[ویکی فقه] مهرورزی، به معنی «دوستی» و «محبت» است. مهرورزی، مفهومی عام و گسترده می باشد که شامل یک یا چند رفتار نمی شود، بلکه مجموعه ای ارزشمند از خوبی هاست که در زندگی اجتماعی و در تعامل با دیگران از
انسان سر می زند. صفاتی نظیر نیکی و نیکوکاری،
خوشرویی وخوش خویی، مدارا و سازش،
رحمت و ترحم،
تغافل و چشم پوشی،
عفو و گذشت،
رفق و نرم خویی،
تواضع و حُسن خلق، از مظاهر محبت و مهرورزی به شمار می آیند و در
دین اسلام و تعالیم
انبیاء الهی هرجا اسمی از آن ها به میان می آید، منظور همان محبت است.
خواسته ها و تمایلاتی که خدای حکیم در نهاد انسان به
امانت گذاشته است، به دو گروه حیوانی و انسانی تقسیم می شود. تمایلات حیوانی یا غرایز، خواسته هایی هستند که انسان و
حیوان در برخورداری از آن مشترکند. میل به
آب و غذا، علاقه به
خواب و آسایش، تمایل به جنس مخالف، علاقه به فرزند، احساس خشم، میل به انتقام،
برتری جویی و جاه طلبی، از برجسته ترین نمودهای
غرایز و تمایلات حیوانی هستند.این تمایلات از ضروریات زندگی انسان در این جهانند و اگر یکی از آن ها در کسی نباشد، یکی از پایه های اساسی زندگی مادی می لنگد، ولی هیچ یک از این ها برای انسان افتخار نیست. برای مثال، انسان برای ادامه زندگی به خوردن و آشامیدن نیاز دارد، برای رفع خستگی نیازمند خواب و استراحت است و
غریزه جنسی و علاقه او به
فرزند برای بقای
نسل است، ولی هیچ کدام از اینها ملاک
فضیلت و بزرگواری او نیست و شرف انسان با استناد به مقام اشرف مخلوق بودنش، به این عوامل بستگی ندارد. به قول سعدی:خور و خواب و
خشم و شهوت، شغب است و
جهل و
ظلمت •••• حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیتدر کنار خواسته های حیوانی، تمایلات عالی انسانی نیز وجود دارد که از آن، به فضایل تعبیر می شود. هرچه این فضایل در انسان شکوفاتر شود، آدمی ارزش و عظمت بیشتری می یابد. وفای به عهد،
عدالت و انصاف، نیکی و احسان، عفو و گذشت،
ایثار و فداکاری، دل سوزی و غم گساری، مهرورزی و دگردوستی، از جمله این فضایل کمالی هستند.
مهربانی در اسلام
از دیدگاه اسلام، مهربانی و محبت ورزیدن، مایه قوام و برپایی جامعه انسانی است و بدون مهربانی، نظام اجتماع بشری، سرد و بی روح و زیبایی های زندگی به کام انسان تلخ و بی معناست.کسی که آدمی را برای زندگی اجتماعی آفریده، احساس نیاز به این پیوند و رابطه را نیز در وجود او قرار داده است. او هم خود رحمان، رحیم، ودود،
رئوف و
عطوف است و هم بندگانش را بر این سرشت آفریده است. خدای مهربان، بندگانش را به محبت و مهرورزی تشویق می کند و اهل مهر و عاطفه را جزو
اصحاب میمنه معرفی می کند؛ کسانی که نامه اعمالشان به دست راستشان داده خواهد شد یا کسانی که وجودشان سرشار از یمن و
برکت برای خودشان و دیگران است. آن گاه می فرماید:«ثُمَّ کانَ مِنَ الَّذینَ آمَنُوا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ؛
بلد/سوره۹۰، آیه۱۷ و ۱۸.
حضرت علی (علیه السّلام) هنگام انتصاب
مالک اشتر به ولایت مصر، در بخشی از عهدنامه مفصل و آموزنده خود، خطاب به وی چنین می فرماید: «وَ اَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لاتَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعا ضارِیا تَغْتَنِمُ اَکْلَهُمْ فَاِنَّهُمْ صِنْفانِ اِمّا اَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ اِمّا نَظیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ؛
امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه، ص۲۹۱.
...