مهایانه
لغت نامه دهخدا
دانشنامه عمومی
ماهایانا در بوداگرایی دو شاخهٔ اصلی وجود دارد. نام آن ها هینهَ یانَه و مهایانَه است. یانه در سانسکریت یعنی راه. هینه یعنی کوچک و محدود و کهتر. مها یعنی بزرگ و مهتر. در فارسی می شود آن ها را کهراه و مهراه ترجمه کرد. ماهایانا به طور تحت اللفظی، گردونهٔ بزرگ یکی از مکتب های آیین بودایی است که پیروان آن در چین، کره، ویتنام، و ژاپن اکثریت دارند.
فرق بنیادین هینه یانه ( کهراه ) با مهایانه ( مهراه ) اینست که آرمان هینه یانی ها تک - بیداری ( اَرهت شدن ) است ولی مهایانی ها به بیدارگر شدن باور دارند.
توضیح: در کیش بودا آرمان فرجامین افراد، بودا شدن است. واژه بودا در سانسکریت یعنی بیدار. منظور از بیدار شدن، پی بردن به رازهای هستی و پیوند یافتن با جهان راستین ( حق ) در پس پرده این جهان ظاهری است. بوداییان جهان پیرامون ما را مانند پرده ای رنگ و وارنگ می دانند که میان ما و جهان راستین کشیده شده است. در باور ایشان جهان راستین ِ پشت پرده دارای هیچکدام از ویژگی های این جهان ظاهری دور و بر ما نیست. اگر هم از آن ها بپرسید که آن ها این را از کجا می دانند می گویند چونکه بودا به آن جهان راه یافته و برگشته و از آنجا برای ما خبر آورده است. این در اصل همان حرف مولانا جلال الدین بلخی و دیگر شناسایان است که بر عاری بودن جهان راستین ( حق ) از صفات اینجهانی تأکید دارند و ادعا دارند که چیزهایی از آن جهان را تجربه کرده اند و زبانشان از توصیف آن برای ما قاصر است چونکه برای چیزی که ویژگی های این جهان را ندارد در زبان و اندیشه ما واژه و پنداره ای برای آن وجود ندارد.
هینه یانی ها ( باورمندان به راه محدود ) معتقدند که هرکس باید بکوشد برای خودش این پرده را پاره کند و از روزنه ای به دریای حق فرارَود. آن ها معتقد به تکروی هستند. در بوداگرایی این بیدارشوندگان تکرو را اَرهت یعنی آدمهای باارزش می نامند. اما مهایانی ها ( مهراهی ها ) بر این باورند که کسانی که دریای بیکران حق و راستی را دریافتند باید دم درگاه حق بمانند و بکوشند تا بقیه موجودات را هم به سوی حق و حقیقت بکشانند. در ادبیات بودایی به این گونه افراد بیدارگر ( بوداسَف یا بودی سَتوا Bodhisattva ) می گویند. بیدارگران اینکار را از روی مهرورزی به همه موجودات می کنند. یعنی آن ها همه ماها را به چشم نمودهایی از جهان حق می بینند و به همه ما مهر می ورزند و می کوشند تا ما را نیز مانند خود به سوی رستگاری و حق یابی بکشند
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلففرق بنیادین هینه یانه ( کهراه ) با مهایانه ( مهراه ) اینست که آرمان هینه یانی ها تک - بیداری ( اَرهت شدن ) است ولی مهایانی ها به بیدارگر شدن باور دارند.
توضیح: در کیش بودا آرمان فرجامین افراد، بودا شدن است. واژه بودا در سانسکریت یعنی بیدار. منظور از بیدار شدن، پی بردن به رازهای هستی و پیوند یافتن با جهان راستین ( حق ) در پس پرده این جهان ظاهری است. بوداییان جهان پیرامون ما را مانند پرده ای رنگ و وارنگ می دانند که میان ما و جهان راستین کشیده شده است. در باور ایشان جهان راستین ِ پشت پرده دارای هیچکدام از ویژگی های این جهان ظاهری دور و بر ما نیست. اگر هم از آن ها بپرسید که آن ها این را از کجا می دانند می گویند چونکه بودا به آن جهان راه یافته و برگشته و از آنجا برای ما خبر آورده است. این در اصل همان حرف مولانا جلال الدین بلخی و دیگر شناسایان است که بر عاری بودن جهان راستین ( حق ) از صفات اینجهانی تأکید دارند و ادعا دارند که چیزهایی از آن جهان را تجربه کرده اند و زبانشان از توصیف آن برای ما قاصر است چونکه برای چیزی که ویژگی های این جهان را ندارد در زبان و اندیشه ما واژه و پنداره ای برای آن وجود ندارد.
هینه یانی ها ( باورمندان به راه محدود ) معتقدند که هرکس باید بکوشد برای خودش این پرده را پاره کند و از روزنه ای به دریای حق فرارَود. آن ها معتقد به تکروی هستند. در بوداگرایی این بیدارشوندگان تکرو را اَرهت یعنی آدمهای باارزش می نامند. اما مهایانی ها ( مهراهی ها ) بر این باورند که کسانی که دریای بیکران حق و راستی را دریافتند باید دم درگاه حق بمانند و بکوشند تا بقیه موجودات را هم به سوی حق و حقیقت بکشانند. در ادبیات بودایی به این گونه افراد بیدارگر ( بوداسَف یا بودی سَتوا Bodhisattva ) می گویند. بیدارگران اینکار را از روی مهرورزی به همه موجودات می کنند. یعنی آن ها همه ماها را به چشم نمودهایی از جهان حق می بینند و به همه ما مهر می ورزند و می کوشند تا ما را نیز مانند خود به سوی رستگاری و حق یابی بکشند
wiki: مهایانه
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید