بلاگ نویسی کوچک ( به انگلیسی: Microblogging ) نوعی وبلاگ نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن های کوتاه و منتشر کردن آن را می دهد. در واقع یکی از انواع وبلاگ نویسی است، به طوری که تعداد کاراکترها در آن محدود است، اما در عوض لب کلام را به صورت مستقیم به مخاطب انتقال می دهد. میکروبلاگینگ از طریق سایت ها و اپلیکیشن های میکروبلاگینگ مثل توییتر، تامبلر و… انجام می شود. [ ۱]
این ارسال ها ( پست ها ) هم برای نمایش عمومی و هم نمایش در گروه های محدود که کاربر آن ها را انتخاب کرده است، به کار می رود.
میکروبلاگ کاربران را قادر به تبادل عناصر کوچکی مثل فایل های کم حجم و نوشته های کوتاه و… می کند. به این نوشته های کوچک که در میکروبلاگ به اشتراک گذاشته می شود، میکروپست می گویند. آنچه باید در مورد ایجاد پست در میکروبلاگ مورد توجه قرار بگیرد اختصارگویی است. یکی دیگر از امکاناتی که شبکه های اجتماعی میکروبلاگ، در اختیار کاربران قرار می دهند، امکان ایجاد پست به روش های مختلف است. برای مثال؛ از طریق خود سایت یا پست الکترونیک یا حتی پیام کوتاه امکان ارسال پست وجود دارد. [ ۲]
این پیام ها به روش های متفاوت تولید می شوند. مانند پیام های متنی، پیام های فوری ( مانند پیام های فوری یاهو ) ، نامه های الکترونیکی، وب یا شبکه های اجتماعی.
میکروبلاگ ها و موبلاگ ها از نظر حجم پست ها از انواع وبلاگ محسوب می شوند. [ ۳]
همانند وبلاگ نویسی سنتی، وبلاگ نویسان میکرو در مورد موضوعات مختلف از موضوعات ساده، مانند رفتارهای روزمره بلاگر، تا موضوعات موضوعی تخصصی ارسال استفاده می کنند. میکرو وبلاگ های تجاری نیز برای تبلیغ وب سایت ها، خدمات و محصولات و پروموت در یک سازمان وجود دارند. [ ۴]
امروزه میکروبلاگینگ به واسطه فراگیر شدن اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و لینکدین می توانند به عنوان ابزارهای بازاریابی به روش های مختلف شرکت داده شوند و موجب توجه بازاریابان به این فرصت شده است. [ ۵]
از سرویس های میکروبلاگ معروف می توان به توییتر، اینستاگرام، لینکدین، ردیت، پینترست، آیدنتیکا، تامبلر، پونیشیر فارسی، جایکو Jaiku, Plurk و Cif2. net و Pownce اشاره کرد. [ ۶] [ ۷] [ ۱]
توییتر با داشتن بیش از ۳۵۳ میلیون عضو، [ ۸] یکی از پرمخاطب ترین و قدیمی ترین میکروبلاگ ها در سطح جوامع است. این میکروبلاگ محبوب، امکان توییت انواع محتوا به صورت عکس، نوشته، فیلم، صدا، لینک و… را دارد. در هر توییت، کاربر فقط می تواند ۲۸۰ کاراکتر نوشته منتشر کند. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین ارسال ها ( پست ها ) هم برای نمایش عمومی و هم نمایش در گروه های محدود که کاربر آن ها را انتخاب کرده است، به کار می رود.
میکروبلاگ کاربران را قادر به تبادل عناصر کوچکی مثل فایل های کم حجم و نوشته های کوتاه و… می کند. به این نوشته های کوچک که در میکروبلاگ به اشتراک گذاشته می شود، میکروپست می گویند. آنچه باید در مورد ایجاد پست در میکروبلاگ مورد توجه قرار بگیرد اختصارگویی است. یکی دیگر از امکاناتی که شبکه های اجتماعی میکروبلاگ، در اختیار کاربران قرار می دهند، امکان ایجاد پست به روش های مختلف است. برای مثال؛ از طریق خود سایت یا پست الکترونیک یا حتی پیام کوتاه امکان ارسال پست وجود دارد. [ ۲]
این پیام ها به روش های متفاوت تولید می شوند. مانند پیام های متنی، پیام های فوری ( مانند پیام های فوری یاهو ) ، نامه های الکترونیکی، وب یا شبکه های اجتماعی.
میکروبلاگ ها و موبلاگ ها از نظر حجم پست ها از انواع وبلاگ محسوب می شوند. [ ۳]
همانند وبلاگ نویسی سنتی، وبلاگ نویسان میکرو در مورد موضوعات مختلف از موضوعات ساده، مانند رفتارهای روزمره بلاگر، تا موضوعات موضوعی تخصصی ارسال استفاده می کنند. میکرو وبلاگ های تجاری نیز برای تبلیغ وب سایت ها، خدمات و محصولات و پروموت در یک سازمان وجود دارند. [ ۴]
امروزه میکروبلاگینگ به واسطه فراگیر شدن اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و لینکدین می توانند به عنوان ابزارهای بازاریابی به روش های مختلف شرکت داده شوند و موجب توجه بازاریابان به این فرصت شده است. [ ۵]
از سرویس های میکروبلاگ معروف می توان به توییتر، اینستاگرام، لینکدین، ردیت، پینترست، آیدنتیکا، تامبلر، پونیشیر فارسی، جایکو Jaiku, Plurk و Cif2. net و Pownce اشاره کرد. [ ۶] [ ۷] [ ۱]
توییتر با داشتن بیش از ۳۵۳ میلیون عضو، [ ۸] یکی از پرمخاطب ترین و قدیمی ترین میکروبلاگ ها در سطح جوامع است. این میکروبلاگ محبوب، امکان توییت انواع محتوا به صورت عکس، نوشته، فیلم، صدا، لینک و… را دارد. در هر توییت، کاربر فقط می تواند ۲۸۰ کاراکتر نوشته منتشر کند. [ ۱]
wiki: میکروبلاگینگ