مکتب زُباله دان (Ashcan School)
تابلوی برف در نیویورک، اثر رابرت هنری، 1902
(یا مکتب اَشْکَن) گروهی از نقاشان واقع گرای امریکایی، فعال در فیلادلفیا از ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۴. شخصیت های اصلی این گروه عبارت بودند از رابرت هنری، جورج لاکس، ویلیام گلاکنس، اِورت شینو جان اسلون، که همگی اعضای پیشین گروه هشتبودند (گروهی از نقاشان واقع گرا که در ۱۹۰۸، و جدا از اتحادیۀ رسمی نقاشان، نمایشگاهی برپا کردند). چهار نفرِ آخر همگی تصویرسازان و گزارشگران مجلۀ فیلادلفیا پرسبودند، و زمانی که هنوز استفاده از دوربین برای ثبت وقایعِ خبری رایج نبود، دست سریع و ماهر، و نگاه دقیق و حافظۀ قوی ایشان، در تصویرسازی اخبار نقشی بسیار ارزنده داشت، و چه بسا همین امر توجه ایشان را به ثبت زندگی روزمره برانگیخت. اعضای مکتب اشکن، درون مایۀ آثارشان را اغلب از زندگی شهری، و به ویژه شرایط و احوال مردم بینوا و محروم، برمی گرفتند. آنان را به سبب شیوۀ بی پروا و بی آرایه شان، «پیام آوران زشتی» لقب داده بودند. اعضای مکتب اشکن در ۱۹۱۳، نمایشگاه زرّادخانهرا در نیویورک برپا کردند؛ که از طریق آن، هنر مدرن اروپا به امریکا راه یافت.
تابلوی برف در نیویورک، اثر رابرت هنری، 1902
(یا مکتب اَشْکَن) گروهی از نقاشان واقع گرای امریکایی، فعال در فیلادلفیا از ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۴. شخصیت های اصلی این گروه عبارت بودند از رابرت هنری، جورج لاکس، ویلیام گلاکنس، اِورت شینو جان اسلون، که همگی اعضای پیشین گروه هشتبودند (گروهی از نقاشان واقع گرا که در ۱۹۰۸، و جدا از اتحادیۀ رسمی نقاشان، نمایشگاهی برپا کردند). چهار نفرِ آخر همگی تصویرسازان و گزارشگران مجلۀ فیلادلفیا پرسبودند، و زمانی که هنوز استفاده از دوربین برای ثبت وقایعِ خبری رایج نبود، دست سریع و ماهر، و نگاه دقیق و حافظۀ قوی ایشان، در تصویرسازی اخبار نقشی بسیار ارزنده داشت، و چه بسا همین امر توجه ایشان را به ثبت زندگی روزمره برانگیخت. اعضای مکتب اشکن، درون مایۀ آثارشان را اغلب از زندگی شهری، و به ویژه شرایط و احوال مردم بینوا و محروم، برمی گرفتند. آنان را به سبب شیوۀ بی پروا و بی آرایه شان، «پیام آوران زشتی» لقب داده بودند. اعضای مکتب اشکن در ۱۹۱۳، نمایشگاه زرّادخانهرا در نیویورک برپا کردند؛ که از طریق آن، هنر مدرن اروپا به امریکا راه یافت.
wikijoo: مکتب_زباله_دان