی، اخبار از غیب میباشد. قطب راوندی برای پیامبر چهارهزار و چهارصد و چهل معجزه شمرده است. (برگرفته از کتاب وحی و نبوت در قرآن، آیت الله جوادی آملی ) همچنین علامه مجلسی در کتاب حیات القلوب، جلد۳ به بیان برخی معجزات پیامبر میپردازند.) علاوه بر آنچه ذکر گردید قرآن کریم واجد ویژگی هایی است که نه تنها معجزه بودن قرآن و حقانیت پیامبر اسلام را ثابت می کنند بلکه جامعیت دین اسلام را در برابر نیازهای بشری و هدایت انسان بیان می نمایند و ما در درس بعد به بیان برخی از آن ها خواهیم پرداخت.
موارد کاربردی در زندگی
...
جریان انبیاء الهی، جریانی پیوسته از هدایتگران الهی بوده است تا بشر را گام به گام به کمالی برتر و تمدنی آبادتر رهنمون شوند. از این رو برای جلوگیری از گمراه شدن مردم توسط مدعیان دروغین نبوت و رسالت و همچنین مسدود نشدن باب هدایت الهی برای مردم، انبیای سابق به معرفی پیامبر یا پیامبران بعدی می پرداختند.علاوه بر آن چه بیان شد، از آنجا که نبوت، منصبی الهی بوده «... الله اعلم حیث یجعل رسالته...» و منوط به ارادهی الهی می باشد و تنها خداوند و کسانی که خداوند آگاه کرده است از ارادهی الهی باخبرند، بنابراین یکی از راه های تشخیص پیامبر صادق از کاذب، خبر دادن پیامبر قبلی از آمدن اوست.از همین جا است که بطلان فرقه های بابیت و بهائیت آشکار میگردد، چرا که در هیچ آیه و روایتی بشارتی به ظهور پیامبر و دینی بعد از دین اسلام نشده است (جهت مطالعه ی کامل جریان بهائیت به کتاب «تاریخ جامع بهائیت» (بهرام افراسیابی) مراجعه کنید. نسخه ی الکترونیک این کتاب در نرمافزار به سوی حقیقت ، نسخه بهائیت، موجود میباشد) بلکه به خاتمیت اسلام و نفی نبوت و رسالت پس از دین اسلام صریحا اشاره شده است.
← چند نمونه از بشارت انبیای سابق
منظور از بینه و برهان (منظور از برهان در اینجا فقط برهان های عقلی نیست بلکه به هر امر باهر و آشکاری اطلاق می شود) در اثبات نبوت پیامبران، هر امری است که به روشنی دلالت بر نبوت آن پیامبر دارد. بینات اتمام حجت و دعوت به خداوند: (۱) گاه از طریق طرح مباحث عقلی، استدلالی و حکمت آمیز، (۲) گاه از طریق موعظه و (۳) گاه از طریق مجادله ی احسن با منکرین و شکاکین بوده است. ( «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین.» ) (۴) بعضی اوقات نیز بینات و برهان های ثابت کننده ی نبوت، در واقع خرق عادت ها و معجزاتی بودهاند که نبی الهی متناسب با شرایط تاثیرگذاری، برای قوم خود ارائه می نموده است. به شهادت قرآن کریم و تاریخ پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلّم بینات متعددی از ۴ دسته ی فوق الذکر داشتهاند. (نمونه ای کامل از مجادله احسن پیامبر با مشرکین مکه در «الاحتجاج علی اهل اللجاج» اثر علامه طبرسی، ذکر شده است. و قرآن کریم نمونه های متعددی از حکمت ها، مواعظ و مجادله های پیامبر اسلام و معجزات آن حضرت را نقل کرده است (از جمله معجزاتی که قرآن برای پیامبر نقل کرده است: شق القمر، معراج جسمانی و روحانی، اخبار از غیب میباشد. قطب راوندی برای پیامبر چهارهزار و چهارصد و چهل معجزه شمرده است. (برگرفته از کتاب وحی و نبوت در قرآن، آیت الله جوادی آملی ) همچنین علامه مجلسی در کتاب حیات القلوب، جلد۳ به بیان برخی معجزات پیامبر میپردازند.) علاوه بر آنچه ذکر گردید قرآن کریم واجد ویژگی هایی است که نه تنها معجزه بودن قرآن و حقانیت پیامبر اسلام را ثابت می کنند بلکه جامعیت دین اسلام را در برابر نیازهای بشری و هدایت انسان بیان می نمایند و ما در درس بعد به بیان برخی از آن ها خواهیم پرداخت.
موارد کاربردی در زندگی
...
wikifeqh: نبوت_پیامبر_اکرم