مواجهه ایرانیان با اسلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ظهور آیین اسلام در شبه جزیره عربستان و گسترش آن به سایر نقاط جهان یکی از تحول سازترین رویدادهای زندگی بشری است که در طول تاریخ رخ داده است. میزان نقش عرب(که در زمان پیش از ظهور اسلام به لحاظ فرهنگی در سطح نازلی قرار گرفته بود) در انتقال آیین اسلام به سایر نقاط جهان از جمله ایران (سلسله ساسانی به همراه امپراطوری روم به عنوان یکی از دو قطب قدرتمند جهان آن روز به شمار می رفت) و همچنین موارد دیگر باعث پیدایش آرای مثبت و منفی چندی همچون پیدایش تمدن اسلامی ... و یا دین شمشیر بودن اسلام و از بین بردن تمدن ایرانی توسط عرب و... گردیده است که البته این نظرات از سوی محققین ایرانی و غیرایرانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان مورد نقد واقع شده است. در این مقاله سعی بر این است که چگونگی راهیابی اسلام به ایران و عکس العمل ایرانیان در برابر آیین اسلام و مسلمانان عرب، با توجه به ابعاد مختلف مساله از سه منظر اسلام، مسلمانان و ایرانیان بررسی گردد.
بشر جهت رفع نیازهای خود ناگزیر از پذیرفتن قوانین و مقرراتی است که روش زندگی وی را تشکیل دهد. لذا مردم به تناسب نوع شناخت خویش، مادیات صرف، امور مافوق طبیعت و یا ایمان به خدا و معاد را پایه اعتقادات خود ساخته اند. مجموع این اعتقادات و مقررات که هر کس متناسب با آن روشی را در زندگی برمی گزیند دین نامیده می شود. قرآن کریم نیز دینی را که به سوی آن دعوت می کند از این جهت که برنامه کلی آن تسلیم شدن انسان نسبت به خدای یگانه است را اسلام خوانده «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) را خاتم النبیین«ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شی ء علیما» و به تبع، دین وی را کامل ترین می داند. از نظر مسلمانان قرآن کریم یگانه مرجع دریافت اسلام است و سایر موارد همچون ظواهر دینی- که سخن معصومین شامل آن می گردد- و حجت عقلی و درک معنوی از راه اخلاص و بندگی تنها با تایید قرآن مشروعیت می یابد. آغاز دعوت اسلامی هر چند در مکه و در بین عرب بود، لیکن این آیین طبق آموزه های قرآنی دارای ویژگی هایی است:
← جهانی بودن
عملکرد حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) و معصومین (علیهم السّلام)، به لحاظ تایید قرآن، یکی از مبانی شناخت اسلام می باشد.از آن جایی که در طول تاریخ احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با احادیث ناصحیح به دلایل مختلف، مخلوط گشته اند لذا علوم مختلفی همچون علم رجال جهت تنقیح حدیث وضع شده اند. پس از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) دو جریان در جامعه شکل گرفت.
← جریان شیعی
در یک جمع بندی کلی سیر آشناسازی مردم سایر مناطق با اسلام را می توان از دو طریق دانست:
← تبلیغ
...

پیشنهاد کاربران

بپرس