موتور خطی

فرهنگستان زبان و ادب

{in-line engine, in-line cylinder engine, straight engine} [قطعات و مجموعه های خودرو] موتوری که سیلندرهای آن در یک ردیف در کنار هم قرار دارند

دانشنامه عمومی

موتور خطی ( انگلیسی: Linear motor ) یک موتور الکتریکی است که استاتور و روتور آن از حالت مدور خارج شده است به طوری که به جای تولید گشتاور چرخشی، تولید نیروی خطی به صورت طولی می کند. با این حال، موتورهای خطی لزوماً مستقیم نیستند. به طور مشخص، بخش فعال موتور خطی به پایان می رسد، در حالی که موتورهای معمول به شکل یک حلقه پیوسته ایجاد شده اند.
متداول ترین حالت عملکرد، عملگر نیروی لورنتس است که نیروی اعمالی آن به طور خطی با جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی متناسب است.
بسیاری از طرح ها برای موتورهای خطی مطرح شده و به دو دسته اصلی، موتورهای خطی با سرعت بالا و شتاب بالا تقسیم می شوند.
موتورهای خطی کم سرعت برای قطارهای مَگلِو و سایر برنامه های حمل و نقل زمینی مناسب هستند. موتورهای خطی پر سرعت به طور معمول نسبتاً کوتاه هستند و برای سرعت بخشیدن به یک شی تا سرعت بسیار بالا طراحی شده اند، به عنوان مثال، کویلگان را ببینید.
در این طراحی سرعت حرکت میدان مغناطیسی، معمولاً به صورت الکترونیکی، برای ردیابی حرکت روتور کنترل می شود. به علت هزینه، موتورهای خطی سنکرون به ندرت از کموتاتورها استفاده می کنند، بنابراین روتور اغلب شامل آهنرباهای دائمی یا آهن نرم است. کویلگان و موتورهای مورد استفاده در برخی از سیستم های مگلو، و همچنین بسیاری از موتورهای خطی دیگر مثال هایی از این نوع موتور هستند.
موتور القایی خطی یک موتور خطی آسنکرون جریان متناوب است که با همان مبانی عمومی موتورهای الکتریکی دیگر کار می کند ولی طراحی شده است تا حرکت را مستقیماً در یک خط راست تولید کند.
امروزه موتورهای خطی در تمام ماشین هایی که نیازمند حرکت خطی ( بر خلاف حرکت دورانی ) هستند به کار گرفته می شود. نوع بسیار معروف این نوع موتورها که سرعت بالایی تولید می کنند، مگلوها هستند. مگلو سفری امن و پرسرعت را تأمین می کنند ولی گران قیمت هستند و با سیستم ریلهای معمولی سازگار نیستند.
عکس موتور خطیعکس موتور خطی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

موتور خَطّی (linear motor)
نوعی موتور الکتریکی القایی. در آن استاتور ثابت و آرمیچر متحرک و کشیده است و به موازات استاتور نصب می شود. آرمیچر در موتورهای القایی معمولی گرد و در داخل استاتور است. موتورهای خطی کاربردهایی گوناگون ازجمله برای بازکردن و بستن درهای کشویی، دارند. بین استاتور و آرمیچر این موتورها نیرویی مغناطیسی وجود دارد. از این نیرو به منزلۀ تکیه گاه وسیلۀ نقلیه استفاده می کنند، از آن جمله است قطار آزمایشی ماگ لِو که موتور خطی دارد.

پیشنهاد کاربران

در سایر الکتروموتورها، استاتور و روتور به شکل دایره ای هستند اما در الکتروموتور خطی، استاتور و روتور آن به شکل خطی و مستطیلی است و نام گذاری آن هم به همین دلیل است.
در این الکتروموتورها نیروی مغناطیسی بصورت خطی و در طول استاتور به وجود می آید که به استاتور ، قسمت اولیه و به روتور ، قسمت ثانویه می گویند.
...
[مشاهده متن کامل]

الکتروموتور خطی سنکرون:
استاتور الکتروموتور سنکرون خطی جریان متناوب، دارای سیم پیچ سه فاز است و بر اساس شکل به دو دسته تخت و لوله ای تقسیم می شوند.
در موتور خطی لوله ای، استاتور به شکل استوانه و آهن رباها و سیم پیچ بصورت حلقوی می باشند.
در موتور خطی تخت، استاتور و روتور بصورت موازی و به شکل مکعب مستطیل هستند.
در الکتروموتور سنکرون خطی، سرعت چرخش روتور با سرعت میدان مغناطیسی برابر است و دارای یک آهن ربای خطی دائم کار می باشد.
برای ویژگی این موتورها می توان به نیروی الکترومغناطیس بالا، تلفات کم و زمان راه اندازی بسیار سریع اشاره کنیم.
الکتروموتور خطی القایی:
از لحاظ ساختاری مشابه خطی سنکرون است و تفاوت آن ها مثل تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون در سرعت چرخش استاتور و روتور نسبت با یکدیگر است.

بپرس