مَگْ لِو (maglev)
مَگْ لِو
کوته نوشتِ پرواز مغناطیسی۱. سیستم حمل ونقل سطحی سریع السیر. در این سیستم، از نیروی دافعۀ آهنرباهای ابررسانا۲ (← ابررسانایی) برای تامین تکیه گاه و پیش راندن وسیلۀ نقلیه، مثلاً قطار روی ریل، استفاده می کنند. آزمایش های فنی برای ساخت خط آهنی از این نوع در ژاپن آغاز شد (دهۀ ۱۹۷۰) و قطار به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافت. در این حالت، حداکثر فاصلۀ قطار تا سطح ریل به دَه سانتی متر می رسید. قطار با استفاده از آهنربا در هوا معلق می مانَد و پیش رانی آن با موتورهای خطی نصب شده در واگن های قطار صورت می گیرد. موتورها قطار را در طول صفحۀ واکنش جلو می رانند. در ۱۹۹۴، دولت آلمان برنامه ای برای ساخت نخستین قطار تجاری از این نوع را تصویب کرد. هزینۀ احداث خط برلین ـ هامبورگ۸.۹ میلیارد مارک بود و زمان سفر سه ساعتۀ بین این دو شهر به یک ساعت کاهش یافت.magnetic levitation superconductive magnets
مَگْ لِو
کوته نوشتِ پرواز مغناطیسی۱. سیستم حمل ونقل سطحی سریع السیر. در این سیستم، از نیروی دافعۀ آهنرباهای ابررسانا۲ (← ابررسانایی) برای تامین تکیه گاه و پیش راندن وسیلۀ نقلیه، مثلاً قطار روی ریل، استفاده می کنند. آزمایش های فنی برای ساخت خط آهنی از این نوع در ژاپن آغاز شد (دهۀ ۱۹۷۰) و قطار به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافت. در این حالت، حداکثر فاصلۀ قطار تا سطح ریل به دَه سانتی متر می رسید. قطار با استفاده از آهنربا در هوا معلق می مانَد و پیش رانی آن با موتورهای خطی نصب شده در واگن های قطار صورت می گیرد. موتورها قطار را در طول صفحۀ واکنش جلو می رانند. در ۱۹۹۴، دولت آلمان برنامه ای برای ساخت نخستین قطار تجاری از این نوع را تصویب کرد. هزینۀ احداث خط برلین ـ هامبورگ۸.۹ میلیارد مارک بود و زمان سفر سه ساعتۀ بین این دو شهر به یک ساعت کاهش یافت.magnetic levitation superconductive magnets
wikijoo: مگ_لو