[ویکی فقه] مناهج الوصول إلی علم الأصول (کتاب). «مناهج الوصول الی علم الاصول، تالیف اثر حضرت امام خمینی است. کتاب حاضر اولین مباحث علم اصول است که توسط حضرت امام تالیف شده و برای نخستین بار به همراه توضیحات، پاورقی ها و فهرست آیات، روایات، اعلام،اماکن و... به چاپ رسیده است.
بخش اول، دانش اصول؛ یعنی مباحث الفاظ را تشکیل می دهد. مولف محقق و مدقق بدون هر گونه مقدمه ای بحث را آغاز کرده و طبق روش معمول عالمان دانش اصول پس از آخوند خراسانی مباحث مقدماتی را از قبیل موضوع علم، مباحث وضع الفاظ، حقیقت و مجاز و علایم هر یک،حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، مبحث اشتراک الفاظ، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا و بحث مشتق را پی گرفته و ضمن هر یک از این مباحث مطالب زیادی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نظرات ابتکاری را اتخاذ کرده اند. پس از مباحث مقدماتی مطالب کتاب ضمن پنج مقصد که متضمن هیجده فصل است طرح شده است.
بخش اول، دانش اصول؛ یعنی مباحث الفاظ را تشکیل می دهد. مولف محقق و مدقق بدون هر گونه مقدمه ای بحث را آغاز کرده و طبق روش معمول عالمان دانش اصول پس از آخوند خراسانی مباحث مقدماتی را از قبیل موضوع علم، مباحث وضع الفاظ، حقیقت و مجاز و علایم هر یک،حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، مبحث اشتراک الفاظ، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا و بحث مشتق را پی گرفته و ضمن هر یک از این مباحث مطالب زیادی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نظرات ابتکاری را اتخاذ کرده اند. پس از مباحث مقدماتی مطالب کتاب ضمن پنج مقصد که متضمن هیجده فصل است طرح شده است.
[ویکی اهل البیت] اثری گرانقدر از امام خمینی رحمة الله علیه (1320-1409 هجری) در اصول فقه
این کتاب که نوشته امام خمینی رحمة الله علیه می باشد، قبل از قیام 15 خرداد سال 1342 هجری شمسی در زمان تدریس خارج اصول در حوزه علمیه قم توسط ایشان نگاشته شده است. کتاب حاضر شامل نکاتی مهم و ارزشمند در علم اصول فقه است. این کتاب شامل بسیاری از نظریات و دیدگاه های حضرت امام درباره مسائل اصولی است و برای دستیابی به آراء و نظریات اصولی ایشان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.
حضرت امام خمینی ره در این کتاب، آنچنان که روش ایشان در همه تألیفاتشان است، هر مبحث اصولی را به صورت اساسی و ریشه ای مورد بحث قرار داده است که آیا هر مسأله بر اساسی صحیح و قابل قبول مطرح شده یا این که طرح آن مسأله در علم اصول اشتباه بوده است.
حضرت امام با توجه به نکات اصلی هر مسأله، چهره آن را دگرگون ساخته طوری که در برخی مسائل نوبت به بحث در مباحث فرعی و شاخ و برگهای آن مسأله نرسیده است.
این کتاب شامل نکات بسیار سودمند و مفید و مباحثی نو و ابتکاری می باشد. حضرت امام خمینی در این کتاب به جای تقلید از دیگر علمای علم اصول، خود به بررسی مسائل اصولی پرداخته و این خود موجب گشته تا نظریات جدیدی را در این علم مطرح نموده و از بسیاری بحث های بیهوده پرهیز نمایند.
از دیگر ویژگی های این کتاب رشد فهم اصولی و دقت نظر فراوانی است که بعد از تحقیق در مباحث آن برای خواننده حاصل می گردد.
