[ویکی نور] موجز دائره معارف الغیبة به زبان عربی توسط مرکز مطالعات تخصصی امام مهدی (عج) نجف تهیه و تنظیم شده است.
بحث مهدویّت از بحث های ریشه دار اسلام ، به ویژه مذهب تشیّع می باشد... این بحث نه تنها در اسلام که در هم ادیان مطرح بوده و مسئله نجات و منجی از مسائل مهم و اساسی ادیان در طرح آرمان های دینی بوده است. البته در ادیان غیر الهی و مکاتب بشری، این مساله تحت عنوان موعود ، با معرّفی نجات دهنده و نشان دادن ابعاد جامعه آرمانی موعود ظهورو بروز نموده است. درباره بحث مهدویّت، تا کنون تحقیقات و نوشته های بسیاری به رشته تحریر در آمده است و صاحبان فکر و اندیشه و قلم از زوایای مختلف و با دیدگاه های گوناگون به این مساله نگریسته اند؛ ولی باز هم زمینه و میدان برای پژوهش و تحقیق و عرصه های نو و جدید در این باره باز است. هدف از تدوین این فرهنگ نامه ، سعی در شناساندن هر چه بیشتر حضرت مهدی در تمامی عرصه های مهدوی بوده است. اساساً فرهنگ نویسی به جهت این که باید جامع و دقیق باشد، کاری بس دشوار می باشد. این فرهنگ نامه یک مجموعه فشرده و کاربردی، حاوی لازم ترین دانستنی های پیرامون موضوعاتی که به بحث مهدویّت مربوط می باشد، در دست تهیّه از طرف این مرکز است که جلد اوّل آن که متضمن پانصد مدخل و به عنوان مقدّمه برای آن فرهنگ جامع می باشد، منتشر شده است. مدخل های اثر که بر اساس حروف تهجی ترتیب یافته است، شامل فرهنگ نامه ای از مفاهیم ، اصطلاحات ، اشخاص ، وقایع و فرقه های مرتبط با موضوع مهدویّت است.. اطلاعات فرهنگ نامه ها از متون روایی، تاریخی، قرآنی و ادعیه استخراج و به صورت مقاله های کوتاه تدوین یافته است. و می توان گفت دربار اغلب عنوان های این فرهنگ نامه می توان مقاله مبسوط، حتی جزوه و کتاب نوشت. آن گونه که نوشته اند، لیکن هدف این بوده که در حداقل عبارات و دور از شرح و بسط غیر ضروری و قلم فرسایی، مفیدترین آگاهی های لازم فشرده و کاربردی به خواننده ارائه شود. از دیگر ویژگی های این فرهنگ نامه آن است که در پایان بعضی از مدخل ها مطالب مربوط به هر عنوان با فلش به کلماتی ارجاع داده شده که آن ها در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است. با مراجعه به مدخل های مشابه و نزدیک به هم یا مرتبط، می توان اطلاعات بیشتری به دست آورد؛ مثلاً اصحاب الصابون بعد از معرفی آن در پایان این گونه آمده: راجع: الحیرة، ویژگی دیگر این فرهنگ نامه، تعدادی از مدخل ها نیز با فلش به مدخل دیگر ارجاع داده شده است؛ مانند اصحاب المصاحف راجع: الزیدیه که باید مطلب را در عنوان دوم جستجو کرد.
یکی از راه های مأخذشناسی دربار موضوعات مختلف، دقت در کتاب نامه و فهرست منابعی است که در پایان کتاب ها و مقالات ارائه می شود. در این مجموعه، این دو ویژگی وجود دارد و در پایان اثر، کتاب نامه تحقیقات اثر گنجانده شده است. علاوه بر این دراثر در بعضی موارد، گاهی کتاب ها ومنابع دیگری نشان داده شده است که برای علاقمندان تحقیق و مطالعه بیشتر سودمند است.
ترتیب مطالب بر اساس الفبایی عنوان ها که خواننده را زودتر به موضوع مورد نظر می رساند، در پایان اثر بعد از کتاب نامه قرار گرفته است.
در پایان عناوین برخی از مدخل ها برای اطلاع بازگو می شود: ابدال، ابونصر خادم، احلاس، اصحاب صابون، بئر معطله، تکریت، ثورة صاحب الزوج، جراد، جمکران، الرایات السود، الرعب، رکود الشمس، کثرة الصواعق، منبرالقائم.
