میر سید علی

دانشنامه آزاد فارسی

میرسیّدعلی (ح ۹۱۰ـ ح ۹۷۵ق)
نگارگر و شاعر ایرانی. از بنیاد گذاران مکتب هندوایرانی، و از سرآمدان مکتب دوم تبریز بود. با تأثیر از واقع گرایی و توجه به زندگی روزمره در آثار کمال الدین بهزاد، در این مکتب تحولی به وجود آورد. بعدها همراه با عبدالصمد، آمیزه ای از این دستاوردها را با برخی جنبه های شیوه های دربار هند درآمیخت، و مکتب هندوایرانی را پدید آورد. میر سید علی براساس نوشته های موجود، احتمالاً در ترمذ به دنیا آمده، و بعدها همراه پدرش به تبریز رفته است، و در آن جا نزد استادانی همچون میر مصوِّر (پدرش)، سلطان محمد، و آقا میرک، هنر آموخته است. به دربار و کتابخانۀ سلطنتی شاه طهماسب راه یافت، و در آفرینش و مصوّرسازی شاهنامۀ طهماسبی (کتابخانۀ بریتانیا) مشارکت کرد. شعر هم می سرود و تخلص «جدایی» داشت، لیکن دیوان کامل اشعارش تاکنون به دست نیامده است. نیز خط نستعلیق و ثلث را خوش می نوشت. میر سید علی به درخواست همایون شاه - که مدتی در ایران اقامت داشت ـ به همراه گروهی (ح ۹۵۵ق) به دربار و کتابخانۀ همایون شاه رفت و به هنرآفرینی پرداخت (شاه طهماسب دستور صریحی برای این سفر نداده بود). حمزه نامه و رزم نامه از کتاب هایی است که به سرپرستی او ساخته شدند. میر سید علی در سفر حج درگذشت. در دربار همایون شاه، لقب نادرالملک گرفت. برخی از آثارش عبارت اند از آوردن مجنون به خیمۀ لیلی (ح ۹۵۰ق، از خمسۀ طهماسبی)، شکار بهرام گور (از شاهنامۀ طهماسبی)، نبرد خسرو و بهرام چوبینه، و دید و بازدید ریش سفیدان قبیله ها (از خمسۀ نظامی).

پیشنهاد کاربران

میر سید علی، نگارگر ایرانی ( زاده هرات ) در مکتب تبریز دوم است. او بعد از اینکه از طریق همایون شاه به هند مهاجرت کرد، هنر نگارگری ایرانی را نیز به آنجا برد و مسئولیت ارتقای سبک نگارگری گورکانی در زمان اکبر شاه را داشت.
...
[مشاهده متن کامل]

نصیرالدین همایون فرزند بابر از پادشاهان سلسله بابریه هند، در طول سفر یکساله خود به ایران که در دربار شاه تهماسب پناهنده شده بود، از شاه اجازه خواست تا میرسیدعلی را با خود به هند ببرد ولی شاه تهماسب موافقت نکرد، اما این هنرمند به همراه دیگر هنرمند ایرانی عبدالصمد شیرین قلم دریافته بودند که اگر به هند بروند مورد توجه و احترام همایون شاه قرار خواهند گرفت. هر دو در افغانستان به خدمت همایون شاه رسیدند، اما همایون در کابل نفوذ گسترده ای نداشت تا اینکه به دهلی بازگشت.
همایون در دهلی در محوطه قلعه کهنه ( پورانا قلعه ) کتابخانه ای ساخت که مرکز و مرجع ادیبان و هنرمندان و عالمان دربارش بود، کارهای هنری نیز تحت ریاست میرسیدعلی دراین محل تمرکز یافت.
همایون پسرش اکبرشاه را تشویق می کرد تا در مکتب میرسیدعلی نقاشی را فراگیرد و خود نیز همراه فرزند تحت تعلیم استاد که در این زمان پیر شده بود قرار گرفت.

میر سید علیمیر سید علی
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/میر_سید_علی_(نقاش)

بپرس