مِنْهاجُ الوصولِ اِلی علمِ الاصول
تألیف عبدالله بیضاوی، کتابی به عربی، در علم اصول فقه. اثری بسیار مختصر در بیست ورق رحلی، مشتمل بر یک مقدمه و هشت کتاب (باب). مؤلف معتقد بود که این اثر را براساس قواعد شرع و عقل، هردو، تحریر کرده است؛ از این رو جامع آن دو و واسط میان فروع و اصول است. جمال الدین عبدالرحیم اسنوی، از شارحان این اثر، بر آن بود که به منهاج به سبب حجم اندک آن توجه شده است، ورنه نقائص بسیار دارد. به گمان او بسیاری از پرسش ها در این کتاب بدون پاسخ مانده و برخی نقل های (احادیث) آن نادرست است. مذهب اصولی شافعی را نیز تبیین نکرده است. هم او گوید، منهاج الوصول، تلخیص الحاصل ارموی است؛ همان گونه که الحاصل، برگرفته از المحصول فخر رازی است و المحصول نیز به نوبۀ خود با استمداد از المستصفی غزالی و المعتمد ابوالحسن بصری پدیدآمده است. شروح بسیار بر منهاج الوصول نوشته اند؛ مانند نهایةالسؤال، اثر جمال الدین اسنوی و السراج الوهاج اثر فخرالدین احمد جابردی. برخی چون شیخ شمس الدین عبدالرحیم عراقی آن را به نظم درآوردند. در شیعه، محقق دوانی، آن را شرح کرده است. در حنبلیه عبدالرحمان بن جوزی، کتابی به همین نام و با همین موضوع دارد. منهاج الوصول به چاپ رسیده است (قاهره، ۱۳۲۶ق).
تألیف عبدالله بیضاوی، کتابی به عربی، در علم اصول فقه. اثری بسیار مختصر در بیست ورق رحلی، مشتمل بر یک مقدمه و هشت کتاب (باب). مؤلف معتقد بود که این اثر را براساس قواعد شرع و عقل، هردو، تحریر کرده است؛ از این رو جامع آن دو و واسط میان فروع و اصول است. جمال الدین عبدالرحیم اسنوی، از شارحان این اثر، بر آن بود که به منهاج به سبب حجم اندک آن توجه شده است، ورنه نقائص بسیار دارد. به گمان او بسیاری از پرسش ها در این کتاب بدون پاسخ مانده و برخی نقل های (احادیث) آن نادرست است. مذهب اصولی شافعی را نیز تبیین نکرده است. هم او گوید، منهاج الوصول، تلخیص الحاصل ارموی است؛ همان گونه که الحاصل، برگرفته از المحصول فخر رازی است و المحصول نیز به نوبۀ خود با استمداد از المستصفی غزالی و المعتمد ابوالحسن بصری پدیدآمده است. شروح بسیار بر منهاج الوصول نوشته اند؛ مانند نهایةالسؤال، اثر جمال الدین اسنوی و السراج الوهاج اثر فخرالدین احمد جابردی. برخی چون شیخ شمس الدین عبدالرحیم عراقی آن را به نظم درآوردند. در شیعه، محقق دوانی، آن را شرح کرده است. در حنبلیه عبدالرحمان بن جوزی، کتابی به همین نام و با همین موضوع دارد. منهاج الوصول به چاپ رسیده است (قاهره، ۱۳۲۶ق).
wikijoo: منهاج_الوصول_الی_علم_الاصول