مَکْری، جوئِل (۱۹۰۵ـ۱۹۹۱)(McCrea, Joel)
مَکْری، جوئِل
بازیگر امریکایی سینما. در برخی از مهم ترین فیلم های دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، ازجمله بن بست(۱۹۳۷) و سفرهای سالیوان(۱۹۴۱)، و در دهه های بعد تقریباً فقط در فیلم های وسترن، به ویژه در سرزمین مرتفع بتاز (جدال در بعدازظهر)(۱۹۶۲)، بازی کرد. از ۱۹۲۸ تا ۱۹۷۶ در سینما نقش آفرینی کرد. در آغاز سیاهی لشکر بود، ولی دیری نپایید که در نقش های اول عاشقانه ظاهر شد و تا زمان فیلم یونیون پاسیفیک (راه آهن سراسری امریکا)(۱۹۳۹)، در چند فیلم بازی کرده بود. آلفرد هیچکاککه در فیلم خبرنگار خارجی(۱۹۴۰) یکی از نقش های اصلی را به جوئل مکری سپرد، او را بسیار «آسان گیر» توصیف کرد. ولی این جنبه از بازیگری او علاوه بر فریبندگی، کلید اصلی مهارتش به شمار می آمد و نیز رمز موفقیتش در کمدی های پرستون استرجسبود، مانند داستان پالم بیچ(۱۹۴۴) که اوج دوران حرفه ای اوست.
مَکْری، جوئِل
بازیگر امریکایی سینما. در برخی از مهم ترین فیلم های دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، ازجمله بن بست(۱۹۳۷) و سفرهای سالیوان(۱۹۴۱)، و در دهه های بعد تقریباً فقط در فیلم های وسترن، به ویژه در سرزمین مرتفع بتاز (جدال در بعدازظهر)(۱۹۶۲)، بازی کرد. از ۱۹۲۸ تا ۱۹۷۶ در سینما نقش آفرینی کرد. در آغاز سیاهی لشکر بود، ولی دیری نپایید که در نقش های اول عاشقانه ظاهر شد و تا زمان فیلم یونیون پاسیفیک (راه آهن سراسری امریکا)(۱۹۳۹)، در چند فیلم بازی کرده بود. آلفرد هیچکاککه در فیلم خبرنگار خارجی(۱۹۴۰) یکی از نقش های اصلی را به جوئل مکری سپرد، او را بسیار «آسان گیر» توصیف کرد. ولی این جنبه از بازیگری او علاوه بر فریبندگی، کلید اصلی مهارتش به شمار می آمد و نیز رمز موفقیتش در کمدی های پرستون استرجسبود، مانند داستان پالم بیچ(۱۹۴۴) که اوج دوران حرفه ای اوست.
wikijoo: مکری،_جویل_(۱۹۰۵ـ۱۹۹۱)