[ویکی نور] پرفسور «هارالد موتسکی» که اکنون استاد دانشگاه نایمخن Najmegen در هلند است، در سال 1948م، در برلین آلمان متولد شده است. وی از سال 1968م تحصیلات خود را در زمینه ادیان تطبیقی، فرهنگ و زبان های سامی، مطالعات اسلامی، تاریخ مدرن و انجیل شناسی در دانشگاه های بن، پاریس و کلن ادامه داده است
موتسکی در سال 1978م از دانشگاه بن، دکترای خود را دریافت کرده است. عنوان رساله وی: «ذمی و اقلی -اقلیت غیرمسلمان مصری در نیمه دوّم قرن هجدهم- و هجوم بناپارت» است. مشخصاً موتسکی در جریان این رساله، با فقه و منابع فقه اسلامی آشنایی پیدا کرده است. او در سال های 1979- 1983م در جریان یک دوره آموزشی در انستیتوی مردم شناسی تاریخی درباره کودک، جوان و خانواده، در فرهنگ اسلامی تحقیق کرد و با ساختار نظام خانواده در اسلام آشنا شد. از 1983 تا 1989م وی به عنوان استادیار «مرکز تاریخ و فرهنگ خاورمیانه» در دانشگاه هامبورگ فعالیت کرد. همچنین وی در فاصله سال های 1989 تا 1991م، استاد ناظر مطالعات اسلامی در دانشگاه هامبورگ بوده است. پس از آن در مرکز زبان و فرهنگ خاورمیانه در دانشگاه نایمخن فعالیت آموزشی و پژوهشی داشته است. «درآمدی بر اسلام»، «قرائت متون اسلامی به زبان عربی»، «حدیث»، «جهاد» و «ابعاد فرهنگ اسلامی» عنوان دروسی هستند که وی تدریس کرده است
دیدگاه های حدیثی موتسکی تفاوت قابل ملاحظه ای با دیدگاه های دیگر محققان این حوزه دارد. این تمایز احتمالاً باید در خاستگاه های فلسفی و روش شناختی موتسکی جست وجو شود. موتسکی در زمانی مطالعات حدیثی خود را دنبال کرده که فیلسوفان پسامدرن رویکردهای اثبات گرایانه دوران مدرنیسم را به چالش کشیده اند
مروری بر آثار موتسکی نشان می دهد وی به واقع به پارادایم فرهنگ محوری التزام دارد و احیای تراث اسلامی به مثابه بخشی از فرهنگ بشری، اهتمام اصلی مطالعات اوست. این در حالی است که امثال «گلدتسیهر» و «شاخت»، باالهام از انگاره های مدرنیسم، همواره در جهت نفی اصالت و اعتبار تاریخی منابع اسلامی تلاش کرده اند
ویژگی های روش شناختی موتسکی نیز با مبادی روش شناسانه خاورشناسان اثبات گرا متمایز است. موتسکی سعی می کند از تعمیم دادن نتایج مطالعات خود پرهیز کند و چنین رهیافتی را نقد می کند
موتسکی ازآن رو که تلاش دارد اعتبار تاریخی منابع اسلامی را بازنمایی کند، پیچیدگی های موجود در حدیث اسلامی را با همدلی تفسیر می کند. این ویژگی باعث شده موتسکی برخلاف برخی خاورشناسان در مطالعات خود، رویکرد تقلیل گرایانه Reductional نداشته باشد و از منظر فرهنگ اسلامی، پژوهش خود را انجام دهد
موتسکی در سال 1978م از دانشگاه بن، دکترای خود را دریافت کرده است. عنوان رساله وی: «ذمی و اقلی -اقلیت غیرمسلمان مصری در نیمه دوّم قرن هجدهم- و هجوم بناپارت» است. مشخصاً موتسکی در جریان این رساله، با فقه و منابع فقه اسلامی آشنایی پیدا کرده است. او در سال های 1979- 1983م در جریان یک دوره آموزشی در انستیتوی مردم شناسی تاریخی درباره کودک، جوان و خانواده، در فرهنگ اسلامی تحقیق کرد و با ساختار نظام خانواده در اسلام آشنا شد. از 1983 تا 1989م وی به عنوان استادیار «مرکز تاریخ و فرهنگ خاورمیانه» در دانشگاه هامبورگ فعالیت کرد. همچنین وی در فاصله سال های 1989 تا 1991م، استاد ناظر مطالعات اسلامی در دانشگاه هامبورگ بوده است. پس از آن در مرکز زبان و فرهنگ خاورمیانه در دانشگاه نایمخن فعالیت آموزشی و پژوهشی داشته است. «درآمدی بر اسلام»، «قرائت متون اسلامی به زبان عربی»، «حدیث»، «جهاد» و «ابعاد فرهنگ اسلامی» عنوان دروسی هستند که وی تدریس کرده است
دیدگاه های حدیثی موتسکی تفاوت قابل ملاحظه ای با دیدگاه های دیگر محققان این حوزه دارد. این تمایز احتمالاً باید در خاستگاه های فلسفی و روش شناختی موتسکی جست وجو شود. موتسکی در زمانی مطالعات حدیثی خود را دنبال کرده که فیلسوفان پسامدرن رویکردهای اثبات گرایانه دوران مدرنیسم را به چالش کشیده اند
مروری بر آثار موتسکی نشان می دهد وی به واقع به پارادایم فرهنگ محوری التزام دارد و احیای تراث اسلامی به مثابه بخشی از فرهنگ بشری، اهتمام اصلی مطالعات اوست. این در حالی است که امثال «گلدتسیهر» و «شاخت»، باالهام از انگاره های مدرنیسم، همواره در جهت نفی اصالت و اعتبار تاریخی منابع اسلامی تلاش کرده اند
ویژگی های روش شناختی موتسکی نیز با مبادی روش شناسانه خاورشناسان اثبات گرا متمایز است. موتسکی سعی می کند از تعمیم دادن نتایج مطالعات خود پرهیز کند و چنین رهیافتی را نقد می کند
موتسکی ازآن رو که تلاش دارد اعتبار تاریخی منابع اسلامی را بازنمایی کند، پیچیدگی های موجود در حدیث اسلامی را با همدلی تفسیر می کند. این ویژگی باعث شده موتسکی برخلاف برخی خاورشناسان در مطالعات خود، رویکرد تقلیل گرایانه Reductional نداشته باشد و از منظر فرهنگ اسلامی، پژوهش خود را انجام دهد
wikinoor: موتسکی،_هارالد