موسیقی منحط ( آلمانی: Entartete Musik ) اصطلاحی بود که دولت آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰ میلادی برای انواعی از موسیقی که آن را مضر یا خوار می شمرد، به کار می گرفت و در واقع بخشی از سیاست کمپین علیه هنر منحط بود که آثار هنرمندان یهودی را مورد حمله قرار می داد.
... [مشاهده متن کامل]
نازی ها آهنگسازان یهودی هم چون فلیکس مندلسون و گوستاو مالر را بی ارزش دانسته و محکوم می کردند. گرچه نازی ها آنان را به دلیل نژادشان بی اعتبار می کردند، اما برای حمله به آنان دلایل بهتری می خواستند؛ بنابراین آثار آنان را «ضدآلمانی» شمردند که باید ممنوع شوند. بسیاری افراد مانند گوبلز نتوانستند توضیح دهند که موسیقی آلمانی چیست و «نفوذ یهودی» در موسیقی آلمانی چیست. گوبلز که خود نه موسیقی دان بود و نه تخصصی در این زمینه داشت، گفته بود: «هر موسیقی ای برای همه مناسب نیست. »
از هنگام دست یابی نازی ها به قدرت، این آهنگسازان برای ادامه کار خود دچار مشکلاتی شدند و برای برخی حتی ادامه کار غیرممکن شد. بسیاری از آن ها تبعید شدند ( مانند آرنولد شونبرگ، کورت وایل، پل هیندمیت و برتهولد گلداشمیت ) و برخی به اردوگاه های کار اجباری فرستاده شدند ( مانند ویکتور اولمان و اروین شولهوف ) .
... [مشاهده متن کامل]
نازی ها آهنگسازان یهودی هم چون فلیکس مندلسون و گوستاو مالر را بی ارزش دانسته و محکوم می کردند. گرچه نازی ها آنان را به دلیل نژادشان بی اعتبار می کردند، اما برای حمله به آنان دلایل بهتری می خواستند؛ بنابراین آثار آنان را «ضدآلمانی» شمردند که باید ممنوع شوند. بسیاری افراد مانند گوبلز نتوانستند توضیح دهند که موسیقی آلمانی چیست و «نفوذ یهودی» در موسیقی آلمانی چیست. گوبلز که خود نه موسیقی دان بود و نه تخصصی در این زمینه داشت، گفته بود: «هر موسیقی ای برای همه مناسب نیست. »
از هنگام دست یابی نازی ها به قدرت، این آهنگسازان برای ادامه کار خود دچار مشکلاتی شدند و برای برخی حتی ادامه کار غیرممکن شد. بسیاری از آن ها تبعید شدند ( مانند آرنولد شونبرگ، کورت وایل، پل هیندمیت و برتهولد گلداشمیت ) و برخی به اردوگاه های کار اجباری فرستاده شدند ( مانند ویکتور اولمان و اروین شولهوف ) .