حضرت امام خمینی ره در این کتاب نیز مانند دیگر آثار خویش نظریات ارزشمندی مطرح کرده که برخی از آنها منحصر به فرد بوده و برای اولین بار توسط ایشان مطرح شده که از جمله نظریه های ایشان است:
مثلاً در آیه شریفه «أقیموا الصلاة» یک امر بیشتر نیست و آیه وضو و تیمم ناظر به تبیین متعلق و اشتراط آن به وضو برای واجد آب و تیمم برای فاقد آب است بدون این که دو امر به وجود آید که یکی واقعی و دیگری ثانوی اضطراری باشد. همچنان که ادله حجیت بینه و اصول عملیه ناظر به جواز اکتفا به طهارت ثابت شده با دلیل یا اصل است، بدون آن که بخواهد یک امر جدید ظاهری به وجود بیاورد.
این کتاب که نوشته امام خمینی رحمة الله علیه می باشد، قبل از قیام 15 خرداد سال 1342 هجری شمسی در زمان تدریس خارج اصول در حوزه علمیه قم توسط ایشان نگاشته شده است. کتاب حاضر شامل نکاتی مهم و ارزشمند در علم اصول فقه است. این کتاب شامل بسیاری از نظریات و دیدگاه های حضرت امام درباره مسائل اصولی است و برای دستیابی به آراء و نظریات اصولی ایشان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.
حضرت امام خمینی ره در این کتاب، آنچنان که روش ایشان در همه تألیفاتشان است، هر مبحث اصولی را به صورت اساسی و ریشه ای مورد بحث قرار داده است که آیا هر مسأله بر اساسی صحیح و قابل قبول مطرح شده یا این که طرح آن مسأله در علم اصول اشتباه بوده است.
حضرت امام با توجه به نکات اصلی هر مسأله، چهره آن را دگرگون ساخته طوری که در برخی مسائل نوبت به بحث در مباحث فرعی و شاخ و برگهای آن مسأله نرسیده است.
این کتاب شامل نکات بسیار سودمند و مفید و مباحثی نو و ابتکاری می باشد. حضرت امام خمینی در این کتاب به جای تقلید از دیگر علمای علم اصول، خود به بررسی مسائل اصولی پرداخته و این خود موجب گشته تا نظریات جدیدی را در این علم مطرح نموده و از بسیاری بحث های بیهوده پرهیز نمایند.
از دیگر ویژگی های این کتاب رشد فهم اصولی و دقت نظر فراوانی است که بعد از تحقیق در مباحث آن برای خواننده حاصل می گردد.
حضرت امام خمینی ره در این کتاب نیز مانند دیگر آثار خویش نظریات ارزشمندی مطرح کرده که برخی از آنها منحصر به فرد بوده و برای اولین بار توسط ایشان مطرح شده که از جمله نظریه های ایشان است:
مثلاً در آیه شریفه «أقیموا الصلاة» یک امر بیشتر نیست و آیه وضو و تیمم ناظر به تبیین متعلق و اشتراط آن به وضو برای واجد آب و تیمم برای فاقد آب است بدون این که دو امر به وجود آید که یکی واقعی و دیگری ثانوی اضطراری باشد. همچنان که ادله حجیت بینه و اصول عملیه ناظر به جواز اکتفا به طهارت ثابت شده با دلیل یا اصل است، بدون آن که بخواهد یک امر جدید ظاهری به وجود بیاورد.
wikiahlb: مناهج_الوصول_الی_علم_الاصول
[ویکی نور] مناهج الوصول الی علم الاصول، تألیف اثر حضرت امام خمینی است.
کتاب حاضر اولین مباحث علم اصول است که توسّط حضرت امام تألیف شده و برای نخستین بار به همراه توضیحات، پاورقی ها و فهرست آیات، روایات، اعلام، اماکن و... به چاپ رسیده است.
