موسیقی شناسی قومی، قوم موسیقی شناسی یا اتنوموزیکولوژی عبارتست از بررسی «موسیقی غیرغربی»، «موسیقی قومی» یا «موسیقی جهانی» و مطالعه انسان شناختی موسیقی به مثابه یک پدیده خاص فرهنگی و جنبه ای جهانشمول از رفتار اجتماعی انسان.
موسیقی شناسی قومی از طریق بررسی های اواخر قرن ۱۹ دربارهٔ گام های نامتعارف آسیایی در اروپا و بررسی های مربوط به موسیقی سرخ پوستی در آمریکا پدید آمد. از دهه ۱۹۵۰ به این سو، فرایندی تدریجی برای ادغام روشنگری هایی که از طریق موسیقی شناسی تطبیقی عرضه شده اند وجود داشته و در آن ها بر گردآوری، مستندسازی، نظام مندی، دسته بندی، آوانگاری و تحلیل همراه با انسان شناسی موسیقی تأکید شده است؛ این تأکید بر دوره های گسترده کار میدانی، مشاهده مشارکتی، یادگیری مهارت های آوازخوانی و سازنوازی به دست پژوهشگران و جستجو برای یافتن کارکردهای اجتماعی موسیقی نیز صورت گرفته است. خاستگاه اصطلاح «اتنوموزیکولوژی» به دانش پژوه هلندی یاب کونست ( ۱۹۵۰ ) نسبت داده می شود که آن را در عنوان فرعی کتاب خود موزیکولوژیکا: بررسی ماهیت اتنوموزیکولوژی، مسائل آن، روش ها و شخصیت های شاخص آن ( Amsterdam 1950 ) به کار برده است. در زبان های اروپایی معادل است با اصطلاح فرانسوی ethnomusicologie اصطلاح ایتالیایی ethnomusicologia، اصطلاح آلمانی ethnomusikologie یا musikethnologie و اصطلاح لهستانی ethnographia muzycna. اصطلاح «اتنوموزیکولوژی» را برخی از صاحب نظران در جمهوری چک و اسلواکی و در هلند به کار گرفته اند. در آلمان و در اتریش برخی از دانش پژوهان هنوز هم به جای آن از عبارت Vergleichende Musikwissenschaft ( به معنی «موسیقی شناسی تطبیقی» ) استفاده می کنند تا بر قرابت این دانش با آثار اشتومپف، هورنبوستل ( برلین ) ، و لاخ ( وین ) تأکید کرده باشند. دانش پژوهان روس، بلغار، و اوکراینی میان ( Ethnomuzikal'naya ( به معنی «موسیقی شناسی قومی» ) و Ethnografiya Muzikal'naya به معنی «قوم نگاری موسیقایی» ۰ تمایز قائل می شوند که این دومی به خصوص معادل با Muzikal'naya fol'koristka در نظر گرفته می شود. از دههٔ ۱۹۸۰، اصطلاح minze yinyuexue در برابر «اتنوموزیکولوژی» در چین پذیرفته شده است. تاویل های قومی و منطقه ای نیز از این اصطلاح وجود دارد. برای نمونه، در اندونزی هم دانش پژوهان غربی و هم دانش پژوهان بومی که در غرب تحصیل کرده اند، اتنوموزیکولوژی را با بررسی و پژوهشی در موسیقی هنری اندونزی یکسان می شمارند، در حالی که در آکادمی جاوهٔ مرکزی همین اصطلاح به معنای بررسی موسیقی در دیگر جزایر اندونزی به کار می رود. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفموسیقی شناسی قومی از طریق بررسی های اواخر قرن ۱۹ دربارهٔ گام های نامتعارف آسیایی در اروپا و بررسی های مربوط به موسیقی سرخ پوستی در آمریکا پدید آمد. از دهه ۱۹۵۰ به این سو، فرایندی تدریجی برای ادغام روشنگری هایی که از طریق موسیقی شناسی تطبیقی عرضه شده اند وجود داشته و در آن ها بر گردآوری، مستندسازی، نظام مندی، دسته بندی، آوانگاری و تحلیل همراه با انسان شناسی موسیقی تأکید شده است؛ این تأکید بر دوره های گسترده کار میدانی، مشاهده مشارکتی، یادگیری مهارت های آوازخوانی و سازنوازی به دست پژوهشگران و جستجو برای یافتن کارکردهای اجتماعی موسیقی نیز صورت گرفته است. خاستگاه اصطلاح «اتنوموزیکولوژی» به دانش پژوه هلندی یاب کونست ( ۱۹۵۰ ) نسبت داده می شود که آن را در عنوان فرعی کتاب خود موزیکولوژیکا: بررسی ماهیت اتنوموزیکولوژی، مسائل آن، روش ها و شخصیت های شاخص آن ( Amsterdam 1950 ) به کار برده است. در زبان های اروپایی معادل است با اصطلاح فرانسوی ethnomusicologie اصطلاح ایتالیایی ethnomusicologia، اصطلاح آلمانی ethnomusikologie یا musikethnologie و اصطلاح لهستانی ethnographia muzycna. اصطلاح «اتنوموزیکولوژی» را برخی از صاحب نظران در جمهوری چک و اسلواکی و در هلند به کار گرفته اند. در آلمان و در اتریش برخی از دانش پژوهان هنوز هم به جای آن از عبارت Vergleichende Musikwissenschaft ( به معنی «موسیقی شناسی تطبیقی» ) استفاده می کنند تا بر قرابت این دانش با آثار اشتومپف، هورنبوستل ( برلین ) ، و لاخ ( وین ) تأکید کرده باشند. دانش پژوهان روس، بلغار، و اوکراینی میان ( Ethnomuzikal'naya ( به معنی «موسیقی شناسی قومی» ) و Ethnografiya Muzikal'naya به معنی «قوم نگاری موسیقایی» ۰ تمایز قائل می شوند که این دومی به خصوص معادل با Muzikal'naya fol'koristka در نظر گرفته می شود. از دههٔ ۱۹۸۰، اصطلاح minze yinyuexue در برابر «اتنوموزیکولوژی» در چین پذیرفته شده است. تاویل های قومی و منطقه ای نیز از این اصطلاح وجود دارد. برای نمونه، در اندونزی هم دانش پژوهان غربی و هم دانش پژوهان بومی که در غرب تحصیل کرده اند، اتنوموزیکولوژی را با بررسی و پژوهشی در موسیقی هنری اندونزی یکسان می شمارند، در حالی که در آکادمی جاوهٔ مرکزی همین اصطلاح به معنای بررسی موسیقی در دیگر جزایر اندونزی به کار می رود. [ ۱]
wiki: موسیقی شناسی قومی