موتور EF7، یک موتور چهارسیلندر خطی است که توسط شرکت ایران خودرو با همکاری شرکت آلمانی F. E. V طراحی و تولید شده است. سرمایه گذاری فاز اولیهٔ پروژهٔ موتورهای EF7 ایران خودرو حدود ۸۰ میلیون دلار بوده است.
... [مشاهده متن کامل]
این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی شده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا است.
مکانیسم به کار رفته در این موتور به نحوی است که توانسته با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالاتری حتی نسبت به موتورهای بنزینی دست یابد. به واسطهٔ طراحی بهینهٔ موتور و نیز استفاده از جدیدترین نوع سامانهٔ مدیریت موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان سوخت اصلی انتخاب نموده و با آن روشن می شود و با اتمام هرکدام از دو سوخت به صورت خودکار عملیات تعویض سوخت در آن انجام می شود ولی در زمان هایی که موتور دارای قدرت کافی برای روشن شدن را نداشته باشد سیستم یا ایسیو خودرو دستور تعویض سوخت موقت به بنزین را می دهد تا موتور روشن شود، و در ادامه پس از روشن شدن دوبارهٔ سیستم یا ایسیو خودرو فرمان تعویض سوخت را صادر می کند و دوباره موتور به حالت قبل بر می گردد.
موتورهای ملی EF7 در محیط های بسیار سرد نیز قابلیت روشن شدن با سوخت گاز را داشته و در هیچ شرایطی کارکرد موتور منوط به دسترسی به بنزین نیست. همچنین به واسطهٔ استفاده از تنظیم کنندهٔ هیدرولیکی سوپاپ ها در هیچ زمانی نیازی به تنظیم فیلر سوپاپ های موتور نیست. طراحی اجزای این موتور ۱۶ سوپاپ به نحوی صورت گرفته است که به واسطهٔ محاسبات رایانه ای پیچیده سطح صدا و لرزش موتور به خصوص در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتورهای روز دنیا بوده و از نظر سطح دستیابی به استاندارد آلایندگی نیز توانایی اخذ بالاترین استانداردهای روز اروپا ( Euro 5 ) را دارا است.
این موتور توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت را در حالت مصرف سوخت ترکیبی بنزین و گاز را دارد که برای خودروهایی مانند سمند، سمند سورن و دنا کافی است.
در این موتور از دو منیفولد هوای پلاستیکی و چدنی استفاده شده است که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند که در ادامه با آن خواهیم پرداخت.
منیفولد چیست؟ منیفولد یک قطعهٔ مهم در موتورهای سوختی است که کار ترکیب سوخت و هوایی که وارد موتور می شود را انجام می دهد، فرق منیفولد چدنی با پلاستیکی چیست؟
در منیفولد چدنی از دریچهٔ گاز برقی استفاده شده است که توسط موتور هم کنترل می شود. در زمان هایی که موتور سرد است مقدار کمی گاز هرز توسط موتور ارسال می شود که موتور سریع تر به آن زمان نرمال خود برسد.

... [مشاهده متن کامل]
این موتور از پایه بر اساس سوخت گاز طبیعی طراحی شده و در عین حال قابلیت کارکرد با بنزین را نیز دارا است.
مکانیسم به کار رفته در این موتور به نحوی است که توانسته با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر به توان و گشتاور بالاتری حتی نسبت به موتورهای بنزینی دست یابد. به واسطهٔ طراحی بهینهٔ موتور و نیز استفاده از جدیدترین نوع سامانهٔ مدیریت موتور به صورت خودکار سوخت گاز را به عنوان سوخت اصلی انتخاب نموده و با آن روشن می شود و با اتمام هرکدام از دو سوخت به صورت خودکار عملیات تعویض سوخت در آن انجام می شود ولی در زمان هایی که موتور دارای قدرت کافی برای روشن شدن را نداشته باشد سیستم یا ایسیو خودرو دستور تعویض سوخت موقت به بنزین را می دهد تا موتور روشن شود، و در ادامه پس از روشن شدن دوبارهٔ سیستم یا ایسیو خودرو فرمان تعویض سوخت را صادر می کند و دوباره موتور به حالت قبل بر می گردد.
موتورهای ملی EF7 در محیط های بسیار سرد نیز قابلیت روشن شدن با سوخت گاز را داشته و در هیچ شرایطی کارکرد موتور منوط به دسترسی به بنزین نیست. همچنین به واسطهٔ استفاده از تنظیم کنندهٔ هیدرولیکی سوپاپ ها در هیچ زمانی نیازی به تنظیم فیلر سوپاپ های موتور نیست. طراحی اجزای این موتور ۱۶ سوپاپ به نحوی صورت گرفته است که به واسطهٔ محاسبات رایانه ای پیچیده سطح صدا و لرزش موتور به خصوص در دور آرام بسیار مطلوب و متناسب با موتورهای روز دنیا بوده و از نظر سطح دستیابی به استاندارد آلایندگی نیز توانایی اخذ بالاترین استانداردهای روز اروپا ( Euro 5 ) را دارا است.
این موتور توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت را در حالت مصرف سوخت ترکیبی بنزین و گاز را دارد که برای خودروهایی مانند سمند، سمند سورن و دنا کافی است.
در این موتور از دو منیفولد هوای پلاستیکی و چدنی استفاده شده است که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند که در ادامه با آن خواهیم پرداخت.
منیفولد چیست؟ منیفولد یک قطعهٔ مهم در موتورهای سوختی است که کار ترکیب سوخت و هوایی که وارد موتور می شود را انجام می دهد، فرق منیفولد چدنی با پلاستیکی چیست؟
در منیفولد چدنی از دریچهٔ گاز برقی استفاده شده است که توسط موتور هم کنترل می شود. در زمان هایی که موتور سرد است مقدار کمی گاز هرز توسط موتور ارسال می شود که موتور سریع تر به آن زمان نرمال خود برسد.
