نام پای

دانشنامه عمومی

نام پای ( به انگلیسی: NumPy ) یک بستهٔ نرم افزاری قابل افزودن به پایتون است که کاربرد اصلی اش در مقاصد علمی و برای کار با اعداد است. پایتون به صورت پیش فرض تنها از آرایه ها و متغیرها برای عملیات ریاضی ساده پشتیبانی می کند. بستهٔ نام پای ویژهٔ کار با اعداد از راه ماتریس ها و آرایه های چندبعدی طراحی شده است. از ویژگی های آرایه ها در نام پای این است که می توان اندازهٔ آن ها را به صورت پویا تغییر داد که این امر به افزایش سرعت برنامه نویسی کمک می کند. [ ۱] نام پای را می توان بستهٔ بنیادی پایتون برای محاسبات علمی دانست، این بسته افزون بر فراهم آوردن قابلیت کار با آرایه های اِن - بعدی، عملگرهای درایه به درایه و عملگرهای اصلی جبر خطی، قابلیت لفاف پیچی[ واژه نامه ۱] کدهای سی، سی++ و فورترن را ممکن می سازد. [ ۲]
با استفاده از آرایه های ان بعدی ( ndarray ) نام پای، می توان بر محدودیت های لیست های پایتون ( list ) که تنها با استفاده از حلقه های تکرار می توان بر روی آن ها کار کرد، غلبه نمود و بازدهی را بالا برد. تنها محدودیت مهم آرایه های اِن بعدی نام پای در مقایسه با لیست های پایتون در این است که باید حتماً نوع داده های موجود در درایه های آن یکسان باشند. در مقابل سرعت انجام عملیاتی که با استفاده از آرایه های ان بعدی اجرا می شود بیشتر است. [ ۳]
امکان نصب نام پای از راه دریافت کد متن آن و کامپایل دستی وجود دارد، اما برای این کار کاربر باید با مراحل کامپایل برنامه از متن آشنایی کامل داشته باشد. از ساده ترین راه ها نصب نام پای می توان به استفاده از بسته های از پیش کامپایل شدهٔ توزیع پایتون انتوت[ واژه نامه ۲] و اکتیو پایتون[ واژه نامه ۳] اشاره کرد که هر دوی آن ها در سه بستر ویندوز، مک و لینوکس قابل نصب هستند و هر دو دارای نسخهٔ رایگان هستند. کاربران مک پورتز و توزیع های مختلف لینوکس می توانند نام پای را از راه مدیر بسته نصب کنند، اما نصب نام پای در ویندوز با توجه به پیچیدگی فرایند کامپایل ممکن است کمی مشکل باشد که برای این منظور یک نصب باینری کامپایل شده به نام python ( x, y ) ویژهٔ ویندوز موجود است. [ ۴]
> > > import numpy as np > > > x = np. array ( ) > > > x array ( ) > > > y = np. arange ( 10 ) # یک آرایه را برمی گرداند > > > y array ( ) عملیات مقدماتی > > > a = np. array ( ) > > > b = np. linspace ( 0, 2, 4 ) # بین اعداد ۰ تا ۲ با فاصله های یکسان یک آرایه با چهار عضو ایجاد می کند. > > > c = a - b > > > c array ( ) > > > a**2 array ( ) توابع عمومی > > > a = np. linspace ( - np. pi, np. pi, 100 ) > > > b = np. sin ( a ) > > > c = np. cos ( a ) جبر خطی > > > from numpy. random import rand > > > from numpy. linalg import solve, inv > > > a = np. array ( , ] ) # ترانهاده ماتریس > > > a. transpose ( ) array ( , , ] ) # معکوس ماتریس > > > inv ( a ) array ( , , ] ) > > > b = np. array ( ) # ax=b حل معادله > > > solve ( a, b ) array ( ) # ماتریس ۳ در ۳ اعداد تصادفی > > > c = rand ( 3, 3 ) > > > c array ( , , ] ) # ضرب ماتریسی > > > np. dot ( a, c ) array ( , , ] ) # ضرب ماتریسی ( این امکان برای پایتون ۳٫۵ و نام پای ۱٫۱۰ به بعد فعال است ) > > > a @ c array ( , , ] ) سای پای سای پای یک بستهٔ علمی دیگر برای پایتون است که مبتنی بر نام پای نوشته شده و اجازهٔ انجام عملیات ریاضی پیشرفته مانند انتگرال گیری، حل معادلات دیفرانسیل معمولی، توابع ویژه، بهینه سازی و بسیاری موارد دیگر را می دهد. [ ۵]
عکس نام پای
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس