[ویکی فقه] موسی بن جعفر کاشف الغطاء (۱۱۸۰-۱۲۴۳ق)، فقیه، اصولی، ادیب و شاعر، فرزند ارشد شیخ جعفر کاشف الغطاء است.
موسی بن جعفر (۱۱۸۰-۱۲۴۳ق/۱۷۶۶-۱۸۲۷م)، فقیه، اصولی، ادیب و شاعر، فرزند ارشد شیخ جعفر کاشف الغطاء. وی در نجف چشم به جهان گشود.مقدمات علوم و خارج فقه و اصول را نزد پدر آموخت و به درجۀ اجتهاد رسید. در حیات پدر از یاران او در تدریس، فتوی، حلّ و فصل مرافعات و مراجعات مردم بود. برخی از علما، موسی را در دقّت نظر علمی و فقهی بر پدرش ترجیح داده اند.
امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۷۸، بیروت، ۱۴۰۳ق.
شاگردان بسیاری، از جمله برادرش شیخ حسن و شیخ محمدحسن (صاحب جواهر)، از حوزۀ درس او بهره گرفته اند. شیعیان عراق از پشتیبانی شیخ موسی در برابر حاکمان عثمانی و وهابیان و دیگر مخالفان برخوردار بودند. در ۱۲۳۱ق/۱۸۱۵م که احتمال هجوم وهابیان به نجف می رفت، دستور داد بار دیگر دیواری استوار بر گرد شهر بسازند. وی به منظور حفظ دارایی آستان امام علی (علیه السلام)، همۀ چیزهای گرانب ها و قابل حمل حرم را پس از صورت برداری دقیق به بغداد انتقال داد و در خزانۀ دولتی به امانت نهاد و پس از رفع احتمال حملۀ وهابیان، آن ها را به جای خود بازگرداند.
امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۷۸، بیروت، ۱۴۰۳ق.
شیخ موسی نزد دولت های ایران و عثمانی از اعتبار برخوردار بود و هر دو دولت برای رفع اختلافات خود از وی بهره می گرفتند و از این رو به عنوان «مصلح» شهرت یافت.بر اثر آشوب های محلی مدتی به کربلا آمد و در آن شهر به تدریس پرداخت. سفری به ایران کرد و فتحعلی شاه او را گرامی داشت. شاه ۱۲۰۰۰ تومان به او بخشید، ولی او همۀ آن را به نیازمندان داد.
امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۷۸، بیروت، ۱۴۰۳ق.
...
موسی بن جعفر (۱۱۸۰-۱۲۴۳ق/۱۷۶۶-۱۸۲۷م)، فقیه، اصولی، ادیب و شاعر، فرزند ارشد شیخ جعفر کاشف الغطاء. وی در نجف چشم به جهان گشود.مقدمات علوم و خارج فقه و اصول را نزد پدر آموخت و به درجۀ اجتهاد رسید. در حیات پدر از یاران او در تدریس، فتوی، حلّ و فصل مرافعات و مراجعات مردم بود. برخی از علما، موسی را در دقّت نظر علمی و فقهی بر پدرش ترجیح داده اند.
امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۷۸، بیروت، ۱۴۰۳ق.
شاگردان بسیاری، از جمله برادرش شیخ حسن و شیخ محمدحسن (صاحب جواهر)، از حوزۀ درس او بهره گرفته اند. شیعیان عراق از پشتیبانی شیخ موسی در برابر حاکمان عثمانی و وهابیان و دیگر مخالفان برخوردار بودند. در ۱۲۳۱ق/۱۸۱۵م که احتمال هجوم وهابیان به نجف می رفت، دستور داد بار دیگر دیواری استوار بر گرد شهر بسازند. وی به منظور حفظ دارایی آستان امام علی (علیه السلام)، همۀ چیزهای گرانب ها و قابل حمل حرم را پس از صورت برداری دقیق به بغداد انتقال داد و در خزانۀ دولتی به امانت نهاد و پس از رفع احتمال حملۀ وهابیان، آن ها را به جای خود بازگرداند.
امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۷۸، بیروت، ۱۴۰۳ق.
شیخ موسی نزد دولت های ایران و عثمانی از اعتبار برخوردار بود و هر دو دولت برای رفع اختلافات خود از وی بهره می گرفتند و از این رو به عنوان «مصلح» شهرت یافت.بر اثر آشوب های محلی مدتی به کربلا آمد و در آن شهر به تدریس پرداخت. سفری به ایران کرد و فتحعلی شاه او را گرامی داشت. شاه ۱۲۰۰۰ تومان به او بخشید، ولی او همۀ آن را به نیازمندان داد.
امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۱۰، ص۱۷۸، بیروت، ۱۴۰۳ق.
...
wikifeqh: شیخ_موسی_آل_کاشف _الغطاء