[ویکی فقه] در قرآن و روایات در مورد قوت و بزرگی اندام مطالبی ذکر شده که به پاره ای از آن اشاره می کنیم.
قرآن در آیاتی چند از برتری امتهای پیشین از نظر قوای جسمانی، فراوانی اموال و اولاد و بهره مندی از نعمتهای زمین و بر جای گذاشتن آثار یاد کرده است: «کَالَّذینَ مِن قَبلِکُم کانوا اَشَدَّ مِنکُم قُوَّةً واَکثَرَ اَمولاً واَولدًا»، «اَو لَم یَعلَم اَنَّ الله قَداَهلَکَ مِن قَبلِهِ مِنَ القُرونِ مَن هُوَ اَشَدُّ مِنهُ قُوَّةًو اَکثَرُ جَمعًا»، «اَوَلَم یَسیروا فِی الاَرضِ فَیَنظُروا کَیفَ کانَ عقِبَةُ الَّذینَ مِن قَبلِهِم کانوا اَشَدَّ مِنهُم قُوَّةً و اَثارُواالاَرضَ و عَمَروها اَکثَرَ مِمّا عَمَروها» در موارد دیگر نیز مانند آیات ۴۴ فاطر، بر این امر تأکید شده است.
انسانهای عظیم الخلقه در امتهای پیشین
در برخی از روایات اسرائیلی ( اسرائیلیات ) از وجود انسانهای عظیم الخلقه همچون عوج بن عنق یاد شده که گفته شده قد او چنان بود که با کمانش ماهی را از دریا، صید می کرد و آن را با نزدیک کردن به خورشید کباب می کرد! و نیز در ضمن روایاتی که در تبیین ماجرای نبرد بنی اسرائیل با عمالقه در کنار رود اردن وارد شده از جثّه عظیم عمالقه سخن به میان آمده است. براساس یکی ازاین روایات ۱۲ تن برگزیده شده از سوی موسی (علیه السلام) که برای کسب اطلاعات از سپاه دشمن از آب عبور کرده بودند به چنگ یکی از عمالقه گرفتار می شوند و به سان کوتوله ها در آستین یا زیر کمربند او اسیر می گردند و یک تن از آنان برای هشدار و عبرت سایر سپاه موسی (علیه السلام) باز گردانده می شود. با شایع شدن خبر عظیم الجثه بودن عمالقه همه سربازان موسی (علیه السلام) به استثنای دو نفر به وحشت افتاده و می گریزند. مدعیان چنین داستانهایی به آیه ۲۲ مائده استناد کرده و گفته اند: مقصود از جبّار بودن عمالقه عظیم بودن جثّه و اندام آنهاست :«قالوا یموسی اِنَّ فیها قَومًا جَبّارینَ واِنّا لَن نَدخُلَها حَتّی یَخرُجوا مِنها»
جریان شکایت آسمان به خدا
نیز در برخی از روایات فریقین از بزرگ بودن قد و اندام حضرت آدم (علیه السلام) به گونه ای که آسمانیان از گریه او نزد خداوند شکایت بردند یاد شده است. گفته شده که پس از شکایت آسمانیان، از قد او تا ۷ ذراع (حدود سه متر و نیم) کاسته شد. برخی از قرآن پژوهان معاصر درباره برتری و فزونی قدرت جسمانی قوم عاد که به اذعان قرآن به تراشیدن کوه می پرداختند، به برخی نتایج باستانشناسی و استخوانهای بزرگ کشف شده استناد کرده و مدعی شده براساس نظریه برتری جسمانی پیشینیان و بزرگ تر بودن اندام آنان می توان از پدید آوردن پدیده شگرف اهرام مصر تفسیری قابل پذیرش ارائه کرد.
قضاوت در مورد اندام اقوام پیشین
...
قرآن در آیاتی چند از برتری امتهای پیشین از نظر قوای جسمانی، فراوانی اموال و اولاد و بهره مندی از نعمتهای زمین و بر جای گذاشتن آثار یاد کرده است: «کَالَّذینَ مِن قَبلِکُم کانوا اَشَدَّ مِنکُم قُوَّةً واَکثَرَ اَمولاً واَولدًا»، «اَو لَم یَعلَم اَنَّ الله قَداَهلَکَ مِن قَبلِهِ مِنَ القُرونِ مَن هُوَ اَشَدُّ مِنهُ قُوَّةًو اَکثَرُ جَمعًا»، «اَوَلَم یَسیروا فِی الاَرضِ فَیَنظُروا کَیفَ کانَ عقِبَةُ الَّذینَ مِن قَبلِهِم کانوا اَشَدَّ مِنهُم قُوَّةً و اَثارُواالاَرضَ و عَمَروها اَکثَرَ مِمّا عَمَروها» در موارد دیگر نیز مانند آیات ۴۴ فاطر، بر این امر تأکید شده است.
انسانهای عظیم الخلقه در امتهای پیشین
در برخی از روایات اسرائیلی ( اسرائیلیات ) از وجود انسانهای عظیم الخلقه همچون عوج بن عنق یاد شده که گفته شده قد او چنان بود که با کمانش ماهی را از دریا، صید می کرد و آن را با نزدیک کردن به خورشید کباب می کرد! و نیز در ضمن روایاتی که در تبیین ماجرای نبرد بنی اسرائیل با عمالقه در کنار رود اردن وارد شده از جثّه عظیم عمالقه سخن به میان آمده است. براساس یکی ازاین روایات ۱۲ تن برگزیده شده از سوی موسی (علیه السلام) که برای کسب اطلاعات از سپاه دشمن از آب عبور کرده بودند به چنگ یکی از عمالقه گرفتار می شوند و به سان کوتوله ها در آستین یا زیر کمربند او اسیر می گردند و یک تن از آنان برای هشدار و عبرت سایر سپاه موسی (علیه السلام) باز گردانده می شود. با شایع شدن خبر عظیم الجثه بودن عمالقه همه سربازان موسی (علیه السلام) به استثنای دو نفر به وحشت افتاده و می گریزند. مدعیان چنین داستانهایی به آیه ۲۲ مائده استناد کرده و گفته اند: مقصود از جبّار بودن عمالقه عظیم بودن جثّه و اندام آنهاست :«قالوا یموسی اِنَّ فیها قَومًا جَبّارینَ واِنّا لَن نَدخُلَها حَتّی یَخرُجوا مِنها»
جریان شکایت آسمان به خدا
نیز در برخی از روایات فریقین از بزرگ بودن قد و اندام حضرت آدم (علیه السلام) به گونه ای که آسمانیان از گریه او نزد خداوند شکایت بردند یاد شده است. گفته شده که پس از شکایت آسمانیان، از قد او تا ۷ ذراع (حدود سه متر و نیم) کاسته شد. برخی از قرآن پژوهان معاصر درباره برتری و فزونی قدرت جسمانی قوم عاد که به اذعان قرآن به تراشیدن کوه می پرداختند، به برخی نتایج باستانشناسی و استخوانهای بزرگ کشف شده استناد کرده و مدعی شده براساس نظریه برتری جسمانی پیشینیان و بزرگ تر بودن اندام آنان می توان از پدید آوردن پدیده شگرف اهرام مصر تفسیری قابل پذیرش ارائه کرد.
قضاوت در مورد اندام اقوام پیشین
...
wikifeqh: مکنت_و_قدرت_در_امت های_پیشین