میکویان - گورویچ میگ - ۲۱ ( به روسی: Микоян и Гуревич МиГ - 21 ) ( با نام ناتو فیشبِد ) جنگنده مافوق صوت سبک ساخت شرکت میگ در اتحاد جماهیر شوروی است که توانایی پرواز با سرعتی بیش از ۲ برابر سرعت صوت یا ۲ ماخ را دارد. این هواپیما رکورد خدمت در نیروی هوایی دست کم ۵۶ کشور در چهار قاره جهان و شرکت در ۳۰ جنگ را در اختیار دارد و با گذشت نیم قرن از اولین پروازش همچنان در بسیاری از نیروهای هوایی دنیا فعال می باشد. حدود ۱۳ هزار و پانصد فروند از این جنگنده کوچک بال مثلثی ساخته شده است که بیش از دو و نیم برابر جنگنده آمریکایی اف - ۴ فانتوم رقیب قدیمی آن در جنگ های خاورمیانه و جنگ ویتنام است.
... [مشاهده متن کامل]
در شوروی سابق این هواپیما از اواخر دهه ۱۹۵۰ تا میانه های دهه ۱۹۷۰ ساخته می شد. هم اکنون حدود ۳ هزار فروند میگ - ۲۱ در نیروی هوایی بیش از ۴۰ کشور دنیا در حال فعالیت هستند. طرح ساده و با دوام این جنگنده کوتاه برد در طول سال های تولید و استفاده از آن، بارها با ارتقا و اصلاح رادار، بدنه پروازی، اویونیک، سلاح ها و موتور بهینه سازی همراه بوده است. میگ - ۲۱ از یک موتور توربوجت استفاده می کند. ورودی هوای موتور در دماغه قرار گرفته و یک اگزوز برای آن تعبیه شده است. میگ - ۲۱ برای درگیری های هوابه هوا به انواع موشک و راکت مسلح می شود و برخی مدل های آن یک یا دو توپ اتوماتیک یا مسلسل ۳۰ میلی متری با توانایی شلیک ۷۰۰ گلوله در دقیقه و مهمات کافی برای ۵ دقیقه شلیک دارند اما برخی مدل ها از مسلسل برخوردار نیستند. تشخیص مسلح بودن این جنگنده به مسلسل در نبردهای هوا به هوا برای هواپیمای دشمن اگر غیرممکن نباشد ولی بسیار دشوار است، بنابراین جنگنده های دشمن فرض می کنند که هر میگ - ۲۱ به مسلسل برای استفاده در جنگ های هوایی نزدیک مجهز است. در مدل میگ - ۲۱پی اف دومین مدل اصلی میگ - ۲۱ یک رادار در محل مخروطی ورودی موتور قرار گرفته که به آن توانایی نسبی رهگیری در شب و روز و در تمامی شرایط آب و هوایی را می دهد اما برای نصب رادار به ناچار مسلسل حذف شده است و در نتیجه مدل پی اف فقط به موشک های هوابه هوای خود متکی است. میگ - ۲۱ اف اولین مدل اصلی این هواپیما یک جنگنده - رهگیر کوتاه برد برای عملیات در روز است. میگ - ۲۱ ام اف در درجه اول برای نابودی اهداف هوایی و شناسایی هوایی و با قابلیت ثانویه حمله به اهداف زمینی ساخته شده و نخستین جنگنده - رهگیر نسل سوم با توانایی تصاحب و حفظ برتری هوایی محسوب می شود. مدل ام اف به موشک های هوا به هوای کوتاه برد و توپ ۲۳ میلی متری مجهز است و در مأموریت های پشتیبانی هوایی نیروی زمینی قادر است از راکت های ۲۴۰ میلی متری و بمب های حداکثر ۵۰۰ کیلوگرمی استفاده کند. مدل دوسرنشینه میگ - ۲۱ یو ام برای آموزش های تکمیلی پیشرفته خلبانانی استفاده می شود که قرار است با میگ - ۲۱ پرواز کنند.
... [مشاهده متن کامل]
در شوروی سابق این هواپیما از اواخر دهه ۱۹۵۰ تا میانه های دهه ۱۹۷۰ ساخته می شد. هم اکنون حدود ۳ هزار فروند میگ - ۲۱ در نیروی هوایی بیش از ۴۰ کشور دنیا در حال فعالیت هستند. طرح ساده و با دوام این جنگنده کوتاه برد در طول سال های تولید و استفاده از آن، بارها با ارتقا و اصلاح رادار، بدنه پروازی، اویونیک، سلاح ها و موتور بهینه سازی همراه بوده است. میگ - ۲۱ از یک موتور توربوجت استفاده می کند. ورودی هوای موتور در دماغه قرار گرفته و یک اگزوز برای آن تعبیه شده است. میگ - ۲۱ برای درگیری های هوابه هوا به انواع موشک و راکت مسلح می شود و برخی مدل های آن یک یا دو توپ اتوماتیک یا مسلسل ۳۰ میلی متری با توانایی شلیک ۷۰۰ گلوله در دقیقه و مهمات کافی برای ۵ دقیقه شلیک دارند اما برخی مدل ها از مسلسل برخوردار نیستند. تشخیص مسلح بودن این جنگنده به مسلسل در نبردهای هوا به هوا برای هواپیمای دشمن اگر غیرممکن نباشد ولی بسیار دشوار است، بنابراین جنگنده های دشمن فرض می کنند که هر میگ - ۲۱ به مسلسل برای استفاده در جنگ های هوایی نزدیک مجهز است. در مدل میگ - ۲۱پی اف دومین مدل اصلی میگ - ۲۱ یک رادار در محل مخروطی ورودی موتور قرار گرفته که به آن توانایی نسبی رهگیری در شب و روز و در تمامی شرایط آب و هوایی را می دهد اما برای نصب رادار به ناچار مسلسل حذف شده است و در نتیجه مدل پی اف فقط به موشک های هوابه هوای خود متکی است. میگ - ۲۱ اف اولین مدل اصلی این هواپیما یک جنگنده - رهگیر کوتاه برد برای عملیات در روز است. میگ - ۲۱ ام اف در درجه اول برای نابودی اهداف هوایی و شناسایی هوایی و با قابلیت ثانویه حمله به اهداف زمینی ساخته شده و نخستین جنگنده - رهگیر نسل سوم با توانایی تصاحب و حفظ برتری هوایی محسوب می شود. مدل ام اف به موشک های هوا به هوای کوتاه برد و توپ ۲۳ میلی متری مجهز است و در مأموریت های پشتیبانی هوایی نیروی زمینی قادر است از راکت های ۲۴۰ میلی متری و بمب های حداکثر ۵۰۰ کیلوگرمی استفاده کند. مدل دوسرنشینه میگ - ۲۱ یو ام برای آموزش های تکمیلی پیشرفته خلبانانی استفاده می شود که قرار است با میگ - ۲۱ پرواز کنند.