ناهار در چمنزار ( به فرانسوی: Le déjeuner sur l'herbe ) که در ابتدا آب تنی نامگذاری شده بود، یک نقاشی رنگ روغن اثر نقاش فرانسوی ادوار مانه ( ۱۸۳۲ - ۱۸۸۳ میلادی ) است. این اثر که بین سال های ۱۸۶۲ تا ۱۸۶۳ میلادی خلق شده است، ابعادی در حدود ۲۰۸ در ۲۶۴٫۵ سانتیمتر ( ۸۱٫۹ × ۱۰۴٫۵ اینچ ) دارد. همنشینی یک زن برهنه با مردانی در لباس رسمی، انتقادات فراوانی را هنگام اولین نمایش این اثر در نمایشگاه ردشدگان در پاریس و به سال ۱۸۶۳، به وجود آورد. این کار هم اکنون در موزه اورسی در پاریس نگهداری می شود در حالی که نسخه ای کوچک تر و قدیمی تر از این اثر، در نگارخانه کورتالد در لندن قابل دیدن است.
مانه در ۱۸۶۳ افکار عمومی فرانسه را با نمایش ناهار در چمنزار شوکه کرد. این اثر یک نقاشی رئال در مفهوم اجتماعی و سیاسی دومیر ( نقاش و مجسمه ساز معروف فرانسوی ) نیست، بلکه توضیحی در حمایت از آزادی فردی هنرمند است. شوک دیدن زنی برهنه در حال خوردن ناهار با دو مرد سر تا پا پوشیده که توهین به قواعد متداول اجتماعی و آداب نزاکت آن دوران تلقی می شد، با مطرح شدن آشنایی نقاش با مدل ها شدت گرفت. زن برهنه، مدل نقاش ویکتورین مورنت بود که با اندامی به شدت لاغر، به بیننده خیره شده است. یکی از دو مرد، برادر نقاش گوستاو و دیگری، برادر زن آینده اش فردیناند لینهوف است. دو مرد در حالی که لباس رسمی بر تن دارند، گرم گفتگو شده و زن را نادیده گرفته اند. در مقابل آن ها، لباس های زن، یک سبد میوه و یک قرص نان شبیه به یک نقاشی در طبیعت بی جان ( به انگلیسی: still life ) نمایش داده شده است. در پس زمینه اثر یک زن لباس پوش به آب رود زده است که در مقام مقایسه با پیکره های مقابل کار، خیلی بزرگ تر از دید پرسپکتیو است و به نوعی شناور دیده می شود. پس زمینه تقریباً بدون عمق رنگ شده است که به بیننده حسی را تلقین می کند که این صحنه در فضای باز رخ نداده است، بلکه در استودیو کار شده است. این حس با کاربرد نور عکاسی که تقریباً بدون سایه کار می شود، تقویت شده است و در واقع، نورپردازی این اثر را کاملاً متناقض و غیرطبیعی نشان می دهد. همچنین مرد سمت راست کلاه منگوله داری بر سر دارد که معمولاً در خانه مورد استفاده قرار می گیرد.
همسر مانه، سوزان لینهوف و مدل مورد علاقه اش ویکتورین مورنت، هر دو برای زن برهنه مدل شدند که از سر مورنت و اندام لینهوف در این اثر استفاده شده است. همچنین سبک این نقاشی از رسوم آکادمیک زمان خود کاملاً مستقل است. نقاش سعی نکرده است تا ضربات قلم مو را بپوشاند و در واقع در بعضی از نقاط صحنه، نقاشی ناتمام دیده می شود. زن برهنه در این کار با پیکره های صاف و بی عیب اینگرس و کابانل بسیار فاصله دارد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفمانه در ۱۸۶۳ افکار عمومی فرانسه را با نمایش ناهار در چمنزار شوکه کرد. این اثر یک نقاشی رئال در مفهوم اجتماعی و سیاسی دومیر ( نقاش و مجسمه ساز معروف فرانسوی ) نیست، بلکه توضیحی در حمایت از آزادی فردی هنرمند است. شوک دیدن زنی برهنه در حال خوردن ناهار با دو مرد سر تا پا پوشیده که توهین به قواعد متداول اجتماعی و آداب نزاکت آن دوران تلقی می شد، با مطرح شدن آشنایی نقاش با مدل ها شدت گرفت. زن برهنه، مدل نقاش ویکتورین مورنت بود که با اندامی به شدت لاغر، به بیننده خیره شده است. یکی از دو مرد، برادر نقاش گوستاو و دیگری، برادر زن آینده اش فردیناند لینهوف است. دو مرد در حالی که لباس رسمی بر تن دارند، گرم گفتگو شده و زن را نادیده گرفته اند. در مقابل آن ها، لباس های زن، یک سبد میوه و یک قرص نان شبیه به یک نقاشی در طبیعت بی جان ( به انگلیسی: still life ) نمایش داده شده است. در پس زمینه اثر یک زن لباس پوش به آب رود زده است که در مقام مقایسه با پیکره های مقابل کار، خیلی بزرگ تر از دید پرسپکتیو است و به نوعی شناور دیده می شود. پس زمینه تقریباً بدون عمق رنگ شده است که به بیننده حسی را تلقین می کند که این صحنه در فضای باز رخ نداده است، بلکه در استودیو کار شده است. این حس با کاربرد نور عکاسی که تقریباً بدون سایه کار می شود، تقویت شده است و در واقع، نورپردازی این اثر را کاملاً متناقض و غیرطبیعی نشان می دهد. همچنین مرد سمت راست کلاه منگوله داری بر سر دارد که معمولاً در خانه مورد استفاده قرار می گیرد.
همسر مانه، سوزان لینهوف و مدل مورد علاقه اش ویکتورین مورنت، هر دو برای زن برهنه مدل شدند که از سر مورنت و اندام لینهوف در این اثر استفاده شده است. همچنین سبک این نقاشی از رسوم آکادمیک زمان خود کاملاً مستقل است. نقاش سعی نکرده است تا ضربات قلم مو را بپوشاند و در واقع در بعضی از نقاط صحنه، نقاشی ناتمام دیده می شود. زن برهنه در این کار با پیکره های صاف و بی عیب اینگرس و کابانل بسیار فاصله دارد.
wiki: ناهار در چمنزار