بخش اول، دانش اصول؛ یعنی مباحث الفاظ را تشکیل می دهد. مولّف محقق و مدقق بدون هر گونه مقدّمه ای بحث را آغاز کرده و طبق روش معمول عالمان دانش اصول پس از آخوند خراسانی مباحث مقدماتی را از قبیل موضوع علم، مباحث وضع الفاظ، حقیقت و مجاز و علایم هر یک، حقیقت شرعیه، صحیح و اعّم، محبث اشتراک الفاظ، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا و بحث مشتق را پی گرفته و ضمن هر یک از این مباحث مطالب زیادی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نظرات ابتکاری را اتخاذ کرده اند.
پس از مباحث مقدماتی مطالب کتاب ضمن پنج مقصد که متضمن هیجده فصل است طرح شده است: مقصد اوّل در یازده فصل تنظیم شده است و مطالب زیر مورد تحقیق قرار گرفته است. فصل اوّل بحث ماده امر و آنچه به آن تعلّق دارد و در آن بحث معنای ماده امر و اعتبار علو و استعلا و نیز بحث دلالت ماده امر بر وجوب.
در فصل دوّم مباحث صیغه امر و آنچه مربوط به آن است، بررسی شده و مطالبی همانند مدلول صیغه امر بحث است یا نه، معنای هیئت صیغه امر، بحث تعبّدی و توصلی و این که قصد قربت در متعلّق امر قابل اخذ است یا نه، مطالب مربوط به وجوب نفی و عینی و همانند آن دلالت صیغه امر بر مره و تکرار وفور و ترافی رسیدگی شده است. در فصل سوّم، بحث اجزاء مورد بحث گرفته در این بحث پس از پنج مقدمه بحث در سه مرحله پی گرفته شده،
کتاب حاضر اولین مباحث علم اصول است که توسّط حضرت امام تألیف شده و برای نخستین بار به همراه توضیحات، پاورقی ها و فهرست آیات، روایات، اعلام، اماکن و... به چاپ رسیده است.
بخش اول، دانش اصول؛ یعنی مباحث الفاظ را تشکیل می دهد. مولّف محقق و مدقق بدون هر گونه مقدّمه ای بحث را آغاز کرده و طبق روش معمول عالمان دانش اصول پس از آخوند خراسانی مباحث مقدماتی را از قبیل موضوع علم، مباحث وضع الفاظ، حقیقت و مجاز و علایم هر یک، حقیقت شرعیه، صحیح و اعّم، محبث اشتراک الفاظ، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا و بحث مشتق را پی گرفته و ضمن هر یک از این مباحث مطالب زیادی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نظرات ابتکاری را اتخاذ کرده اند.
پس از مباحث مقدماتی مطالب کتاب ضمن پنج مقصد که متضمن هیجده فصل است طرح شده است: مقصد اوّل در یازده فصل تنظیم شده است و مطالب زیر مورد تحقیق قرار گرفته است. فصل اوّل بحث ماده امر و آنچه به آن تعلّق دارد و در آن بحث معنای ماده امر و اعتبار علو و استعلا و نیز بحث دلالت ماده امر بر وجوب.
در فصل دوّم مباحث صیغه امر و آنچه مربوط به آن است، بررسی شده و مطالبی همانند مدلول صیغه امر بحث است یا نه، معنای هیئت صیغه امر، بحث تعبّدی و توصلی و این که قصد قربت در متعلّق امر قابل اخذ است یا نه، مطالب مربوط به وجوب نفی و عینی و همانند آن دلالت صیغه امر بر مره و تکرار وفور و ترافی رسیدگی شده است. در فصل سوّم، بحث اجزاء مورد بحث گرفته در این بحث پس از پنج مقدمه بحث در سه مرحله پی گرفته شده،
wikinoor: مناهج_الوصول_إلی_علم_الأصول
[ویکی نور] مناهج الوصول الی علم الاصول (موسوعه جلد1). مناهج الوصول إلی علم الأصول و یلیه الطلب و الإرادة، مشتمل بر دو کتاب «مناهج الوصول إلی علم الأصول» و «الطلب و الإرادة» از آثار امام خمینی(ره) است که در سال 1434ق1392/ش در دو جلد به عنوان «جلد اول و دوم موسوعه امام(ره)» توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است. پیش از این در سال 1415ق، کتاب «مناهج الوصول إلی علم الأصول»، در دو جلد با مقدمه آیت الله محمد فاضل لنکرانی توسط همین مؤسسه منتشر شده است. کتاب «الطلب و الإرادة» نیز در سال 1421ق، در یک جلد جداگانه منتشر شده بود. از آنجا که کتاب شناسی هر دو اثر در برنامه موجود است، در این نوشتار مطالبی پیرامون نسخه موسوعه ذکر می شود.
