مک لارن اسپیدتیل ( به انگلیسی: McLaren Speedtail ) یک خودروی اسپورت هیبریدی با تولید محدود است که توسط شرکت خودروسازی مک لارن طراحی و ساخته شده است. این خودرو به عنوان جانشین خودروی مک لارن اف۱، و پس از مدل های سنا، پی۱ و اف۱، چهارمین خودروی اضافه شده به مجموعه خودروهای سری آلتیمیت مک لارن است. [ ۱] اسپیدتیل همچنین اولین خودرو از ۱۸ خودرویی است که شرکت مک لارن به عنوان بخشی از برنامهٔ تجاری ترک۲۵ قصد معرفی و تولید آن ها تا سال ۲۰۲۵ را دارد. [ ۲] مک لارن اسپیدتیل در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ رونمایی شد. [ ۱]
شرکت مک لارن هنوز هویت پیشرانهٔ این خودرو را مشخص نکرده است، با این حال طبق اعلام مک لارن، خودروی اسپیدتیل از پیشرانهٔ هیبریدی بهره مند خواهد بود که توان خروجی آن به ۱٬۰۳۵ اسب بخار ( ۷۷۲ کیلووات ) می رسد. [ ۳] [ ۴] شاسی این خودرو از نوع مونوکوک و از جنس الیاف کربن است و صندلی های آن به صورت یکپارچه با شاسی ساخته شده اند. همچنین درهای جانبی آن مانند دیگر مدل های مک لارن، از نوع دو سطحی هستند.
مک لارن اعلام کرده است که خودروی اسپیدتیل دارای بیشینه سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت ( ۲۵۰ مایل بر ساعت ) بوده و می تواند شتاب ۰–۲۹۹ کیلومتر بر ساعت ( ۰–۱۸۶ مایل بر ساعت ) را در مدت ۱۲٫۸ ثانیه طی کند. [ ۵] [ ۶] این ارقام، اسپیدتیل را به سریعترین خودروی تولیدی شرکت مک لارن بدل کرده است. [ ۷]
اسپیدتیل به شیشه های الکتروکرومیک مجهز است که با فشردن یک دکمه، تیرگی آن افزایش یافته و خودرو را از وجود آفتابگیر بی نیاز می کند. همچنین در این خودرو آینه های جانبی با دوربین های اچ دی نصب شده بر روی گلگیرهای جلو جایگزین شده اند که هنگام شروع به کار پیشرانه از جای خود بیرون آمده و در صورت فعال سازی «حالت شتاب گیری»، دوباره به جای خود بازمی گردند. بر پایه اعلام مک لارن، این روند جهت کاهش نیروی پسار در هنگام شتاب گیری و سرعت های بالا انجام می گیرد. [ ۸] چرخ های جلو نیز جهت کاهش نیروی پسار به پوشش ثابتی از جنس فیبر کربن مجهز شده اند. در بخش عقب بدنه از شهپرهای ساخته شده از الیاف کربن انعطاف پذیر استفاده شده که به صورت هیدرولیکی کنترل می شوند. این شهپرها به عنوان بخشی از پوشش موتور در قسمت عقب خودرو نصب شده اند. [ ۹]
پیکربندی صندلی های اسپیدتیل، همانند مدل پیشین، مک لارن اف۱، به صورت ۳ نفره طراحی شده. در این طرح، صندلی راننده در وسط و کمی جلوتر از دو صندلی دیگر قرار می گیرد. در مدل اف۱، این نحوهٔ قرارگیری صندلی ها جهت بهره مندی راننده از دید وسیع تر در مقایسه با طرح های مرسوم، مورد استفاده قرار گرفته بود. در فضای داخلی این خودرو از «تودوزی چرم هدایت شده» استفاده شده است که به گفتهٔ مک لارن «باعث سهولت نشستن بر روی صندلی شده و در عین حال سرنشین را به هنگام رانندگی در جای خود نگه می دارد. »[ ۱۰] فضای داخلی این خودرو همچنین میزبان قطعاتی از جنس «الیاف کربن تقویت شده با تیتانیوم» است. این الیاف به این صورت ساخته می شوند که لایه ای از تیتانیوم با ضخامت یک میکرون به طور مستقیم با الیاف کربن ترکیب شده و به یکی از اجزای سازندهٔ ساختار کلی الیاف کربن تبدیل می شود. این نوع از الیاف کربن، به همراه فناوری تین - پلای فیبر کربن ( TPT ) ، به ساخت لایه های فیبر کربنی با ضخامت ۳۰ میکرون منجر شده اند. [ ۱۱] مک لارن چمدان های سفارشی هماهنگ با فضای داخلی مورد سفارش را نیز در دسترس خریداران خود قرار داده است. این انتخاب در زمان شروع فروش مدل اف۱ نیز در اختیار مشتریان قرار گرفته بود. [ ۸]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشرکت مک لارن هنوز هویت پیشرانهٔ این خودرو را مشخص نکرده است، با این حال طبق اعلام مک لارن، خودروی اسپیدتیل از پیشرانهٔ هیبریدی بهره مند خواهد بود که توان خروجی آن به ۱٬۰۳۵ اسب بخار ( ۷۷۲ کیلووات ) می رسد. [ ۳] [ ۴] شاسی این خودرو از نوع مونوکوک و از جنس الیاف کربن است و صندلی های آن به صورت یکپارچه با شاسی ساخته شده اند. همچنین درهای جانبی آن مانند دیگر مدل های مک لارن، از نوع دو سطحی هستند.
