مورو، گوستاو (۱۸۲۶ـ۱۸۹۸)(Moreau, Gustave)
تابلوی اورفئوس، اثر گوستاو مورو
نقاش فرانسوی. از سرآمدان سمبولیسم بود. صحنه هایی از کتاب مقدس و اساطیر، و دنیای غریب و بدیعی با تصویرهایی از زنان اغواگر و خطرناک پدید آورد، و از رنگ های درخشان و براق استفاده کرد.رقص سالومه دربرابر هرود (۱۸۷۶؛ موزۀ مورو، پاریس) از پرآوازه ترین آثار اوست. مورو به سبب شیفتگی رمانتیکاش به رازناکی و بیگانگی، و به ویژه تمایلش به زنان فتنه گر، از نمایندگان دورۀ انحطاط در اواخر قرن ۱۹ به شمار می رود. مورو در پاریس به دنیا آمد، نقاشی را از پیکو آموخت، و از آثار دولاکروا، به ویژه شماری از آن ها که شرق گراییِ باب روز را منعکس می کردند، بسیار تأثیر گرفت. نقاشی هایش را مرتب در سالن به نمایش گذاشت، و در اواخر عمر، از معلمان پرنفوذ مدرسۀ عالی هنرهای زیبا (بوزار) در پاریس شد؛ ماتیس، مارکه، و روئو، از شاگردانش بودند. از میان آثار مشهور مورو تابلوهایآتنی ها با مینوتور (۱۸۵۵)،اُدیپوس و اسفینکس (۱۸۶۴)،گالاتئا (۱۸۸۰)، و موسی بر نیل (۱۸۷۸)، درخور ذکرند.
تابلوی اورفئوس، اثر گوستاو مورو
نقاش فرانسوی. از سرآمدان سمبولیسم بود. صحنه هایی از کتاب مقدس و اساطیر، و دنیای غریب و بدیعی با تصویرهایی از زنان اغواگر و خطرناک پدید آورد، و از رنگ های درخشان و براق استفاده کرد.رقص سالومه دربرابر هرود (۱۸۷۶؛ موزۀ مورو، پاریس) از پرآوازه ترین آثار اوست. مورو به سبب شیفتگی رمانتیکاش به رازناکی و بیگانگی، و به ویژه تمایلش به زنان فتنه گر، از نمایندگان دورۀ انحطاط در اواخر قرن ۱۹ به شمار می رود. مورو در پاریس به دنیا آمد، نقاشی را از پیکو آموخت، و از آثار دولاکروا، به ویژه شماری از آن ها که شرق گراییِ باب روز را منعکس می کردند، بسیار تأثیر گرفت. نقاشی هایش را مرتب در سالن به نمایش گذاشت، و در اواخر عمر، از معلمان پرنفوذ مدرسۀ عالی هنرهای زیبا (بوزار) در پاریس شد؛ ماتیس، مارکه، و روئو، از شاگردانش بودند. از میان آثار مشهور مورو تابلوهایآتنی ها با مینوتور (۱۸۵۵)،اُدیپوس و اسفینکس (۱۸۶۴)،گالاتئا (۱۸۸۰)، و موسی بر نیل (۱۸۷۸)، درخور ذکرند.
wikijoo: مورو،_گوستاو_(۱۸۲۶ـ۱۸۹۸)