[ویکی نور] مکتب تفسیر اشاری نوشته آتش سلیمان، ترجمه فارسی کتاب (isari tefsir okulu) به زبان ترکی استانبولی است که این برگردان توسط توفیق هاشم پور سبحانی صورت گرفته است. نویسنده در این کتاب کوشیده است هویت و تاریخ تطور تفسیر اشاری را با برنامه ای منظّم در کتابخانه ها و کتاب شناسی ها به دست آورد. این کتاب به زبان فارسی در زمان معاصر و در یک جلد به نگارش درآمده است. مترجم کتاب را به توصیه نصرالله پورجوادی رئیس مرکز نشر دانشگاهی را ترجمه نموده است.
یکی از نخستین جریان هایی که در اسلام رشد کرده است، جریان تصوف است. این جریان، تقریباً همه فرقه های اسلامی را که اهل سنت هم در میان آنان است، تحت تأثیر قرار داده است. متصوفه نیز در میان خود نوعی تفسیر اشاعه داده اند. تفسیر صوفیانه تاکنون به صورتی اساسی بررسی نشده است... ازاین رو به منظور پر کردن این خلأ در تاریخ تفسیر، نویسنده فعالیت خویش را به بخش تصوف صوفیانه منحصر کرده است و این کتاب را به عنوان رساله دانشیاری تقدیم کرده است.
در ابتدای کتاب مقدمه مترجم، پیشگفتار نویسنده و یک مدخل آمده است. سپس متن کتاب در ضمن چهار فصل ارائه شده است. منابعی که نویسنده در تهیه این کتاب از آن ها بهره برده است شامل کشف الظنون، کتاب بروکلمان و کتاب های تذکره است.
در مقدمه مترجم، به صورت مختصر سیر شکل گیری تصوف در تاریخ اسلام و برخی از تفکرات آن ها ارائه شده است.
نویسنده در پیشگفتار از انگیزه تألیف و منابع خود سخن گفته است.
در مدخل کتاب مؤلف ابتدا، ریشه و اصل تصوف را مورد بررسی قرار داده است او می گوید: واژه صوفیه از واژه صفه گرفته شده و یا اینکه از واژه صوفی به معنای پشمینه پوش اقتباس شده است. ایشان در تعریف کلمه تصوف نیز همانند ریشه کلمه آن، می گوید: اختلافات زیادی در آن وجود دارد. سپس به با ذکر شواهدی از زندگی پیامبر اکرم(ص) و صحابه بیان می دارد که ریشه های تصوف در شیوه زندگانی ایشان بوده است و رفته رفته در طول تاریخ با شدت گرفتن در زهد و گوشه نشینی در میان صحابه فرقه تصوف قوت گرفت.
یکی از نخستین جریان هایی که در اسلام رشد کرده است، جریان تصوف است. این جریان، تقریباً همه فرقه های اسلامی را که اهل سنت هم در میان آنان است، تحت تأثیر قرار داده است. متصوفه نیز در میان خود نوعی تفسیر اشاعه داده اند. تفسیر صوفیانه تاکنون به صورتی اساسی بررسی نشده است... ازاین رو به منظور پر کردن این خلأ در تاریخ تفسیر، نویسنده فعالیت خویش را به بخش تصوف صوفیانه منحصر کرده است و این کتاب را به عنوان رساله دانشیاری تقدیم کرده است.
در ابتدای کتاب مقدمه مترجم، پیشگفتار نویسنده و یک مدخل آمده است. سپس متن کتاب در ضمن چهار فصل ارائه شده است. منابعی که نویسنده در تهیه این کتاب از آن ها بهره برده است شامل کشف الظنون، کتاب بروکلمان و کتاب های تذکره است.
در مقدمه مترجم، به صورت مختصر سیر شکل گیری تصوف در تاریخ اسلام و برخی از تفکرات آن ها ارائه شده است.
نویسنده در پیشگفتار از انگیزه تألیف و منابع خود سخن گفته است.
در مدخل کتاب مؤلف ابتدا، ریشه و اصل تصوف را مورد بررسی قرار داده است او می گوید: واژه صوفیه از واژه صفه گرفته شده و یا اینکه از واژه صوفی به معنای پشمینه پوش اقتباس شده است. ایشان در تعریف کلمه تصوف نیز همانند ریشه کلمه آن، می گوید: اختلافات زیادی در آن وجود دارد. سپس به با ذکر شواهدی از زندگی پیامبر اکرم(ص) و صحابه بیان می دارد که ریشه های تصوف در شیوه زندگانی ایشان بوده است و رفته رفته در طول تاریخ با شدت گرفتن در زهد و گوشه نشینی در میان صحابه فرقه تصوف قوت گرفت.
wikinoor: مکتب_تفسیر_اشاری