مِهرعلی نقّاشباشی (قرن ۱۳ق)
نقاش ایرانی. از هنرمندان برجستۀ دوران فتحعلی شاه قاجار، و پیرو مکتب پیکرنگاری درباری بود که در آن دوران درپی شیوۀ فرنگی سازی رواج یافت. بیشتر چهره پردازی می کرد، به ویژه چهرۀ فتحعلی شاه و دیگر فرمانروایان گذشتۀ ایران را به تصویر درآورد. مهرعلی از اهالی اصفهان، و احتمالاً از شاگردان میرزا بابا بود، و به روش های استاد بسیار وفادار ماند. علاوه بر رنگ روغن، از آبرنگ و سیاه قلم نیز به خوبی بهره می برد، و در قلمدان نگاری، نقاشی زیرلاکی، و نقاشی پشت شیشه مهارت داشت. ویژگی های کار مهرعلی عبارت اند از پرداختن به جزئیات در لباس و نقوش روی دیوارها و تزیینات، ترسیم دقیق اسلحه، تاج، و زیورآلات، ترسیم ریش سلطنتیِ کم پشت شده در انتها، و ابروان پیوسته و بینی کشیدۀ باریک براساس میثاق های چهره پردازی در آن زمان. ازجمله آثار اوست: تابلوی فتحعلی شاه در لباس سلطنتی (۱۲۲۸ق، موزۀ نگارستان)، فتحعلی شاه با آرایش رزمی (۱۲۳۰ق)، و تصویری شکوهمند از فتحعلی شاه در قصر خود (۱۲۱۹ق) که در آن فضای درونی و بیرونی کاخ مجسّم شده اند، و یک تصویر از شاهزادگان (آبرنگ، ۱۲۱۲ق).
نقاش ایرانی. از هنرمندان برجستۀ دوران فتحعلی شاه قاجار، و پیرو مکتب پیکرنگاری درباری بود که در آن دوران درپی شیوۀ فرنگی سازی رواج یافت. بیشتر چهره پردازی می کرد، به ویژه چهرۀ فتحعلی شاه و دیگر فرمانروایان گذشتۀ ایران را به تصویر درآورد. مهرعلی از اهالی اصفهان، و احتمالاً از شاگردان میرزا بابا بود، و به روش های استاد بسیار وفادار ماند. علاوه بر رنگ روغن، از آبرنگ و سیاه قلم نیز به خوبی بهره می برد، و در قلمدان نگاری، نقاشی زیرلاکی، و نقاشی پشت شیشه مهارت داشت. ویژگی های کار مهرعلی عبارت اند از پرداختن به جزئیات در لباس و نقوش روی دیوارها و تزیینات، ترسیم دقیق اسلحه، تاج، و زیورآلات، ترسیم ریش سلطنتیِ کم پشت شده در انتها، و ابروان پیوسته و بینی کشیدۀ باریک براساس میثاق های چهره پردازی در آن زمان. ازجمله آثار اوست: تابلوی فتحعلی شاه در لباس سلطنتی (۱۲۲۸ق، موزۀ نگارستان)، فتحعلی شاه با آرایش رزمی (۱۲۳۰ق)، و تصویری شکوهمند از فتحعلی شاه در قصر خود (۱۲۱۹ق) که در آن فضای درونی و بیرونی کاخ مجسّم شده اند، و یک تصویر از شاهزادگان (آبرنگ، ۱۲۱۲ق).
wikijoo: مهرعلی_نقاشباشی