میزوگوچی، کِنْجی (۱۸۹۸ـ۱۹۵۶)(Mizoguchi, Kenji)
میزوگوچی، کِنْجی
کارگردان ژاپنی سینما. از بزرگ ترین هنرمندان سینماست و نخستین بار با فیلم افسانۀ ماه پریده رنگ پس از باران (۱۹۵۳) در خارج از مرزهای کشورش شناخته شد ولی ارزش بسیاری از فیلم های قبلی او، مثل مرثیۀ اُزاکا (۱۹۳۶) و افسانۀ آخرین گل های داوودی (۱۹۳۹)، نیز کم تر از فیلم مذکور نیست. میزوگوچی در دوران فیلم سازی خود، از ۱۹۲۲ تا ۱۹۵۶، بیش از ۹۰ فیلم ساخت ولی تعداد زیادی از نخستین فیلم هایش از بین رفته اند. بیشترِ فیلم های خوبِ او آثار تاریخی اند و تقریباً همۀ آن ها به مسائل و موقعیت زنان می پردازند، به ویژه فیلم هایی که در سال های آخر دوران فیلم سازی خود ساخته است، از جمله زندگی اوهارو (۱۹۵۲)، سانشوی مباشر (۱۹۵۴)، افسانۀ شیکاماتسو (عشاق مصلوب) (۱۹۵۴)، امپراتریس یانگ کوئی فای (۱۹۵۵)، و خیابان شرم (۱۹۵۶). هرچند استفادۀ ظریف از حرکات دوربین در آثار او بی نظیر است، سبکی متعادل دارد و کیفیت متفکرانۀ نمای دور را بر جنبۀ نمایشیِ نمای نزدیک ترجیح می دهد.
میزوگوچی، کِنْجی
کارگردان ژاپنی سینما. از بزرگ ترین هنرمندان سینماست و نخستین بار با فیلم افسانۀ ماه پریده رنگ پس از باران (۱۹۵۳) در خارج از مرزهای کشورش شناخته شد ولی ارزش بسیاری از فیلم های قبلی او، مثل مرثیۀ اُزاکا (۱۹۳۶) و افسانۀ آخرین گل های داوودی (۱۹۳۹)، نیز کم تر از فیلم مذکور نیست. میزوگوچی در دوران فیلم سازی خود، از ۱۹۲۲ تا ۱۹۵۶، بیش از ۹۰ فیلم ساخت ولی تعداد زیادی از نخستین فیلم هایش از بین رفته اند. بیشترِ فیلم های خوبِ او آثار تاریخی اند و تقریباً همۀ آن ها به مسائل و موقعیت زنان می پردازند، به ویژه فیلم هایی که در سال های آخر دوران فیلم سازی خود ساخته است، از جمله زندگی اوهارو (۱۹۵۲)، سانشوی مباشر (۱۹۵۴)، افسانۀ شیکاماتسو (عشاق مصلوب) (۱۹۵۴)، امپراتریس یانگ کوئی فای (۱۹۵۵)، و خیابان شرم (۱۹۵۶). هرچند استفادۀ ظریف از حرکات دوربین در آثار او بی نظیر است، سبکی متعادل دارد و کیفیت متفکرانۀ نمای دور را بر جنبۀ نمایشیِ نمای نزدیک ترجیح می دهد.
wikijoo: میزوگوچی،_کنجی_(۱۸۹۸ـ۱۹۵۶)