مونوریل قم یک سامانهٔ مونوریل در شهر قم و یکی از مسیرهای قطارشهری سیستم متروی قم است که فعلا ساخت آن متوقف شده است. ولی در مرداد ۱۴۰۱، استاندار فعلی قم اعلام کرد تکمیل پروژه مونوریل قم نهایی شد تا در تهاتر با نفت توسط شرکت مپنا کار تکمیل آن انجام گیرد.
... [مشاهده متن کامل]
مونوریل قم در دو فاز ساخته خواهد شد که فاز اول شامل ۶٫۲ کیلومتر، ۵ ایستگاه و یک دپو، و فاز دوم شامل ۱۱٫۵ کیلومتر و ۷ ایستگاه است.
مردادماه ۸۸ پس از ماه ها مطالعات و پیگیری، کلنگ عملیات اجرایی نخستین مونوریل کشور در قم، به زمین زده شد. اما در همان ابتدای عملیات اجرایی پروژه، اما و اگرهای فراوانی پیرامون آن و حول مطالعات و مسیریابی صورت گرفته انجام شد که این مسائل تقریباً یکسال پروژه را با سرعت پایینی پیش برد، اما حدود یک سال بعد با حضور محمدحسین موسی پور در مسند استانداری قم، عزم ویژه ای بر سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی مونوریل و تکمیل آن ایجاد شد.
با وجود عزم موسی پور در پیشبرد پروژه های عمرانی، سرعت بخشیدن به اجرای مونوریل حدود دو سال دوام داشت، در حالی که قرار بود این پروژه در سال ۹۰ به بهره برداری برسد اما با قد علم کردن ستون های آن، واکنش ها و موضع گیری ها نسبت به اجرای آن شدت گرفت تا جایی که تکمیل پروژه تحت الشعاع حواشی مرتبط با نحوه عبور از مقابل حرم معصومه قرار گرفت و به نوعی باز هم سرعت پروژه کند شد. از همان ابتدای کار مباحث فراوانی درباره مطالعات و مسیریابی صورت گرفته ایجاد شد، ولی پس از یک سال با استانداری محمدحسین موسی پور کار سرعت بیشتری گرفته و با صرف هزینه زیاد ستون های مونوریل در نقاطی از شهر قد علم کردند.
تا زمانی که مهر ابطال بر پروژه مونوریل قم زده شد، این پروژه متوقف ماند. تورم و افزایش قیمت ارز باعث شد اگر روزی مونوریل برای تکمیل شدن به ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت به بیش از هزار میلیارد تومان برسد و دیگر هیچکس حاضر نباشد مسئولیت آن را برعهده بگیرد و سکوتی چند ساله درخصوص مونوریل قم شود.
خط ۲ متروی قم جمعاً ۸ ایستگاه دارد که به قرار زیر است:
... [مشاهده متن کامل]
مونوریل قم در دو فاز ساخته خواهد شد که فاز اول شامل ۶٫۲ کیلومتر، ۵ ایستگاه و یک دپو، و فاز دوم شامل ۱۱٫۵ کیلومتر و ۷ ایستگاه است.
مردادماه ۸۸ پس از ماه ها مطالعات و پیگیری، کلنگ عملیات اجرایی نخستین مونوریل کشور در قم، به زمین زده شد. اما در همان ابتدای عملیات اجرایی پروژه، اما و اگرهای فراوانی پیرامون آن و حول مطالعات و مسیریابی صورت گرفته انجام شد که این مسائل تقریباً یکسال پروژه را با سرعت پایینی پیش برد، اما حدود یک سال بعد با حضور محمدحسین موسی پور در مسند استانداری قم، عزم ویژه ای بر سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی مونوریل و تکمیل آن ایجاد شد.
با وجود عزم موسی پور در پیشبرد پروژه های عمرانی، سرعت بخشیدن به اجرای مونوریل حدود دو سال دوام داشت، در حالی که قرار بود این پروژه در سال ۹۰ به بهره برداری برسد اما با قد علم کردن ستون های آن، واکنش ها و موضع گیری ها نسبت به اجرای آن شدت گرفت تا جایی که تکمیل پروژه تحت الشعاع حواشی مرتبط با نحوه عبور از مقابل حرم معصومه قرار گرفت و به نوعی باز هم سرعت پروژه کند شد. از همان ابتدای کار مباحث فراوانی درباره مطالعات و مسیریابی صورت گرفته ایجاد شد، ولی پس از یک سال با استانداری محمدحسین موسی پور کار سرعت بیشتری گرفته و با صرف هزینه زیاد ستون های مونوریل در نقاطی از شهر قد علم کردند.
تا زمانی که مهر ابطال بر پروژه مونوریل قم زده شد، این پروژه متوقف ماند. تورم و افزایش قیمت ارز باعث شد اگر روزی مونوریل برای تکمیل شدن به ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت به بیش از هزار میلیارد تومان برسد و دیگر هیچکس حاضر نباشد مسئولیت آن را برعهده بگیرد و سکوتی چند ساله درخصوص مونوریل قم شود.
خط ۲ متروی قم جمعاً ۸ ایستگاه دارد که به قرار زیر است: