موریزو، بِرْت ماری پولین (۱۸۴۱ـ۱۸۹۵)(Morisot, Berthe Marie Pauline)
تابلوی گهواره، اثر موریزو
نقاش فرانسوی. نخستین زنی بود که به جنبش امپرسیونیسم پیوست. نزد کورو هنر آموخت، و نخست شدیداً از مانه، و سپس در دهۀ ۱۸۸۰ از رنوار تأثیر گرفت. در نقاشی احساسی از زنان و کودکان مهارت داشت؛ همچون تابلوی گهواره (۱۸۷۲؛ موزۀ امپرسیونیست، پاریس). موریزو در خانواده ای مرفه در بورژ به دنیا آمد؛ و نوۀ فراگونار، نقاش مکتب روکوکوی فرانسه، بود. در تمام نمایشگاه های امپرسیونیست ها به جز نمایشگاه ۱۸۷۹، شرکت کرد. موریزو، که همسر برادر مانه بود، بسیار مورد تشویق مانه قرار گرفت، و مانه را به نقاشی در هوای باز ترغیب کرد.
تابلوی گهواره، اثر موریزو
نقاش فرانسوی. نخستین زنی بود که به جنبش امپرسیونیسم پیوست. نزد کورو هنر آموخت، و نخست شدیداً از مانه، و سپس در دهۀ ۱۸۸۰ از رنوار تأثیر گرفت. در نقاشی احساسی از زنان و کودکان مهارت داشت؛ همچون تابلوی گهواره (۱۸۷۲؛ موزۀ امپرسیونیست، پاریس). موریزو در خانواده ای مرفه در بورژ به دنیا آمد؛ و نوۀ فراگونار، نقاش مکتب روکوکوی فرانسه، بود. در تمام نمایشگاه های امپرسیونیست ها به جز نمایشگاه ۱۸۷۹، شرکت کرد. موریزو، که همسر برادر مانه بود، بسیار مورد تشویق مانه قرار گرفت، و مانه را به نقاشی در هوای باز ترغیب کرد.
wikijoo: موریزو،_برت_ماری_پولین_(۱۸۴۱ـ۱۸۹۵)