عرصه نبرد برخط چندنفره ( موبا ) ( به انگلیسی: Multiplayer online battle arena ) که با نام راهبرد هم زمان کُنِش نیز شناخته می شود، یک زیر - نوع از بازی های ویدئویی راهبردی است که به عنوان یک زیر سبک از راهبرد بی درنگ نیز به شمار می رود و در آن بازیکن کنترل یک شخصیت در یک تیم را در دست دارد که در رقابت مقابل تیم دیگری از بازیکنان است. هدف از بین بردن ساختمان اصلی تیم مخالف با کمک واحدهایی است که توسط کامپیوتر کنترل می شود. شخصیت های بازیکن به طور معمول توانایی ها و امتیازهای مختلف دارند که طی یک بازی بهبود می یابند و به استراتژی کلی تیم کمک می کنند. بازی های موبا ترکیبی از ژانرهای بازی های کُنِشی، نقش آفرینی و راهبرد بی درنگ هستند که در آن بازیکنان معمولاً ساختمان یا واحد نمی سازد.
این سبک تا حد زیادی با نقشهٔ «Aeon of Strife» در بازی استارکرافت شروع شد. [ ۱] [ ۲] که در آن چهار بازیکن هر کدام با کنترل یک واحد قدرتمند و با کمک نیروهای ضعیف کامپیوتری در برابر یک هوش مصنوعی کامپیوتر قوی تر قرار می گرفتند. [ ۳] دفاع از باستانیان یک نقشه بر اساس بازی Aeon of Strife برای وارکرفت ۳: پادشاهی آشوب و تخت یخ زده بود و یکی از اولین و مهمترین عناوین در سبک خود و برای اولین بار یک موبا بود که مسابقات رسمی برگزار می کرد. به دنبال دفاع از باستانیان، دو بازی به نام های لیگ افسانه ها و قهرمانان Newerth ساخته شد و در نهایت، دوتا ۲ منتشر شد، و همچنین بسیاری از بازی های دیگر در این ژانر مانند قهرمانان طوفان ساخته شد. اوایل دهه ۲۰۱۰ ( میلادی ) ، این ژانر یک جزء اصلی از صحنهٔ نوظهور ورزش الکترونیک شد.
لیگ افسانه ها در اکتر 2009 توسط رایوت گیمز منتشر شد و به عنوان اولین گیم محبوب مستقل در این سبک شناخته میشود, دوتا ۲ در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و به عنوان یک بازی «اکشن، استراتژی عمل همزمان» توسط شرکت والو معرفی شد. در سال ۲۰۱۵ قهرمانان طوفان توسط[ ۴] بلیزارد انترتینمنت به انتشار رسید. [ ۵]
بازیکن یک واحد قدرتمند به نام «قهرمان» در بازی را کنترل می کند. هنگامی که یک قهرمان در نزدیکی یک دشمن کشته شده می ایستد از آن امتیاز تجربه ( experience point ) بدست می آورد که اجازه می دهد تا قهرمان به سطح بالاتر برود. هنگامی که یک قهرمان به سطح بالا ( level up ) می رود توانایی های خود را تقویت می کند. هنگامی که یک قهرمان می میرد تا زمانی که دوباره زنده بشود باید در زمان تعیین شده صبر کند. [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین سبک تا حد زیادی با نقشهٔ «Aeon of Strife» در بازی استارکرافت شروع شد. [ ۱] [ ۲] که در آن چهار بازیکن هر کدام با کنترل یک واحد قدرتمند و با کمک نیروهای ضعیف کامپیوتری در برابر یک هوش مصنوعی کامپیوتر قوی تر قرار می گرفتند. [ ۳] دفاع از باستانیان یک نقشه بر اساس بازی Aeon of Strife برای وارکرفت ۳: پادشاهی آشوب و تخت یخ زده بود و یکی از اولین و مهمترین عناوین در سبک خود و برای اولین بار یک موبا بود که مسابقات رسمی برگزار می کرد. به دنبال دفاع از باستانیان، دو بازی به نام های لیگ افسانه ها و قهرمانان Newerth ساخته شد و در نهایت، دوتا ۲ منتشر شد، و همچنین بسیاری از بازی های دیگر در این ژانر مانند قهرمانان طوفان ساخته شد. اوایل دهه ۲۰۱۰ ( میلادی ) ، این ژانر یک جزء اصلی از صحنهٔ نوظهور ورزش الکترونیک شد.
لیگ افسانه ها در اکتر 2009 توسط رایوت گیمز منتشر شد و به عنوان اولین گیم محبوب مستقل در این سبک شناخته میشود, دوتا ۲ در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و به عنوان یک بازی «اکشن، استراتژی عمل همزمان» توسط شرکت والو معرفی شد. در سال ۲۰۱۵ قهرمانان طوفان توسط[ ۴] بلیزارد انترتینمنت به انتشار رسید. [ ۵]
بازیکن یک واحد قدرتمند به نام «قهرمان» در بازی را کنترل می کند. هنگامی که یک قهرمان در نزدیکی یک دشمن کشته شده می ایستد از آن امتیاز تجربه ( experience point ) بدست می آورد که اجازه می دهد تا قهرمان به سطح بالاتر برود. هنگامی که یک قهرمان به سطح بالا ( level up ) می رود توانایی های خود را تقویت می کند. هنگامی که یک قهرمان می میرد تا زمانی که دوباره زنده بشود باید در زمان تعیین شده صبر کند. [ ۶]
wiki: میدان جنگ برخط چندنفره