بحث مهدویّت از بحث های ریشه دار اسلام ، به ویژه مذهب تشیّع می باشد... این بحث نه تنها در اسلام که در هم ادیان مطرح بوده و مسئله نجات و منجی از مسائل مهم و اساسی ادیان در طرح آرمان های دینی بوده است. البته در ادیان غیر الهی و مکاتب بشری، این مساله تحت عنوان موعود ، با معرّفی نجات دهنده و نشان دادن ابعاد جامعه آرمانی موعود ظهورو بروز نموده است. درباره بحث مهدویّت، تا کنون تحقیقات و نوشته های بسیاری به رشته تحریر در آمده است و صاحبان فکر و اندیشه و قلم از زوایای مختلف و با دیدگاه های گوناگون به این مساله نگریسته اند؛ ولی باز هم زمینه و میدان برای پژوهش و تحقیق و عرصه های نو و جدید در این باره باز است. هدف از تدوین این فرهنگ نامه ، سعی در شناساندن هر چه بیشتر حضرت مهدی در تمامی عرصه های مهدوی بوده است. اساساً فرهنگ نویسی به جهت این که باید جامع و دقیق باشد، کاری بس دشوار می باشد. این فرهنگ نامه یک مجموعه فشرده و کاربردی، حاوی لازم ترین دانستنی های پیرامون موضوعاتی که به بحث مهدویّت مربوط می باشد، در دست تهیّه از طرف این مرکز است که جلد اوّل آن که متضمن پانصد مدخل و به عنوان مقدّمه برای آن فرهنگ جامع می باشد، منتشر شده است. مدخل های اثر که بر اساس حروف تهجی ترتیب یافته است، شامل فرهنگ نامه ای از مفاهیم ، اصطلاحات ، اشخاص ، وقایع و فرقه های مرتبط با موضوع مهدویّت است.. اطلاعات فرهنگ نامه ها از متون روایی، تاریخی، قرآنی و ادعیه استخراج و به صورت مقاله های کوتاه تدوین یافته است. و می توان گفت دربار اغلب عنوان های این فرهنگ نامه می توان مقاله مبسوط، حتی جزوه و کتاب نوشت. آن گونه که نوشته اند، لیکن هدف این بوده که در حداقل عبارات و دور از شرح و بسط غیر ضروری و قلم فرسایی، مفیدترین آگاهی های لازم فشرده و کاربردی به خواننده ارائه شود. از دیگر ویژگی های این فرهنگ نامه آن است که در پایان بعضی از مدخل ها مطالب مربوط به هر عنوان با فلش به کلماتی ارجاع داده شده که آن ها در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است. با مراجعه به مدخل های مشابه و نزدیک به هم یا مرتبط، می توان اطلاعات بیشتری به دست آورد؛ مثلاً اصحاب الصابون بعد از معرفی آن در پایان این گونه آمده: راجع: الحیرة، ویژگی دیگر این فرهنگ نامه، تعدادی از مدخل ها نیز با فلش به مدخل دیگر ارجاع داده شده است؛ مانند اصحاب المصاحف راجع: الزیدیه که باید مطلب را در عنوان دوم جستجو کرد.
یکی از راه های مأخذشناسی دربار موضوعات مختلف، دقت در کتاب نامه و فهرست منابعی است که در پایان کتاب ها و مقالات ارائه می شود. در این مجموعه، این دو ویژگی وجود دارد و در پایان اثر، کتاب نامه تحقیقات اثر گنجانده شده است. علاوه بر این دراثر در بعضی موارد، گاهی کتاب ها ومنابع دیگری نشان داده شده است که برای علاقمندان تحقیق و مطالعه بیشتر سودمند است.
ترتیب مطالب بر اساس الفبایی عنوان ها که خواننده را زودتر به موضوع مورد نظر می رساند، در پایان اثر بعد از کتاب نامه قرار گرفته است.
در پایان عناوین برخی از مدخل ها برای اطلاع بازگو می شود: ابدال، ابونصر خادم، احلاس، اصحاب صابون، بئر معطله، تکریت، ثورة صاحب الزوج، جراد، جمکران، الرایات السود، الرعب، رکود الشمس، کثرة الصواعق، منبرالقائم.
wikinoor: موجز_دائرة_معارف_الغیبة