مورو، ژان ـ باپتیست (۱۶۵۶ـ۱۷۳۳)(Moreau, Jean-Baptiste)
آهنگ ساز فرانسوی. موسیقی را در کودکی هنگام عضویت در گروه کر پسران کلیسای جامع آنژه آموخت و از نوجوانی به ساختن موتت پرداخت. ابتدا سرپرست کر کلیسای جامع شهر لانگره شد (و در آن جا ازدواج کرد)، و بعدها همین مقام را در دیژون به دست آورد. در دهۀ ۱۶۸۰ به پاریس رفت و به دربار راه یافت، و شروع به ساختن قطعه های نمایشی برای آن جا کرد. در ۱۶۸۸ ساخت موسیقی نمایش نامۀاِستر اثر راسین را برای اجرا در آکادمی بانوان جوان سن سیر به او سفارش دادند. این اثر برای او مقرری مادام العمر و شغلی با سِمت ارگ نواز سن سیر مشترکاً با نیوه و بعد با کلرامبو به همراه آورد. همواره تحت حمایت پادشاه و مادام دو منتنون بود. خوانندگی و آهنگ سازی، هردو، را تعلیم می داد، که دخترش کلود ـ ماری مورو از شاگردان رشتۀ اول و کلرامبو، داندریو، و مونته کلر از شاگردان رشتۀ دوم بودند. ازجمله آثار اوست: موسیقی کلیسایی رکویم،کانتیک های روحانی (راسین)، ته دئوم برای بهبودی پادشاه (۱۶۸۷). آثار دیگر دیورتیسمان های نمایشی شامل دهقانان مارلی؛ کرال برای نمایش نامۀ آتالی (۱۶۹۱) اثر راسین؛ غزل عاشقانه دربارۀ تولد سرور ما.
آهنگ ساز فرانسوی. موسیقی را در کودکی هنگام عضویت در گروه کر پسران کلیسای جامع آنژه آموخت و از نوجوانی به ساختن موتت پرداخت. ابتدا سرپرست کر کلیسای جامع شهر لانگره شد (و در آن جا ازدواج کرد)، و بعدها همین مقام را در دیژون به دست آورد. در دهۀ ۱۶۸۰ به پاریس رفت و به دربار راه یافت، و شروع به ساختن قطعه های نمایشی برای آن جا کرد. در ۱۶۸۸ ساخت موسیقی نمایش نامۀاِستر اثر راسین را برای اجرا در آکادمی بانوان جوان سن سیر به او سفارش دادند. این اثر برای او مقرری مادام العمر و شغلی با سِمت ارگ نواز سن سیر مشترکاً با نیوه و بعد با کلرامبو به همراه آورد. همواره تحت حمایت پادشاه و مادام دو منتنون بود. خوانندگی و آهنگ سازی، هردو، را تعلیم می داد، که دخترش کلود ـ ماری مورو از شاگردان رشتۀ اول و کلرامبو، داندریو، و مونته کلر از شاگردان رشتۀ دوم بودند. ازجمله آثار اوست: موسیقی کلیسایی رکویم،کانتیک های روحانی (راسین)، ته دئوم برای بهبودی پادشاه (۱۶۸۷). آثار دیگر دیورتیسمان های نمایشی شامل دهقانان مارلی؛ کرال برای نمایش نامۀ آتالی (۱۶۹۱) اثر راسین؛ غزل عاشقانه دربارۀ تولد سرور ما.
wikijoo: مورو،_ژان_ـ_باپتیست_(۱۶۵۶ـ۱۷۳۳)