میرزا علیقلی خویی، هنرمند فعال در تصویرگری کتاب های مصور چاپ سنگی است. وی از اولین هنرمندانی است که آثارش با نام خود قابل شناسایی است. این آثار نه تنها کاملاً اصیل و جذاب هستند، بلکه به واسطهٔ یک سلسله ویژگی، منحصر به فرد شناخته می شود.
... [مشاهده متن کامل]
از نمونه کتاب های درخشانی که رقم میرزا علیقلی خویی را داراست می توان به: طوفان البکا، عجایب المخلوقات، چهل طوطی، حمله حیدری، هزار و یک شب، روضه الصفا اشاره نمود. این کتاب ها بیش از ۱۲۰۰ تصویر را شامل می شود که کوچکترین آن ها در اندازه یک تکبر و بزرگترین آن به اندازه یک صفحه کامل رسم شده است.
بیشتر روزنامه سال های اولیه در دوران قاجار، توسط میرزا علیقلی خویی ترسیم شده است. نمونه ای که به اواخر فعالیت او مربوط می شود، صفحه اول روزنامه وقایع اتفاقیه است که یا نشان شیر و خورشید مزین شده است. حال اینکه نکته ای این نظر را تقویت می کند، از نظر سبک تصویر شیرهای صفحه اول این روزنامه با شیرهای تصویر شده توسط میرزا علیقلی خویی در ده جلد روضه الصفا مشابهت دارد. سلسه کتاب هایی که بالغ بر ۳۰ عدد است و در طول ۱۰سال کار شده و امضای میرزا علیقلی خویی را دارد.
میرزا علیقلی خویی جوانی اش را در تبریز گذرانید جایی که قبل از انتقال چاپخانه های بزرگ به تهران، امکان چاپ سنگی در آن وجود داشت. با توجه به شواهد موجود در سبک او می توان تصور کرد که وی از آموزش منظمی برخوردار بوده است. خمسه نظامی نسخه سال ۱۲۶۴ قمری نشان می دهد که او استاد بلامنازع تصویرسازی چاپ سنگی در زمان خویش بوده است. وی در تصویرسازی دقیق، از جزئیات حالات انسان ها چه در صورت و چه در حرکت صاحب سبک است. انسان های زیبا همیشه به صورت سه رخ ترسیم می شوند در حالی که افراد زشت و پیرزن ها از نیم رخ به تصویر کشیده می شوند. در حالی که چهره اشخاص معمولاً در حالتی یکسان ترسیم می شوند، احساس های آنان با استفاده از حرکات بدن نشان داده می شوند. محمدعلی کریم زاده تبریزی، میرزا علیقلی خویی را ساده کار اما خوش دست می داند.
... [مشاهده متن کامل]
از نمونه کتاب های درخشانی که رقم میرزا علیقلی خویی را داراست می توان به: طوفان البکا، عجایب المخلوقات، چهل طوطی، حمله حیدری، هزار و یک شب، روضه الصفا اشاره نمود. این کتاب ها بیش از ۱۲۰۰ تصویر را شامل می شود که کوچکترین آن ها در اندازه یک تکبر و بزرگترین آن به اندازه یک صفحه کامل رسم شده است.
بیشتر روزنامه سال های اولیه در دوران قاجار، توسط میرزا علیقلی خویی ترسیم شده است. نمونه ای که به اواخر فعالیت او مربوط می شود، صفحه اول روزنامه وقایع اتفاقیه است که یا نشان شیر و خورشید مزین شده است. حال اینکه نکته ای این نظر را تقویت می کند، از نظر سبک تصویر شیرهای صفحه اول این روزنامه با شیرهای تصویر شده توسط میرزا علیقلی خویی در ده جلد روضه الصفا مشابهت دارد. سلسه کتاب هایی که بالغ بر ۳۰ عدد است و در طول ۱۰سال کار شده و امضای میرزا علیقلی خویی را دارد.
میرزا علیقلی خویی جوانی اش را در تبریز گذرانید جایی که قبل از انتقال چاپخانه های بزرگ به تهران، امکان چاپ سنگی در آن وجود داشت. با توجه به شواهد موجود در سبک او می توان تصور کرد که وی از آموزش منظمی برخوردار بوده است. خمسه نظامی نسخه سال ۱۲۶۴ قمری نشان می دهد که او استاد بلامنازع تصویرسازی چاپ سنگی در زمان خویش بوده است. وی در تصویرسازی دقیق، از جزئیات حالات انسان ها چه در صورت و چه در حرکت صاحب سبک است. انسان های زیبا همیشه به صورت سه رخ ترسیم می شوند در حالی که افراد زشت و پیرزن ها از نیم رخ به تصویر کشیده می شوند. در حالی که چهره اشخاص معمولاً در حالتی یکسان ترسیم می شوند، احساس های آنان با استفاده از حرکات بدن نشان داده می شوند. محمدعلی کریم زاده تبریزی، میرزا علیقلی خویی را ساده کار اما خوش دست می داند.