در مقدمه کتاب اسامی آثار مختلف ارائه شده در موسوعه امام خمینی(ره) دسته بندی شده است و در آخر به این نکته اشاره شده که به جز بخش زیادی از استفتائات و تعدادی رساله کوچک، پیش از این تمامی آثار امام، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به صورت های مختلف چاپ شده است؛ اما لازم بود که در مجموعه ای فاخر و به روز و به صورتی که یک جا در دسترس باشد، منتشر شود .
در این طبع به ترتیب کارهای زیر انجام شده است:
مناهج الوصول إلی علم الأصول
در مقدمه کتاب اسامی آثار مختلف ارائه شده در موسوعه امام خمینی(ره) دسته بندی شده است و در آخر به این نکته اشاره شده که به جز بخش زیادی از استفتائات و تعدادی رساله کوچک، پیش از این تمامی آثار امام، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به صورت های مختلف چاپ شده است؛ اما لازم بود که در مجموعه ای فاخر و به روز و به صورتی که یک جا در دسترس باشد، منتشر شود .
در این طبع به ترتیب کارهای زیر انجام شده است:
مناهج الوصول إلی علم الأصول
[ویکی فقه] مناهج الوصول الی علم الاصول (کتاب). «مناهج الوصول الی علم الاصول، تالیف اثر حضرت امام خمینی است. کتاب حاضر اولین مباحث علم اصول است که توسط حضرت امام تالیف شده و برای نخستین بار به همراه توضیحات، پاورقی ها و فهرست آیات، روایات، اعلام،اماکن و... به چاپ رسیده است.
بخش اول، دانش اصول؛ یعنی مباحث الفاظ را تشکیل می دهد. مولف محقق و مدقق بدون هر گونه مقدمه ای بحث را آغاز کرده و طبق روش معمول عالمان دانش اصول پس از آخوند خراسانی مباحث مقدماتی را از قبیل موضوع علم، مباحث وضع الفاظ، حقیقت و مجاز و علایم هر یک،حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، مبحث اشتراک الفاظ، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا و بحث مشتق را پی گرفته و ضمن هر یک از این مباحث مطالب زیادی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نظرات ابتکاری را اتخاذ کرده اند. پس از مباحث مقدماتی مطالب کتاب ضمن پنج مقصد که متضمن هیجده فصل است طرح شده است.
گزارش محتوا
۱. مقدمه و متن کتاب.۲. کفایة الاصول، آخوند خراسانی.
بخش اول، دانش اصول؛ یعنی مباحث الفاظ را تشکیل می دهد. مولف محقق و مدقق بدون هر گونه مقدمه ای بحث را آغاز کرده و طبق روش معمول عالمان دانش اصول پس از آخوند خراسانی مباحث مقدماتی را از قبیل موضوع علم، مباحث وضع الفاظ، حقیقت و مجاز و علایم هر یک،حقیقت شرعیه، صحیح و اعم، مبحث اشتراک الفاظ، استعمال لفظ در بیشتر از یک معنا و بحث مشتق را پی گرفته و ضمن هر یک از این مباحث مطالب زیادی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نظرات ابتکاری را اتخاذ کرده اند. پس از مباحث مقدماتی مطالب کتاب ضمن پنج مقصد که متضمن هیجده فصل است طرح شده است.
گزارش محتوا
۱. مقدمه و متن کتاب.۲. کفایة الاصول، آخوند خراسانی.
wikifeqh: مناهج_الوصول_الی_علم_الاصول