[ویکی نور] منتخب الانوار المضیئه فی ذکر القائم الحجه علیه السلام (تحقیق موسسه امام هادی). منتخب الأنوار المضیئة فی ذکر القائم الحجة علیه السلام در اثبات امامت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و بیان ظهور و شرایط آن است که توسط سید علی بن عبدالکریم نیلی نجفی از علمای قرن نهم هجری به رشته تحریر در آمده است.
اصل کتاب الأنوار المضیئه که اثر حاضر خلاصه آن است، مشترک بین دو نفر است که هر یک کتابی با این نام داشته اند:
بنابراین نویسنده کتاب الأنوار الإلهیة همان کسی است که منتخب الأنوار المضیئة را گردآورده و آقا بزرگ نام آن را الغیبة دانسته، گرچه دیگران نام خاصی برای آن ذکر نکرده اند.
سید عبداللطیف کوه کمری در مقدمه کتاب منتخب الأنوار المضیئة اصل کتاب را از سید علی نیلی نجفی دانسته و گفته منتخب آن از کسی دیگر است که ما او را نمی شناسیم و این کتاب را از الأنوار المضیئة در احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف انتخاب نکرده، بلکه از الأنوار المضیئة فی الحکمة الشرعیة جمع آوری نموده است. اشکال این نظریه آن است که این کتاب در احوالات امام عصر نبوده تا منتخب آن در غیبت امام عصر باشد.
نیلی در این اثر، علاوه بر نقل روایت، از روش عقلی هم بهره برده، بدین شکل که قیاسهای منطقی از انواع مختلف را در لابلای مطالب کتاب و همراه روایات آورده تا هیچ اشکالی از طرف غیر شیعیان و حتی غیر مسلمانان بر کتاب وارد نشود. همچنین روایات را با ذکر اسناد و منابع نقل آورده است.
اصل کتاب الأنوار المضیئه که اثر حاضر خلاصه آن است، مشترک بین دو نفر است که هر یک کتابی با این نام داشته اند:
بنابراین نویسنده کتاب الأنوار الإلهیة همان کسی است که منتخب الأنوار المضیئة را گردآورده و آقا بزرگ نام آن را الغیبة دانسته، گرچه دیگران نام خاصی برای آن ذکر نکرده اند.
سید عبداللطیف کوه کمری در مقدمه کتاب منتخب الأنوار المضیئة اصل کتاب را از سید علی نیلی نجفی دانسته و گفته منتخب آن از کسی دیگر است که ما او را نمی شناسیم و این کتاب را از الأنوار المضیئة در احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف انتخاب نکرده، بلکه از الأنوار المضیئة فی الحکمة الشرعیة جمع آوری نموده است. اشکال این نظریه آن است که این کتاب در احوالات امام عصر نبوده تا منتخب آن در غیبت امام عصر باشد.
نیلی در این اثر، علاوه بر نقل روایت، از روش عقلی هم بهره برده، بدین شکل که قیاسهای منطقی از انواع مختلف را در لابلای مطالب کتاب و همراه روایات آورده تا هیچ اشکالی از طرف غیر شیعیان و حتی غیر مسلمانان بر کتاب وارد نشود. همچنین روایات را با ذکر اسناد و منابع نقل آورده است.