مورگان، لوئیس هنری (۱۸۱۸ـ۱۸۸۱)(Morgan, Lewis Henry)
مورگان، لوئیس هنری
انسان شناس امریکایی. از نخستین پژوهشگرانی بود که به مطالعۀ نظام های خویشاوندی سرخ پوستان امریکا پرداخت. مطالعات خود را به ویژه بر تاریخ، سازمان اجتماعی و فرهنگ سرخ پوستان آیروکویی، ازجمله بر قبیلۀ سِنِکا، قبیله ای که در ۱۸۴۶ او را به عضویت خود پذیرفت، متمرکز کرد. نتایج مطالعات او دربارۀ سِنِکاها در ۱۸۵۱ با ناماتحادیۀ قبایل آیروکویی منتشر شد. مورگان در ۱۸۵۶ پژوهش گسترده ای را در زمینۀ واژگان خویشاوندیِ رایج بین آیروکویی آغاز کرد. مورگان با تحقیقات خود به این نتیجه رسید که منشأ سرخ پوستان امریکا احتمالاً آسیایی بوده است. او در کتاب نظام های هم خونی و وصلت (۱۸۷۱) تلاش کرد که نظام های خویشاوندی را طبقه بندی کند. همچنین، با تفسیر واژگان خویشاوندیِ سرخ پوستان، نظریه ای تطبیقی درخصوص تطور شکل های خانواده عرضه کرد. پس از تحصیل در رشتۀ حقوق در راچستر نیویورک در همین زمینه مشغول به کار شد، اما بعد به انسان شناسی رو آورد. در ۱۸۷۲ نخستین اثر انسان شناختی را دربارۀ نظام خویشاوندی در استرالیا منتشر کرد. در کتاب جامعۀ باستان (۱۸۷۷) خط سیر تحول نهادهای اجتماعی را از دوره ای که او آن را دوران توحش می نامید تا دوران بربریت و سرانجام تا تمدن ترسیم کرد و تلاش کرد تا نشان دهد که میان توسعه و رشد تکنولوژیک و میزان رشد فرهنگ در هر جامعه رابطه ای معنادار وجود دارد. کارل مارکس و فریدریش انگلس، به نظریات مورگان و تأکید او بر نقش مالکیت در تطور فرهنگ و نیز نقش تغییرات فرهنگی در دگرگونی زندگی انسان ها علاقه مند شدند. انگلس کتابمنشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت (۱۸۸۴) را تحت تأثیر جامعۀ باستان تألیف کرد.
مورگان، لوئیس هنری
انسان شناس امریکایی. از نخستین پژوهشگرانی بود که به مطالعۀ نظام های خویشاوندی سرخ پوستان امریکا پرداخت. مطالعات خود را به ویژه بر تاریخ، سازمان اجتماعی و فرهنگ سرخ پوستان آیروکویی، ازجمله بر قبیلۀ سِنِکا، قبیله ای که در ۱۸۴۶ او را به عضویت خود پذیرفت، متمرکز کرد. نتایج مطالعات او دربارۀ سِنِکاها در ۱۸۵۱ با ناماتحادیۀ قبایل آیروکویی منتشر شد. مورگان در ۱۸۵۶ پژوهش گسترده ای را در زمینۀ واژگان خویشاوندیِ رایج بین آیروکویی آغاز کرد. مورگان با تحقیقات خود به این نتیجه رسید که منشأ سرخ پوستان امریکا احتمالاً آسیایی بوده است. او در کتاب نظام های هم خونی و وصلت (۱۸۷۱) تلاش کرد که نظام های خویشاوندی را طبقه بندی کند. همچنین، با تفسیر واژگان خویشاوندیِ سرخ پوستان، نظریه ای تطبیقی درخصوص تطور شکل های خانواده عرضه کرد. پس از تحصیل در رشتۀ حقوق در راچستر نیویورک در همین زمینه مشغول به کار شد، اما بعد به انسان شناسی رو آورد. در ۱۸۷۲ نخستین اثر انسان شناختی را دربارۀ نظام خویشاوندی در استرالیا منتشر کرد. در کتاب جامعۀ باستان (۱۸۷۷) خط سیر تحول نهادهای اجتماعی را از دوره ای که او آن را دوران توحش می نامید تا دوران بربریت و سرانجام تا تمدن ترسیم کرد و تلاش کرد تا نشان دهد که میان توسعه و رشد تکنولوژیک و میزان رشد فرهنگ در هر جامعه رابطه ای معنادار وجود دارد. کارل مارکس و فریدریش انگلس، به نظریات مورگان و تأکید او بر نقش مالکیت در تطور فرهنگ و نیز نقش تغییرات فرهنگی در دگرگونی زندگی انسان ها علاقه مند شدند. انگلس کتابمنشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت (۱۸۸۴) را تحت تأثیر جامعۀ باستان تألیف کرد.
wikijoo: مورگان،_لوییس_هنری_(۱۸۱۸ـ۱۸۸۱)