مُنْحَطّان (Decadents)
مُنْحَطّان
گروهی از نویسندگان جوان فرانسوی، که از ۱۸۸۰ تا حدود ۱۸۹۰ فعال بودند. نهضت «روح انحطاط» را مرحلۀ اولیۀ نمادگرایی(سمبولیسم) به شمار می آورند. از ویژگی های منحطان انکار ارزش های قراردادی و تلاش بی وقفه برای بیان احساسات جدید و عمیق تر از هر نوعی است. این نهضت در انگلستان بر نویسندگانی همچون اسکار وایلد و آرتور سیمونز تأثیر گذاشت و در بعضی شباهت ها با جنبش زیباشناختی سهیم بود. روح این نهضت در دسیئنتس، شخصیت اصلی رمانوارونه (۱۸۸۴)، اثر ژ ک هویسمانس، کاملاً تصویر شده است. پل ورلن از نخستین نویسندگان مکتب انحطاط و شارل بودلر و استفان مالارمه از دیگر اصحاب آن به شمار می روند. منحطان در ادبیات و هنر شیفتۀ آزادی از هر نفوذی بودند. آن ها بر اندیشۀ هنر برای هنر تأکید می ورزیدند و هنر را مستقل و مخالف با طبیعت و دل مشغولی های مادی گرایانه جامعۀ صنعتی می دانستند. از ویژگی های آثارشان بی تناسبی، ناهماهنگی، و توجه به چیزهای شگفت، عجیب، و ساختگی بود. انحطاط اساساً با شعر همراه بوده، هرچند مبنای روان شناختی آن در رمان وارونه و نیز در رمان سه گانۀپرستش خویشتن، اثر موریس بارس، ترسیم شده است. از نظر منحطان وظیفۀ شعر حفظ لحظات پراحساس است و این ویژگی ها را همراه با تجربه در قالب اوزان غیر معمول بیان می کردند. ژول لافورگ بهترین مفسّر شعر منحطان است، که نشریۀله د کادن را در ۱۸۸۶ دایر کرد.
مُنْحَطّان
گروهی از نویسندگان جوان فرانسوی، که از ۱۸۸۰ تا حدود ۱۸۹۰ فعال بودند. نهضت «روح انحطاط» را مرحلۀ اولیۀ نمادگرایی(سمبولیسم) به شمار می آورند. از ویژگی های منحطان انکار ارزش های قراردادی و تلاش بی وقفه برای بیان احساسات جدید و عمیق تر از هر نوعی است. این نهضت در انگلستان بر نویسندگانی همچون اسکار وایلد و آرتور سیمونز تأثیر گذاشت و در بعضی شباهت ها با جنبش زیباشناختی سهیم بود. روح این نهضت در دسیئنتس، شخصیت اصلی رمانوارونه (۱۸۸۴)، اثر ژ ک هویسمانس، کاملاً تصویر شده است. پل ورلن از نخستین نویسندگان مکتب انحطاط و شارل بودلر و استفان مالارمه از دیگر اصحاب آن به شمار می روند. منحطان در ادبیات و هنر شیفتۀ آزادی از هر نفوذی بودند. آن ها بر اندیشۀ هنر برای هنر تأکید می ورزیدند و هنر را مستقل و مخالف با طبیعت و دل مشغولی های مادی گرایانه جامعۀ صنعتی می دانستند. از ویژگی های آثارشان بی تناسبی، ناهماهنگی، و توجه به چیزهای شگفت، عجیب، و ساختگی بود. انحطاط اساساً با شعر همراه بوده، هرچند مبنای روان شناختی آن در رمان وارونه و نیز در رمان سه گانۀپرستش خویشتن، اثر موریس بارس، ترسیم شده است. از نظر منحطان وظیفۀ شعر حفظ لحظات پراحساس است و این ویژگی ها را همراه با تجربه در قالب اوزان غیر معمول بیان می کردند. ژول لافورگ بهترین مفسّر شعر منحطان است، که نشریۀله د کادن را در ۱۸۸۶ دایر کرد.
wikijoo: منحطان