موتور جستجوی وب یا جویشگر ( به انگلیسی: Web search engine ) موتور جستجو و ابزاری است که به منظور جُستجو در وب برای به دست آوردن اطلاعات درخواست شده، به کار می رود. نتایج یافته شده به طور معمول در صفحه ای با عنوان صفحهٔ نتایج جستجو فهرست می شوند. [ ۳]
با استفاده از کلمهٔ کلیدی ( کلیدواژه ) که در واقع توضیحی است کوتاه دربارهٔ آنچه لازم است در اینترنت پیدا شود، کلمه کلیدی باید تا آنجا که ممکن است کوتاه، جزئی، قابل فهم و دقیق باشد. به غیر از وارد کردن کلمهٔ مستقیم، می توان با استفاده از عملگرهایی عمل جستجو را دقیق تر و منظم تر انجام داد. [ ۴] [ ۵] [ ۶]
موتورهای جستجوی وب برای آنکه بتوانند به درخواست ها و جستجوهای کاربران پاسخ مناسبی بدهند باید خزیدن در وب سایت ها و ایندکس کردن صفحات را انجام دهند. [ ۷]
موتورهای جستجو با استفاده از خزنده های خود می توانند تمامی صفحات و فایل های موجود در وب را ایندکس کنند. این خزنده ها با ورود به هر صفحه به دنبال لینک ها هستند تا با دنبال کردن آن ها وارد صفحات جدید شوند. با این روش، موتورهای جستجو می توانند تمامی صفحات موجود در وب را ایندکس کنند. [ ۸] [ ۹]
اصلی ترین وظیفهٔ موتورهای جستجوی وب، ارائهٔ بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربران است. موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند بهترین نتایج را هنگام جستجوی یک عبارت خاص به کاربران نمایش دهند، قوانین و استانداردهایی برای وب سایت ها تعریف کرده اند تا بتوانند علاوه بر دسترسی ساده تر به صفحات وب سایت ها، محتوای موجود در صفحات را بهتر درک کنند. با این کار، موتورهای جستجو می توانند وب سایت هایی که دارای بیشترین ارتباط معنایی با عبارت جستجو شده توسط کاربر هستند در رتبه های بالاتری در نتایج جستجو قرار دهند. [ ۱۰] [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳]
موتورهای جستجو برای ایجاد نتیجه یک جستجو، تعدادی فعالیت انجام می دهند:
• خزش: خزش فرایند واکشی تمام صفحات وب لینک شده به یک وب سایت؛ که با استفاده از نرم افزارهایی به نام خزشگر انجام می شود. خزشگر گوگل نام دارد.
• اندیس گذاری: اندیس گذاری فرایند ایجاد اندیس برای تمام صفحات واکشی شده و ذخیره و نگهداری این اندیس ها در یک پایگاه داده بسیار بزرگ که در آینده استفاده شوند. به عبارتی، فرایند اندیس گذاری از یک طرف شناسایی کلمات و عباراتی است که صفحه را به خوبی توصیف می کند و از طرف دیگر انتصاب کلمات کلیدی یافت شده به صفحه می باشد.
• پردازش: وقتی درخواست جستجو به موتور جستجو می رسد، موتور جستجو آن را پردازش می کند. در واقع موتور جستجو رشته جستجو را با صفحات اندیس شده در پایگاه داده مقایسه می کند.
• محاسبه ارتباط: از آنجایی که ممکن است بیشتر از یک صفحه حاوی رشته جستجو باشند، بنابراین موتور جستجو شروع به محاسبه ارتباط هر صفحه با رشته جستجو می کند.
• برگرداندن نتیجه: آخرین گامی که موتور جستجو انجام می دهد، بازیابی بهترین نتیجه منطبق می باشد. به عبارت ساده، این فعالیت چیزی نیست جز نمایش اطلاعات در مرورگر.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبا استفاده از کلمهٔ کلیدی ( کلیدواژه ) که در واقع توضیحی است کوتاه دربارهٔ آنچه لازم است در اینترنت پیدا شود، کلمه کلیدی باید تا آنجا که ممکن است کوتاه، جزئی، قابل فهم و دقیق باشد. به غیر از وارد کردن کلمهٔ مستقیم، می توان با استفاده از عملگرهایی عمل جستجو را دقیق تر و منظم تر انجام داد. [ ۴] [ ۵] [ ۶]
موتورهای جستجوی وب برای آنکه بتوانند به درخواست ها و جستجوهای کاربران پاسخ مناسبی بدهند باید خزیدن در وب سایت ها و ایندکس کردن صفحات را انجام دهند. [ ۷]
موتورهای جستجو با استفاده از خزنده های خود می توانند تمامی صفحات و فایل های موجود در وب را ایندکس کنند. این خزنده ها با ورود به هر صفحه به دنبال لینک ها هستند تا با دنبال کردن آن ها وارد صفحات جدید شوند. با این روش، موتورهای جستجو می توانند تمامی صفحات موجود در وب را ایندکس کنند. [ ۸] [ ۹]
اصلی ترین وظیفهٔ موتورهای جستجوی وب، ارائهٔ بهترین و مرتبط ترین نتایج به کاربران است. موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند بهترین نتایج را هنگام جستجوی یک عبارت خاص به کاربران نمایش دهند، قوانین و استانداردهایی برای وب سایت ها تعریف کرده اند تا بتوانند علاوه بر دسترسی ساده تر به صفحات وب سایت ها، محتوای موجود در صفحات را بهتر درک کنند. با این کار، موتورهای جستجو می توانند وب سایت هایی که دارای بیشترین ارتباط معنایی با عبارت جستجو شده توسط کاربر هستند در رتبه های بالاتری در نتایج جستجو قرار دهند. [ ۱۰] [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳]
موتورهای جستجو برای ایجاد نتیجه یک جستجو، تعدادی فعالیت انجام می دهند:
• خزش: خزش فرایند واکشی تمام صفحات وب لینک شده به یک وب سایت؛ که با استفاده از نرم افزارهایی به نام خزشگر انجام می شود. خزشگر گوگل نام دارد.
• اندیس گذاری: اندیس گذاری فرایند ایجاد اندیس برای تمام صفحات واکشی شده و ذخیره و نگهداری این اندیس ها در یک پایگاه داده بسیار بزرگ که در آینده استفاده شوند. به عبارتی، فرایند اندیس گذاری از یک طرف شناسایی کلمات و عباراتی است که صفحه را به خوبی توصیف می کند و از طرف دیگر انتصاب کلمات کلیدی یافت شده به صفحه می باشد.
• پردازش: وقتی درخواست جستجو به موتور جستجو می رسد، موتور جستجو آن را پردازش می کند. در واقع موتور جستجو رشته جستجو را با صفحات اندیس شده در پایگاه داده مقایسه می کند.
• محاسبه ارتباط: از آنجایی که ممکن است بیشتر از یک صفحه حاوی رشته جستجو باشند، بنابراین موتور جستجو شروع به محاسبه ارتباط هر صفحه با رشته جستجو می کند.
• برگرداندن نتیجه: آخرین گامی که موتور جستجو انجام می دهد، بازیابی بهترین نتیجه منطبق می باشد. به عبارت ساده، این فعالیت چیزی نیست جز نمایش اطلاعات در مرورگر.
wiki: موتور جستجوی وب