میلِی، جان اِوِرْت (۱۸۲۹ـ۱۸۹۶)(Millais, John Everett)
تابلوی مسیح در خانه والدینش، اثر جان اورت میلی
نقاش انگلیسی. از اعضای مؤسس انجمن احیاگران هنر پیشارافائلی در ۱۸۴۸ بود. تابلوهایاوفلیا (۱۸۵۲؛ نگارخانۀ ملی لندن) و برگ های پاییزی (۱۸۵۶؛ نگارخانه های هنری شهر، منچستر) از معروف ترین آثار اویند. در اواخر دهۀ ۱۸۶۰ انجمن را رها کرد، و سبک منعطف تر و متعارف تری را پروراند که کاملاً مطابق پسند دورۀ ویکتوریایی بود. میلی استعدادش را از کودکی بروز داد و در ۱۱سالگی به هنرکده های آکادمی سلطنتی راه یافت. آشنایی زودهنگامش با هولمن هانت و دانته گابریل روسّتی، به تأسیس انجمن اخوت پیشارافائلی انجامید. میلِی با تأثیر از اعتقاد انجمن در «وفاداری به طبیعت» برخی از بهترین آثارش را در دهۀ ۱۹۵۰ پدید آورد؛ که ازجمله عبارت اند از تصویر دوشیزه سیدل در قالب افلیا، پردۀ مسیح در خانۀ والدینش (۱۸۵۰؛ نگارخانۀ تیت، لندن) که آن را به سبب جزئیات واقع گرایانه اش دون شأن مضمونی مقدس خواندند، و در نخستین نمایش اش اعتراض شدیدی را برانگیخت. ازدواجش در ۱۸۵۵ با یوفمیا گرِی، همسر سابق جان راسکین، او را از فیض آن راهنمای نخستین و فضای آرمان گرای پیشارافائلی محروم ساخت، و به رغم جلب نظر عمومی، سبک و کیفیتِ بدیع آثار اولیه اش، از نقاشی های موضوعی و تک چهره های بعدی او رخت بربست. در ۱۸۹۶ سرپرست آکادمی سلطنتی شد.
تابلوی مسیح در خانه والدینش، اثر جان اورت میلی
نقاش انگلیسی. از اعضای مؤسس انجمن احیاگران هنر پیشارافائلی در ۱۸۴۸ بود. تابلوهایاوفلیا (۱۸۵۲؛ نگارخانۀ ملی لندن) و برگ های پاییزی (۱۸۵۶؛ نگارخانه های هنری شهر، منچستر) از معروف ترین آثار اویند. در اواخر دهۀ ۱۸۶۰ انجمن را رها کرد، و سبک منعطف تر و متعارف تری را پروراند که کاملاً مطابق پسند دورۀ ویکتوریایی بود. میلی استعدادش را از کودکی بروز داد و در ۱۱سالگی به هنرکده های آکادمی سلطنتی راه یافت. آشنایی زودهنگامش با هولمن هانت و دانته گابریل روسّتی، به تأسیس انجمن اخوت پیشارافائلی انجامید. میلِی با تأثیر از اعتقاد انجمن در «وفاداری به طبیعت» برخی از بهترین آثارش را در دهۀ ۱۹۵۰ پدید آورد؛ که ازجمله عبارت اند از تصویر دوشیزه سیدل در قالب افلیا، پردۀ مسیح در خانۀ والدینش (۱۸۵۰؛ نگارخانۀ تیت، لندن) که آن را به سبب جزئیات واقع گرایانه اش دون شأن مضمونی مقدس خواندند، و در نخستین نمایش اش اعتراض شدیدی را برانگیخت. ازدواجش در ۱۸۵۵ با یوفمیا گرِی، همسر سابق جان راسکین، او را از فیض آن راهنمای نخستین و فضای آرمان گرای پیشارافائلی محروم ساخت، و به رغم جلب نظر عمومی، سبک و کیفیتِ بدیع آثار اولیه اش، از نقاشی های موضوعی و تک چهره های بعدی او رخت بربست. در ۱۸۹۶ سرپرست آکادمی سلطنتی شد.
wikijoo: میلی،_جان_اورت_(۱۸۲۹ـ۱۸۹۶)