میتسوبیشی پاجرو ( به انگلیسی: Mitsubishi Pajero ) یک خودروی شاسی بلند ساخت شرکت میتسوبیشی است، این نام برگرفته از لئوپاروس پاجروز، یک گربه بومی منطقه فلات پاتوگونای جنوبی آرژانتین می باشد. اما در زبان اسپانیایی یک اصطلاح سوء استفاده گر به آن داده شده است. به همین دلیل نام های متفاوتی دارد. در آمریکا با نام میتسوبیشی مونترو ( شکارچی کوه ) شناخته می شود. به استثنای جاماییکا و برزیل و اسپانیا، در اروپا به میتسوبیشی ( شوگان ) معروف است.
... [مشاهده متن کامل]
پاجرو در یک خرده فروشی در ژاپن به نام کار پلازا فروخته می شد و فروش آن در ایالات متحده تا سال ۲۰۰۶ متوقف شد. از شروع نسل ۴ ام این مدل میتسوبیشی و تکرار فروش آن در سایر نقاط جهان.
به لطف موفقیت های پاجرو این مدل با نام های Pajero, Montero and Shogun شناخته شد و برای مدل های جدید تری نظیر Pajero Mini kei car, the Pajero Junior and Pajero iO/Pinin mini SUVs, and the Mitsubishi Pajero/Montero/Shogun Sport.
رقیبان اصلی عبارتند از: لندروور دیسکاوری ، تویوتا لندکروزر پرادو SWB / LWB و نیسان گشت Y61.
اولین نمونه اولیه Pajero در نمایشگاه توکیو در نوامبر ۱۹۷۳ منتشر شد. نمونه اولیه Pajero II در سال ۱۹۷۸، پنج سال بعد، به نمایش گذاشته شد. هدف میتسوبیشی این بود خودرویی دوباره لق شود که جایگزینی برای Toyota Land Cruiser و نیسان برای خریداران ژاپنی باشد، یک وسیله نقلیه تفریحی، نه فقط یک SUV.
در ژانویه سال ۱۹۸۳، اولین Pajero نخستین بازی خود را در مسابقات پاریس داکار انجام داد، و تنها در مرحله سوم در سال ۱۹۸۵ در رده اول قرار گرفت. تا به امروز، Pajero موفق ترین وسیله نقلیه در رالی داکار است ( برنده شدن در کلاس ۷ خود از ۱۰ مسابقه آخرین و ۱۵ از ۳۲ مسابقه کامل ) . این نه تنها به Pajero شهرت خارجی داده، بلکه در بخش فروش کمک کرد. دیگر پیروزی ها در رویدادهایی مانند سافاری استرالیا و جنگل شمالی ادامه یافت.
نسل اول نخستین بار در نمایشگاه توکیو در اکتبر ۱۹۸۱ ساخته شد و در ماه مه سال ۱۹۸۲ راه اندازی شد. ابتدا در نسخه ۳ درب با فاصله محور 92. 5 اینچ ( نسبتا معمولی ) و سپس نسخه ۵ درب نیز با فاصله 106. 1 اینچ تولید شد ؛ سیستم تعلیق در جلو از نوع جناقی و در عقب شمش است و دارای شاسی نردبانی است. سقف نخستین نسل فلزی یا کروک و سه گزینه مختلف موتور در دسترس بود هرچند بیشتر به تدریج اضافه شد، که با رسیدن به بالاترین حد خود یعنی موتور ۶سیلندرخورجینی/وی شکل ۳ لیتری پایان یافت.
... [مشاهده متن کامل]
پاجرو در یک خرده فروشی در ژاپن به نام کار پلازا فروخته می شد و فروش آن در ایالات متحده تا سال ۲۰۰۶ متوقف شد. از شروع نسل ۴ ام این مدل میتسوبیشی و تکرار فروش آن در سایر نقاط جهان.
به لطف موفقیت های پاجرو این مدل با نام های Pajero, Montero and Shogun شناخته شد و برای مدل های جدید تری نظیر Pajero Mini kei car, the Pajero Junior and Pajero iO/Pinin mini SUVs, and the Mitsubishi Pajero/Montero/Shogun Sport.
رقیبان اصلی عبارتند از: لندروور دیسکاوری ، تویوتا لندکروزر پرادو SWB / LWB و نیسان گشت Y61.
اولین نمونه اولیه Pajero در نمایشگاه توکیو در نوامبر ۱۹۷۳ منتشر شد. نمونه اولیه Pajero II در سال ۱۹۷۸، پنج سال بعد، به نمایش گذاشته شد. هدف میتسوبیشی این بود خودرویی دوباره لق شود که جایگزینی برای Toyota Land Cruiser و نیسان برای خریداران ژاپنی باشد، یک وسیله نقلیه تفریحی، نه فقط یک SUV.
در ژانویه سال ۱۹۸۳، اولین Pajero نخستین بازی خود را در مسابقات پاریس داکار انجام داد، و تنها در مرحله سوم در سال ۱۹۸۵ در رده اول قرار گرفت. تا به امروز، Pajero موفق ترین وسیله نقلیه در رالی داکار است ( برنده شدن در کلاس ۷ خود از ۱۰ مسابقه آخرین و ۱۵ از ۳۲ مسابقه کامل ) . این نه تنها به Pajero شهرت خارجی داده، بلکه در بخش فروش کمک کرد. دیگر پیروزی ها در رویدادهایی مانند سافاری استرالیا و جنگل شمالی ادامه یافت.
نسل اول نخستین بار در نمایشگاه توکیو در اکتبر ۱۹۸۱ ساخته شد و در ماه مه سال ۱۹۸۲ راه اندازی شد. ابتدا در نسخه ۳ درب با فاصله محور 92. 5 اینچ ( نسبتا معمولی ) و سپس نسخه ۵ درب نیز با فاصله 106. 1 اینچ تولید شد ؛ سیستم تعلیق در جلو از نوع جناقی و در عقب شمش است و دارای شاسی نردبانی است. سقف نخستین نسل فلزی یا کروک و سه گزینه مختلف موتور در دسترس بود هرچند بیشتر به تدریج اضافه شد، که با رسیدن به بالاترین حد خود یعنی موتور ۶سیلندرخورجینی/وی شکل ۳ لیتری پایان یافت.