مورانْدی، جورجو (۱۸۹۰ـ۱۹۶۴)(Morandi, Giorgio)
از نقاشی های جورجو موراندی
نقاش و حکاک ایتالیایی. از نقاشی متافیزیکی تأثیر گرفت. بیشتر نقش اشیا می کشید؛ اتودهایش از بطری ها و تُنگ ها، مناسبات ظریفی در گسترۀ محدودی از رنگ ها و شکل هایند، که احساس آرامش عمیقی را به بیننده منتقل می کنند. باسمۀ تیزابی نقش اشیا (۱۹۲۷؛ موزۀ هنرهای معاصر تهران) نمونۀ شاخصی از آثار اوست. موراندی بیشتر عمر را به دور از جنجال در بولونیا گذراند، و در آن جا هنر آموخت (۱۹۰۷ـ۱۹۱۳). نخست از سزان و جوتّو تأثیر گرفت، نقاشانی که گرایش او به نظم و خویشتن داری را ارضا می کردند، و تأثیر آنان تا پایان دوران کاری اش در او باقی ماند. از نقاشی متافیزیکی دِ کریکو و کارّا نیز تأثیر پذیرفت (۱۹۱۸ـ۱۹۲۰)، لیکن حال و هوای بی قرار و اضطراب آمیز کار آنان با منش آرام و فکور او سازگاری نداشت. به تدریج مسیر خاص خود را پیدا کرد، و به اجرای نقش اشیا ـ بطری و تُنگ بر روی میز هم سطح چشم، و گل در گلدان ـ و تعداد محدودی منظره (از طبیعت اطراف بولونیا) پرداخت. نیز شمار بسیاری چاپنقش تیزابی با همین مضامین پدید آورد.
از نقاشی های جورجو موراندی
نقاش و حکاک ایتالیایی. از نقاشی متافیزیکی تأثیر گرفت. بیشتر نقش اشیا می کشید؛ اتودهایش از بطری ها و تُنگ ها، مناسبات ظریفی در گسترۀ محدودی از رنگ ها و شکل هایند، که احساس آرامش عمیقی را به بیننده منتقل می کنند. باسمۀ تیزابی نقش اشیا (۱۹۲۷؛ موزۀ هنرهای معاصر تهران) نمونۀ شاخصی از آثار اوست. موراندی بیشتر عمر را به دور از جنجال در بولونیا گذراند، و در آن جا هنر آموخت (۱۹۰۷ـ۱۹۱۳). نخست از سزان و جوتّو تأثیر گرفت، نقاشانی که گرایش او به نظم و خویشتن داری را ارضا می کردند، و تأثیر آنان تا پایان دوران کاری اش در او باقی ماند. از نقاشی متافیزیکی دِ کریکو و کارّا نیز تأثیر پذیرفت (۱۹۱۸ـ۱۹۲۰)، لیکن حال و هوای بی قرار و اضطراب آمیز کار آنان با منش آرام و فکور او سازگاری نداشت. به تدریج مسیر خاص خود را پیدا کرد، و به اجرای نقش اشیا ـ بطری و تُنگ بر روی میز هم سطح چشم، و گل در گلدان ـ و تعداد محدودی منظره (از طبیعت اطراف بولونیا) پرداخت. نیز شمار بسیاری چاپنقش تیزابی با همین مضامین پدید آورد.
wikijoo: موراندی،_جورجو_(۱۸۹۰ـ۱۹۶۴)