میدان سن پیر ( به ایتالیایی: Piazza San Pietro ) , تلفظ ) میدان بزرگی درست روبروی کلیسای سن پیر در دولت شهر واتیکان است.
در سال ۱۵۶۸ در مرکز میدان، یک ستون هرمی شکل مصری با قدمت ۴۰۰۰ سال قرار داده شد. تقریباً صد سال بعد، جیان لورنزو برنینی میدان را طراحی کرد و مجموعه ستون های توسکانی را که چهار ستون ردیفی بود به آن افزود. در سال ۱۶۷۵ یک فواره گرانیتی توسط برنینی به میدان افزوده شد تا تقارن فواره دیگری که پیشتر و در سال ۱۶۱۳ توسط کارلو مادرنو طراحی شده بود را کامل کند.
فضای بازی که در جلوی کلیسای سن پیر قرار دارد توسط جیان لورنزو برنینی و تحت هدایت پاپ الکساندر هفتم از ۱۶۵۶ تا ۱۶۶۷ بگونه پیشخوانی طراحی شد تا بیشترین تعدادِ مردم بتوانند مراسم برکت دادنِ پاپ را که از میانه نمای کلیسا یا از پنجره کاخ واتیکان انجام می داد به راحتی ببینند. ( Norwich 1975 p 175 ) امکانات عرصه، تحت محدودیت و تحمیل های بسیاری از دیگر عناصر موجود در میدان بود ( تصویر سمت چپ ) . اما در طراحی نیاز بود که دیگر عناصر بگونه ای پوشانده شوند تا آپارتمان پاپ بخوبی بچشم بیاید. ستون هرمی، مرکز را مشخص می کرد و ستون گرانیتیِ کالو مادرنو در یک سو ایستاده بود. پس برنینی در سال ۱۶۷۵ و پنج سال پیش از مرگش، ستونِ دیگر را برای تقارن و ایجاد حالتِ همسانی ستون ها در میدان برپا کرد.
ستون های توسکانی بزرگ در چهار ردیف، [ ۱] ورودیِ ذوزنقه ای میدان را که تا ستون هرمیِ میانهٔ میدانِ بیضوی به پیش می آید را دربرمی گیرند. [ ۲] ستون ها میدان را تعریف می کنند و می نمایانند.
در ۱۸۱۷ سنگ فرش های مدوری بدور هرم وسط قرار داده شدند تا با قرارگیری نوکِ سایه ستون در ظهر بر آنها، نشانه های منطقةالبروج قابل تشخیص شوند. در این میان، هرم میانهٔ میدان به عنوان عقربه ساعت آفتابی غول پیکر میدان عمل می کند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر سال ۱۵۶۸ در مرکز میدان، یک ستون هرمی شکل مصری با قدمت ۴۰۰۰ سال قرار داده شد. تقریباً صد سال بعد، جیان لورنزو برنینی میدان را طراحی کرد و مجموعه ستون های توسکانی را که چهار ستون ردیفی بود به آن افزود. در سال ۱۶۷۵ یک فواره گرانیتی توسط برنینی به میدان افزوده شد تا تقارن فواره دیگری که پیشتر و در سال ۱۶۱۳ توسط کارلو مادرنو طراحی شده بود را کامل کند.
فضای بازی که در جلوی کلیسای سن پیر قرار دارد توسط جیان لورنزو برنینی و تحت هدایت پاپ الکساندر هفتم از ۱۶۵۶ تا ۱۶۶۷ بگونه پیشخوانی طراحی شد تا بیشترین تعدادِ مردم بتوانند مراسم برکت دادنِ پاپ را که از میانه نمای کلیسا یا از پنجره کاخ واتیکان انجام می داد به راحتی ببینند. ( Norwich 1975 p 175 ) امکانات عرصه، تحت محدودیت و تحمیل های بسیاری از دیگر عناصر موجود در میدان بود ( تصویر سمت چپ ) . اما در طراحی نیاز بود که دیگر عناصر بگونه ای پوشانده شوند تا آپارتمان پاپ بخوبی بچشم بیاید. ستون هرمی، مرکز را مشخص می کرد و ستون گرانیتیِ کالو مادرنو در یک سو ایستاده بود. پس برنینی در سال ۱۶۷۵ و پنج سال پیش از مرگش، ستونِ دیگر را برای تقارن و ایجاد حالتِ همسانی ستون ها در میدان برپا کرد.
ستون های توسکانی بزرگ در چهار ردیف، [ ۱] ورودیِ ذوزنقه ای میدان را که تا ستون هرمیِ میانهٔ میدانِ بیضوی به پیش می آید را دربرمی گیرند. [ ۲] ستون ها میدان را تعریف می کنند و می نمایانند.
در ۱۸۱۷ سنگ فرش های مدوری بدور هرم وسط قرار داده شدند تا با قرارگیری نوکِ سایه ستون در ظهر بر آنها، نشانه های منطقةالبروج قابل تشخیص شوند. در این میان، هرم میانهٔ میدان به عنوان عقربه ساعت آفتابی غول پیکر میدان عمل می کند.
wiki: میدان سن پیترو