مک لارن اعلام کرده است که خودروی اسپیدتیل دارای بیشینه سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت ( ۲۵۰ مایل بر ساعت ) بوده و می تواند شتاب ۰–۲۹۹ کیلومتر بر ساعت ( ۰–۱۸۶ مایل بر ساعت ) را در مدت ۱۲٫۸ ثانیه طی کند. [ ۵] [ ۶] این ارقام، اسپیدتیل را به سریعترین خودروی تولیدی شرکت مک لارن بدل کرده است. [ ۷]
اسپیدتیل به شیشه های الکتروکرومیک مجهز است که با فشردن یک دکمه، تیرگی آن افزایش یافته و خودرو را از وجود آفتابگیر بی نیاز می کند. همچنین در این خودرو آینه های جانبی با دوربین های اچ دی نصب شده بر روی گلگیرهای جلو جایگزین شده اند که هنگام شروع به کار پیشرانه از جای خود بیرون آمده و در صورت فعال سازی «حالت شتاب گیری»، دوباره به جای خود بازمی گردند. بر پایه اعلام مک لارن، این روند جهت کاهش نیروی پسار در هنگام شتاب گیری و سرعت های بالا انجام می گیرد. [ ۸] چرخ های جلو نیز جهت کاهش نیروی پسار به پوشش ثابتی از جنس فیبر کربن مجهز شده اند. در بخش عقب بدنه از شهپرهای ساخته شده از الیاف کربن انعطاف پذیر استفاده شده که به صورت هیدرولیکی کنترل می شوند. این شهپرها به عنوان بخشی از پوشش موتور در قسمت عقب خودرو نصب شده اند. [ ۹]
پیکربندی صندلی های اسپیدتیل، همانند مدل پیشین، مک لارن اف۱، به صورت ۳ نفره طراحی شده. در این طرح، صندلی راننده در وسط و کمی جلوتر از دو صندلی دیگر قرار می گیرد. در مدل اف۱، این نحوهٔ قرارگیری صندلی ها جهت بهره مندی راننده از دید وسیع تر در مقایسه با طرح های مرسوم، مورد استفاده قرار گرفته بود. در فضای داخلی این خودرو از «تودوزی چرم هدایت شده» استفاده شده است که به گفتهٔ مک لارن «باعث سهولت نشستن بر روی صندلی شده و در عین حال سرنشین را به هنگام رانندگی در جای خود نگه می دارد. »[ ۱۰] فضای داخلی این خودرو همچنین میزبان قطعاتی از جنس «الیاف کربن تقویت شده با تیتانیوم» است. این الیاف به این صورت ساخته می شوند که لایه ای از تیتانیوم با ضخامت یک میکرون به طور مستقیم با الیاف کربن ترکیب شده و به یکی از اجزای سازندهٔ ساختار کلی الیاف کربن تبدیل می شود. این نوع از الیاف کربن، به همراه فناوری تین - پلای فیبر کربن ( TPT ) ، به ساخت لایه های فیبر کربنی با ضخامت ۳۰ میکرون منجر شده اند. [ ۱۱] مک لارن چمدان های سفارشی هماهنگ با فضای داخلی مورد سفارش را نیز در دسترس خریداران خود قرار داده است. این انتخاب در زمان شروع فروش مدل اف۱ نیز در اختیار مشتریان قرار گرفته بود. [ ۸]
wiki: مک لارن اسپیدتیل