نادِلْمَن، ایلی (۱۸۸۲ـ۱۹۴۶)(Nadelman, Elie)
تندیس اسب، اثر نادلمن
مجسمه ساز لهستانی. از ۱۹۲۷ تابعیت امریکا را پذیرفت. آوازه اش حاصل پیکره های لوله ای شکل زیبا با چهره های عروسک واری است، که اندام هایشان در خطوط محیطی مواج خود حل می شوند، همچون پیکرۀ مرد در هوای آزاد (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک). نادلمن در نخستین نمایشگاه هایش، در پاریس (۱۹۰۹) و نیویورک (۱۹۱۴)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴ در امریکا، از ملکه ها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن» های سخره آمیزی ساخت. پیکر انسان را با حال و هوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بی استخوان و قوزدار، پدید می آورد. هنرش بر آر دکو، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ۵ (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸) تأثیر گذاشت.
تندیس اسب، اثر نادلمن
مجسمه ساز لهستانی. از ۱۹۲۷ تابعیت امریکا را پذیرفت. آوازه اش حاصل پیکره های لوله ای شکل زیبا با چهره های عروسک واری است، که اندام هایشان در خطوط محیطی مواج خود حل می شوند، همچون پیکرۀ مرد در هوای آزاد (ح ۱۹۱۴ـ۱۹۱۵؛ موزۀ هنر مدرن نیویورک). نادلمن در نخستین نمایشگاه هایش، در پاریس (۱۹۰۹) و نیویورک (۱۹۱۴)، با رویکرد مدرنیستی خود شور و هیجان بسیاری را برانگیخت. از ۱۹۱۴ در امریکا، از ملکه ها، رقاصّان، نمایشگران سیرک، و بانوان سرشناس، «مانکن» های سخره آمیزی ساخت. پیکر انسان را با حال و هوایی طنزآلود و محوری نرم، تقریباً بی استخوان و قوزدار، پدید می آورد. هنرش بر آر دکو، و برخی از نقاشان امریکایی همچون گی پن دو بوآ۵ (۱۸۸۴ـ۱۹۵۸) تأثیر گذاشت.
wikijoo: نادلمن،_ایلی_(۱۸۸۲ـ۱۹۴۶)