نامه ای در باب تساهل یا نامه ای دربارهٔ بردباری یا نامه ای دربارهٔ رواداری ( به لاتین: Epistola de tolerantia ) نوشته جان لاک در ابتدا در سال ۱۶۸۹ منتشر شد. انتشار اولیه آن به زبان لاتین بود و بلافاصله به زبان های دیگر ترجمه شد. آثار لاک در میان ترس از اینکه کلیسای کاتولیک ممکن است بر انگلستان مسلط شود ظاهر شد و با پیشنهاد مدارای مذهبی به عنوان پاسخ به مشکل دین و حکومت نوشته شد. این «نامه» خطاب به یک «آقای محترم» ناشناس است: این در واقع دوست صمیمی لاک فیلیپ ون لیمبورخ بود که بدون اطلاع لاک آن را منتشر کرد.
... [مشاهده متن کامل]
در پی کشف قطعه خانه چاودار و آزار و اذیت چارلز دوم از ویگ ها، لاک در سپتامبر ۱۶۸۳ از انگلستان به آمستردام در جمهوری هلند گریخت لاک در طول زندگی خود به بحث در مورد رواداری مذهبی علاقه نشان داده بود. این سؤال در زمان اقامت لاک در هلند بسیار مورد بحث قرار گرفت و در اکتبر ۱۶۸۵ لوئی چهاردهم فرانسه فرمان نانت، که تساهل مذهبی را برای پروتستان های فرانسوی تضمین می کرد، لغو کرد.
در جمهوری هلند، لاک با فیلیپ ون لیمبورخ، پروفسور الوهیت ملاقات کرد، و این گفتگو با لیمبورخ بود که لاک را متقاعد کرد که کار خود را در جستاری در خصوص فاهمهٔ بشری به طور موقت کنار بگذارد و ایده های خود را در مورد مدارا مطرح کند. لاک نامه را در زمستان ۱۶۸۵–۱۶۸۶ نوشت.
لاک، یکی از بنیانگذاران تجربه گرایی، فلسفه ای را توسعه می دهد که برخلاف فلسفه ای که توماس هابز در لویاتان بیان کرده است، در حمایت از تساهل برای فرقه های مختلف مسیحی است. با این حال، هابز به افراد اجازه داد تا عقاید مذهبی خود را تا زمانی که در ظاهر باورهای دولتی را بیان می کنند، حفظ کنند، و استدلال شده است که رد امپریالیسم کاتولیک توسط لاک مبنای نهایی رد علاقه دولت به رستگاری معنوی بود. لاک استدلال کرد: «آن کلیسا حق ندارد توسط قاضی مدارا شود، که به گونه ای تشکیل شده است که همه کسانی که وارد آن می شوند به طور مستقیم به وفاداری و خدمت شاهزاده دیگری می روند». اگر این امر قابل تحمل بود، «قاضی دادگاه فضا را برای یک صلاحیت قضایی خارجی در قلمرو خود باز می کند و … به مردم خود اجازه می دهد تا به عنوان سرباز علیه دولت خود ثبت نام کنند». مورخان این را به عنوان اشاره ای به کلیسای کاتولیک تفسیر کرده اند و پاپ شاهزاده ای است که کاتولیک ها به او وفاداری می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
در پی کشف قطعه خانه چاودار و آزار و اذیت چارلز دوم از ویگ ها، لاک در سپتامبر ۱۶۸۳ از انگلستان به آمستردام در جمهوری هلند گریخت لاک در طول زندگی خود به بحث در مورد رواداری مذهبی علاقه نشان داده بود. این سؤال در زمان اقامت لاک در هلند بسیار مورد بحث قرار گرفت و در اکتبر ۱۶۸۵ لوئی چهاردهم فرانسه فرمان نانت، که تساهل مذهبی را برای پروتستان های فرانسوی تضمین می کرد، لغو کرد.
در جمهوری هلند، لاک با فیلیپ ون لیمبورخ، پروفسور الوهیت ملاقات کرد، و این گفتگو با لیمبورخ بود که لاک را متقاعد کرد که کار خود را در جستاری در خصوص فاهمهٔ بشری به طور موقت کنار بگذارد و ایده های خود را در مورد مدارا مطرح کند. لاک نامه را در زمستان ۱۶۸۵–۱۶۸۶ نوشت.
لاک، یکی از بنیانگذاران تجربه گرایی، فلسفه ای را توسعه می دهد که برخلاف فلسفه ای که توماس هابز در لویاتان بیان کرده است، در حمایت از تساهل برای فرقه های مختلف مسیحی است. با این حال، هابز به افراد اجازه داد تا عقاید مذهبی خود را تا زمانی که در ظاهر باورهای دولتی را بیان می کنند، حفظ کنند، و استدلال شده است که رد امپریالیسم کاتولیک توسط لاک مبنای نهایی رد علاقه دولت به رستگاری معنوی بود. لاک استدلال کرد: «آن کلیسا حق ندارد توسط قاضی مدارا شود، که به گونه ای تشکیل شده است که همه کسانی که وارد آن می شوند به طور مستقیم به وفاداری و خدمت شاهزاده دیگری می روند». اگر این امر قابل تحمل بود، «قاضی دادگاه فضا را برای یک صلاحیت قضایی خارجی در قلمرو خود باز می کند و … به مردم خود اجازه می دهد تا به عنوان سرباز علیه دولت خود ثبت نام کنند». مورخان این را به عنوان اشاره ای به کلیسای کاتولیک تفسیر کرده اند و پاپ شاهزاده ای است که کاتولیک ها به او وفاداری می کنند.